Vilka språk kan ni?

Sv: Vilka språk kan ni?

Svenska, engelska och tyska (dock sämre i skrift än övrigt då jag lärt mig på gehör).

Spanska kunde jag som yngre men den är helt borta, tyvärr. Hade möjlighet att få modersmålsundervisning i skolan men tackade nej, något som jag ångrar idag eftersom det antagligen hade hjälpt mig att behålla språket.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

kl

Jag kan svenska (uppenbarligen), engelska, tyska, en del franska och spanskan är sådär (läste spanska för många år sedan).
Sen så tänker jag räkna schweizertyska som ett språk, då jag har lagt ner så jäkla mycket tid och energi till att förstå det :p
Jag skulle gärna förbättra min franska, att åka till Kongo och jobba är en av mina stora drömmar i livet!
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Förstå norska gör ju var och varannan svensk.

Bokmål, ja. De som förstår nynorsk är betydligt färre.
Tillägger att det där med att förstå danska är väldigt skiftande. Att förstå den danska man hör i danska TV-serier är en helt annan sak än att förstå den danska som talas runtom i landet. Jag har träffat många som säger sig förstå danska men absolut inte förstår talad danska utan möjligen skriftlig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka språk kan ni?

Jag anser mig flytande på danska även om man hör en liten accent när jag pratar, har ett fullständigt oförråd, skriver korrekt och förstår även dialekter. Har en liten talang för att kunna placera var i Danmark folk kommer från dessutom, haha. Engelska pratar jag väl som en vanlig svensk. Skriver nog lite bättre på engelska än de flesta svenskar, men pratar gör jag bara "normalt obehindrat". Skolspanskan minns jag tyvärr inte så mycket av, även om jag läst det i sju år i skolan :p.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Svenska, engelska och danska pratar jag flytande och utan brytning. Danskan har jag lärt mig på gehör, så är inte helt vass på att skriva utan att slå upp ord (det visar sig ju alltid att det är mycket fler bokstäver i orden när man ska skriva dem :D)

Tyska förstår jag rätt så bra om det talas hyfsat tydligt. Franska förstår jag lite mindre av i tal; bättre i skrift. Har läst dessa två i skolan och skulle vilja ta tag i detta igen. När jag ska prata något av dessa två börjar det bra uttalsmässigt men så fort jag behöver leta efter ord slutar det ofta i en grov dansk brytning :o :rofl: (Ja, jag är svensk. Pære-svensk.)

Åh, jag önskar att jag kunde fler språk :)
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Utöver svenska och engelska kan jag lite spanska. Har glömt det mesta, men kan ta mig fram som turist.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Svenska
Engelska
Svengelska
Lite tyska
Rövarspråket, flytande! :banana:

Samma här :p

KL
Jag får säga att jag tycker det är lite roligt att så många anser sig tala flytande och korrekt engelska. Det behöver ju inte vara så för de som skrivit i tråden, men ofta tycker jag att folk överskattar sina kunskaper när det gäller främmande språk. De flesta av oss bryter, till exempel. Sedan är det mer eller mindre (och mer eller mindre störande), men för de flesta är det så. Och inte är det särskilt konstigt heller, med tanke på att språk har olika ordmelodier osv.

(För protokollet kan jag nämna att jag definitivt pratar engelska med brytning. Mina brittiska sysslingar tycker att jag låter "gullig" när jag pratar :p)
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Svenska
Engelska (arbetat på australiensiskt företag i tio år)
Italienska (som en treåring ungefär)
Franska (Som treåringens lillasyster)
Ryska. (På en hahahhanivå,men jag jobbar på det.)
Flamländska. (En termin i skolan. Kan säga typ geweldig gevoel)
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Fast givetvis kan man tala ett språk flytande och ändå ha en brytning? Eller menar du att alla invandrare i Sverige som har minsta brytning inte talar svenska flytande pga det?
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Kl

Svenska, modersmål.
Engelska, här gillar jag Aramintas beskrivning. Jag talar definitivt inte flytande, men obehindrat med hyfsat bra ordförråd och okej uttal.
Tyska, kan nog ta mig fram som turist och göra mig förstådd. Förstår mycket mer än jag kan tala.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

halvt knapplån

Jag har aldrig studerat tyska men har verkligen förstått nu att språken är väldigt lika. Jobbade med tyskar i somras och jag vet inte hur många gånger man skulle förklara en sak, som man inte visste vad den hette på engelska. "Säg på svenska då?", så gjorde jag det, och så var det nästan exakt samma ord på tyska. Efter två månader så gick det nästan att förstå vad de pratade om, om det inte gick allt för fort.

Skulle ha valt tyska i skolan. :p
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Dåligt ordval från min sida, märker jag. Jag syftar snarast på att folk ofta säger sig prata exempelvis "bra engelska utan brytning" - även om så egentligen inte är fallet.

Definitionen av att kunna ett språk fullständigt har med idiom att göra, har jag för mig.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Ja nej bryter gör ju de flesta, det håller jag med om :).
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Svenska som modersmål. Tycker jag pratar engelska väldigt bra men har ingen nytta av det till vardags. Bodde dock på Irland några månader och jag märkte bara på den tiden hur bra språket utvecklades så det finns potential att bli ännu bättre.
Jag kan turistfranska. Hankar mig fram. Bodde i Frankrike i två månader förförra sommaren och jag överlevde ju :p
Skulle dock vilja bli bättre men det blev det ju även under den tiden jag bodde i Frankrike, men det var mer enstaka ord än en hel mening. Men inte det lättaste språket att lära sig tycker jag. Fixade dock att beställa helt på franska på restauranger och det kommer man ju en bit på!
Förstår mer franska än jag kan tala.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

*kl*
Svenska som modersmål
Danska flytande (och ibland bättre än svenska nuförtiden… :o )
Engelska: flytande, men såklart kan man höra att jag är svensk, pratar och skriver dock obehindrat
Franska: Kan ta mig runt och göra mig förstådd och förstå mycket om de inte pratar alltför fort. Tar några dagar innan jag kommer in i det igen bara.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

- Svenska (modersmål)
- Engelska (Vill nog påstå att den är rätt så flytande)
- Rövarspråket :D
- Förmodligen mer spanska än jag tror. Grammatiken och uttalet är ganska kasst, men läs och hörförståelse fungerar rätt bra förutsatt att jag får en extra sekund att tänka efter på.
Sen fattar jag ganska mycket norska och danska också, men det beror mer på att det är ganska likt svenska än att jag "kan" språken.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur ska man tänka runt valet inför åttan och möjlighet att läsa ytterligare ett främmande språk? Först och främst vill jag säga i...
2
Svar
39
· Visningar
2 086
Senast: lingonben
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 094
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 527
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 743
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp