Vilken är eran mest onödiga ägodel och varför?

Vad är en salladsslunga? Aldrig hört talas om och både äter och odlar sallad och andra blad
Jag ska erkänna att jag var över 50 år när jag köpte min salladsslunga, men nu använder jag den flitigt till alla slags bladgrönsaker, men främst de med tunna blad, som sallat, bladpersilja etc.
Ofta tar jag in dubbelt så mycket som jag ska använda till en måltid; sköljer och 'centrifugerar' även de jag inte ska använda just då. Då är salladsslungan toppen att förvara den färdigsköljda sallaten i. Lite vatten på botten och locket på, så behålls sallaten krispig i kyskåpet.
 
Jag ska erkänna att jag var över 50 år när jag köpte min salladsslunga, men nu använder jag den flitigt till alla slags bladgrönsaker, men främst de med tunna blad, som sallat, bladpersilja etc.
Ofta tar jag in dubbelt så mycket som jag ska använda till en måltid; sköljer och 'centrifugerar' även de jag inte ska använda just då. Då är salladsslungan toppen att förvara den färdigsköljda sallaten i. Lite vatten på botten och locket på, så behålls sallaten krispig i kyskåpet.
Då har jag fortfarande några år på mig att komma till insikt :D
 
Jag köper bara färdigpackad sallad... Men en bra poäng ändå för jag har ju tänkt odla lite grönt iår :) Ska spara! :D
Mm, men sallat som fraktas långväga är resursmässigt vansinne. Nu körs de ofta i kyltransporten från södra Europa till Sverige.
För samma peng som en påse machésallat kostar, kan du köpa en fröpåse, som ger dig minst 50 gånger mer. Det häftiga med just machésallat är att det är en mycket härdig sort, som tål vårt kalla klimat utmärkt. Om du sår i augusti, kan du skörda (utomhus!) i stort sett hela vintern. Ett enkelt lock kan vara bra, särskilt i norra Sverige.
 
Mm, men sallat som fraktas långväga är resursmässigt vansinne. Nu körs de ofta i kyltransporten från södra Europa till Sverige.
För samma peng som en påse machésallat kostar, kan du köpa en fröpåse, som ger dig minst 50 gånger mer. Det häftiga med just machésallat är att det är en mycket härdig sort, som tål vårt kalla klimat utmärkt. Om du sår i augusti, kan du skörda (utomhus!) i stort sett hela vintern. Ett enkelt lock kan vara bra, särskilt i norra Sverige.
Dock bor många i lägenhet utan balkong, vilket gör odling lite mer komplicerat.
 
Köksartiklar känns som ett genomgående tema i tråden... :D
Där hamnar nog bakmaskinen (som jag iofs inte har kvar), glassmaskinen (som var jättekul 3-4 gånger för 20 år sedan), och en förbluffande mängd ölglas.
På jobbsidan finns t ex en liten och väldigt specifik omvandlare från ett digitalt ljudformat till analogt, jag trodde verkligen att det skulle vara en användbar pryl. Jag har använt den en gång på 15 år.
Sen har jag en del onödiga sparade grejor bl a i form av vintage datorprylar som jag helt enkelt inte förmått mig att avyttra... förrän ungefär nu. T ex en Apple MacPlus från 1986. Eller två, om man ska vara kinkig. Ungefär nu i vinter har jag insett att det monetära värdet vid omsättning överstiger mitt upplevda affektionsvärde, så nu rensar jag faktiskt. (Jag försvarar, eller åtminstone förklarar, sparandet med att jag bott många år i ett mycket mycket stort hus. :grin:)
 
Mm, men sallat som fraktas långväga är resursmässigt vansinne. Nu körs de ofta i kyltransporten från södra Europa till Sverige.