Vilka stigläder?

För mej spelar det ingen roll.

Har helst de gamla vanliga hederliga som är enkla att ändra och som är enkla att ha på sadeln (dvs som sitter uppe ordentligt) även när sadeln inte används.
 
Jag tycker det blir för tjockt med vanliga stigläder, har använt webbers i 10 år. Först Bates/Wintec syntet, nu Amerigo.
 
Jag har haft vanliga i platt läder, syntet, skinn med nylonkärna, kalvskinn med nylonkärna, och webbers.

Föredrar de vanliga i mjukt skinn med nylonkärna, kalvskinn slits snabbare och tappar formen snabbare än billigare varianter. Antagligen för att de ger mer grepp mot skänkeln.

Plattläder har jag lyckats få skav av för många gånger :o, finns antagligen de i bättre kvalietet som inte är lika stela som de jag haft iofs.

Webbers är trevliga men lite osmidiga, brukade ta av dom helt efter varje pass men nuvarande sadlar får de sitta kvar på då de har andra typer av krämpor och är lite jobbigare att få av/på.
Har bara vanliga med nylonkärna nu.
 
Jag har webers från Bates och älskar dem! Märker inte av dem när jag rider=bästa betyg.

De jag har, har ett hål längst upp, så man kan dra upp stigbyglarna som vanligt 😀
 
Det tog några år innan jag hittade et hålet :o.
Tog också ett bra tag för mig att hitta på ett par av mina då föregående inte hade :p, satt en bit upp men det var ändå för långt ner för att stigbyglarna skulle bara helt ur vägen :/.
 
Tog också ett bra tag för mig att hitta på ett par av mina då föregående inte hade :p, satt en bit upp men det var ändå för långt ner för att stigbyglarna skulle bara helt ur vägen :/.
Fast du sätter i spännet i hålet och sedan viker du upp dem som man brukar göra med vanliga läder
 
Jag har webers från Bates och älskar dem! Märker inte av dem när jag rider=bästa betyg.

De jag har, har ett hål längst upp, så man kan dra upp stigbyglarna som vanligt 😀
Det har mina också men flärpen som blir att trä upp på dom på blir för kort så de halkar ur ändå och hänger sej precis under kåpan. (Där de hamnar om man bara tar hålet längst upp utan att dra upp dom som man brukar)
Jättestörande i-landsproblem 😇
 
Ingen som provat Millbrooks? Är sjukt sugen på dem.
rs=w_600,h_600.jpeg
 
Vart kan man hitta dom?
Är dom lika breda på ’undersidan’ också= bara en kort bit att kunna reglera längd på?
Nej, de är smala på undersidan. Annars hade man inte kunnat trä på vanliga stigbyglar.
bara att googla på Millbrooks så hittar du dem. Finns tyvärr inte hos någon svensk åf än så länge.
rs=w_600,h_600 (1).jpeg
 
Nej, de är smala på undersidan. Annars hade man inte kunnat trä på vanliga stigbyglar.
bara att googla på Millbrooks så hittar du dem. Finns tyvärr inte hos någon svensk åf än så

Mina är nästan likadana:
4D44DBAA-564A-4328-8C23-1FF157F84240.jpeg


Passar dock inte till alla stigbyglar. Millbrooks läder tillverkas av Pravins som ska ha svensk återförsäljare på gång.

Mer om breda läder.
 
Jag har alltid (tidigare) föredragit enkla stigläder i vanligt läder. Visst töjer de sig, men byter man sida ofta/gör nya hål så är det inga problem. Jag kan också tillräckligt med lädersömnad för att laga dem när de slitits vid spännet.

Till nya dressyrsadeln köpte jag webbers (sådana med T-spänne) eftersom sadeln inte hade något hål eller någon hållare för änden på stigläder. Och hur lätt och ledigt är inte detta? Funkar utmärkt, förutom att sömmarna ger lite skav på kåpan, så hade jag haft skinn istället för läder i kåpan hade den nog inte sett så bra ut...

Till nya hoppsadeln rekomenderades stigläder från sadelutprovaren, Equiline. Någon form av skinn över nylonkärna. De är fullständigt värdelösa. Skinnet börjar redan bli skavt, skinnet har lyckats töja sig, så att hålen i skinnet överensstämmer inte med hålen i nylonkärnan (:mad:) vilket gör det SKITJOBBIGT att ändra höjd. Mkt missnöjd. Ska se om jag inte kan få tag i ett par "gamla hederliga" stigläder till sadeln istället.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
379
Senast: Badger
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 290
Senast: Oknytt
·
Utrustning Det är fuktigt i sadelkammaren och det finns bara en liten avfuktare som inte riktigt räcker till. Läder som inte används så ofta börjar...
2
Svar
30
· Visningar
1 923
Senast: Blyger
·
Utrustning Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 151
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp