Vilka täcken när?

Sv: Vilka täcken när?

ärligt talat så ar nog de flesta fler täcken än de behöver, och oftast använder man ändå inte alla. jag har rätt många för min häst skitar snabbt ner sina täcken så jag vill ha ett par att byta mellan. sen är jag lite prylfixerad :angel: och gillar att ha mkt prylar fast jag oftast inte anväder dem alls :angel: :angel: :angel:

Jag har följande täcken till min klippta (just nu) häst:
2 vintertäcken, det ena är hans gamla som jag behåller som reserv. det han hár normalt är ett Horsepower Turnout winter och det är rivstarkt, vattentätt och ordentligt fodrat. ska tilläggas att han bara har det när det är snöstorm eller slaskregnigt och kallt på samma gång eller när det är svinkallt ute.
1 thermotäcke med halvhals, Horsepower stalltäcke, som jag använder när han åker transport på vintern och som stalltäcka riktigt kalla nätter. han har det även ute om det är skitkallt men inte snöar eftersom det inte är vattentätt.
3 fleecetäcken :p som jag använder som stalltäcken (mest för att han sover i sin egen skit och det inte går att ha honom ren annars då han är skäck. :devil: tro mig!) och som transporttäcken om det är kallt. de är också mina svetttäcken om han är svettig eller blivit badad.
1 svetttäcke i nät som jag fick med när jag köpte honom men har aldrig använt det :p
2 regntäcken, mest för att han sliter sönder dem så vill ha två st och för att han älskar lera. han skulle få skav på nolltid av sadeln om jag inte hade täcke på hösten för han är en levande lerboll då ;) är också bra om det regnar för man vill ju att hästen ska kunna vara ute så mkt som möjligt och man inte har ett vindskydd eller å i hagen.

hmmmm........har jag nått mer?
JO!

1 skrittäcke som jag köpte för min egen skull :p . är av fleece och nått vattentätt material och ligger så skönt över mina frusna lår på hösten/vintern. så det var mest för mig.
1 ländtäcke som jag fick med när jag köpte honom. :smirk:

har säkert flera till nerstoppade någonstans men kan inte komma på dem nu :cool:

Elektron! kan du pma det till mig? intressant läsning!! :)

jävlars! läset just om du som hade över 100 täcken! och jag blir kallad snobb/pedant/prylgalning i mitt stall när jag har 11 st :) :p :p :p :banana: :devil:

Vill gärna ha det.
Ska börja på strömsholm nästa är;)

Jag kommer inte följa den här tråden så om ni vill ha pmet får ni skicka privatmeddelande till mig.

Elektron: Jag pmade dig.

Fladde: Vad ska du gå för linje? :)

De var till min gammla ponny hade många jag inte enns öppnat eller använt :p

Men han älskade dom gnägga som eb glalning efter dom :rofl:

Till min nya har jag 30;)

Så lågnt har jag inte tängt än;)
Ska upp där i januari och kolla och så:)

min häst älskar att riva sönder och skita ner täckena :smirk: fast han blir nog lite trött på mig när jag ska ha honom så ren tror jag :devil:

Jag har en häst, och massor med täcken!

1 Lilarutigt vintertäcke, Capriati
1 Blått vintertäcke, Capriati
1 Plommonfärgat vintertäcke, Horse Power
1 Blått vintertäcke, märke ?
1 Blårutigt hösttäcke, Shires
1 Rutigt hösttäcke, Källqvist
1 Svart regntäcke, Treadstone
1 Brunrutigt regntäcke, Event Plus
1 Blått regntäcke, kommer ej ihåg märke
1 Blått innetäcke, ifrån Horze.com
1 Svart innetäcke, Horse Power
1 Blått innetäcke, kommer ej ihåg märke
1 Blått innetäcke, kommer ej ihåg märke
1 Blått fleecetäcke med hals, Exklusiv
1 Blått fleecetäcke med hals, Jacson
1 Blått fleecetäcke, Shires
1 Ljusblått fleecetäcke, Shires
1 rutigt waffletäcke, Hööks
1 svart fleecetäcke, Börjes
1 svart ländtäcke
1 reflexländtäcke
1 grönt fleeceländtäcke
1 blårutig filt att ha på vid ridning
1 lila fleecetäcke/filt att ha på vid ridning
1 Blått "snobbtäcke" i bonded fleece, Three Horses
1 vit/sverigefärger bomullstäcke
1 regntäcke ifrån Börjes
1 rött regntäcke
2 andra täcken som jag ej använder osv.

Så jag har väl drygt 30 täcken till en ponny, men jag använder nog inte alla... Kommer faktiskt inte ihåg alla helt heller, måste nog snart göra en "inventarielista" i stallskåpen...! :)

Fodervärd skrev:
att ni måste ha så många täcken till era hästar, fattar inte det..hästar är inte skapta för att gå med täcke på fast det är si eller så mycket kallt/varmt ute, hästar mår bäst om de får vara så naturliga som möjligt..jag har bara ett täcke åt min foderhäst & det är ett regntäcke med andas funktion & han går ute på lösdrift & mår prima...samt så får man ju anpassa ridningen till hur vädret är såklart..& han har ett vindskydd med mycket spån i & har fri tillgång till hö & får rent nytt vatten flera gånger om dagen samt så får han kraftgrund. jag har aldrig sett en friskare & gladare häst.

För min del vill jag inte att hästen ska sätta så mycket vinterpäls att han blir svettig när jag rider. Min häst går ute större delen av dygnet och står i utebox på natten, så för enkelhetens skull har han ett vintertäcke på sej dygnet runt utom när det är plusgrader ute (förutsatt att stallägaren kommer ihåg att ta av det). Visst kan man ha hästen otäckad, men regntäcke kan ju vara praktiskt så stackarna inte får stå och frysa om den blir blöt..
En smaksak kanske, själv skulle jag aldrig orka byta täcken dagligen beroende på temperatur, ett täcke får räcka men självklart måste man ha några att byta mellan om det blir blött, speciellt för min del eftersom det kan ta ett bra tag för täcket att torka i ett fuktigt utestall.
Ytterligare en anledning är att hästen står och spänner sej om den är kall. Jag vill få bort en massa gamla spänningar i ryggen och då är värme bra och kyla dåligt. Det blir alltså varmt täcke eller flytta söderut :)

Min häst har:
*300 g vintertäcke Horseguard/Macpro
*200 g vintertäcke m halvhals Horseware Rhino
*regntäcke Horseware Rambo
*regntäcke Event
*regntäcke Macpro
*370 g termotäcke Horseware Rhino
*300 g termotäcke Norton
*150 g termotäcke Horseware Rambo
*ylletäcke Mia's
*fleecetäcke Börjes
*fleecetäcke Macpro
*fleecetäcke m hals Exklusiv
*svettäcke Horseware Rambo
*svettäcke Hansbo
*yllefilt
*vattentätt ländtäcke Hansbo
*vattentätt ländtäcke Källqvists
*ländtäcke i ylle Exklusiv
*ländtäcke i fleece Nalle Puh
*ridtäcke i ylle Krafft
*ridtäcke i fleece Horseguard
*vattentätt ridtäcke Thermo Master

Milda vår & höstdagar har hon bara regntäcke
Ngt kallare fleecetäcke under regntäcket
Runt nollan el nån minus 200 g vintertäcke
Kalla vinterdagar 300 g vintertäcke
Riktigt kallt (typ mer än 15 minus) fleecetäcke under 300-täcket

Samma täcken inne såvida de inte är blöta eller så.
I transporten el när hon står i utebox vid ridskolan (när vi ska träna el så) har hon svettäcke på sommaren, ylletäcke på vår & höst, milda vinterdagar tunna termotäcket, kalla vinterdagar tjocka termotäcket. Svettig - så har hon fleecetäcke under (ev m hals).

Inte byter jag täcken varje dag, men det finns det säkert de som gör!
Ex har nog min häst haft sitt 200 g täcke på sig sen nov varje dag, o temp har ju varierat en del dag från dag.
Men det är ju kallare nu än det var i sept-okt till exempel!

Tkr det är sorgligt att se hästar som har 3-4 täcken på sig, deras stackars ägare tycks inte fatta att hästen inte blir varmare av det utan står o fryser för att den inte kan röra sig :(
Varför inte köpa ETT bra och tjockt täcke istället?

Jag har, som många andra, väldigt många täcken. Men jag vill ha minst 2 regn o minst 2 vintertäcken, för det är inte roligt den dag ett utetäcke är blött rakt igenom el när det går sönder, om man inte har något i reserv som hästen kan ha på sig!
Sen hittar man hela tiden bättre och snyggare täcken som man vill köpa :)

Min pålle har:

TM Summer Rain (ofodrat): Regniga sommarnätter och regninga vår och höstdagar då han kan bli kyld över ryggen.

Treadstone Drip Dry (100gr): Väldigt regninga vår och höstdagar när det börjar blåsa och vara kallt.

Krafft Vintertäcke (280gr): Kalla dagar utan nederbörd/stalltäcke. Det är ett gammalt utegångstäcke som inte håller tätt längre.

HP Snow (300gr): Riktigt kalla och blöta vinterdagar.

Stalltäcke (300gr): På natten om det är många minusgrader.

Fleecetäcke: Används som svett/transporttäcke samt som stalltäcke med ett Shires ofodrat bomullstäcke över.

Min häst har känslig rygg och bör inte bli blöt och kall för muskulaturen där.

haha, har bara två för tillfället! en yllefilt och ett combitäcke. ja, han har ju päls den lille rackaren! men nästa år får man nog satsa på ett bra regntäcke och ett tunt vintertäcke!

Haha, din också? Undrar var de fått det ifrån, mitt halvblod är också en jäkel på att ha sönder och framförallt smutsa ner sig och täckena! Kallblodet jag har är också en höjdare på att ha sönder täcken, men mest för att hon är så klumpig och går i samma hage som halvblodet. :smirk:

(lånar knapp) Gud vad skönt att man inte är ensam om att lida av täckesfetisch. Har oxå alldeles för många... Fast, Piggis 83s samling kommer jag inte i närheten av :p

Senast ändrad:

Kan skriva alla minna ponniis de bli en låååååååååå0ng lista över 100st min nya har bara 30 men har bara ägt den i 4 må

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 925
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 489
Senast: skiesabove
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
703
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka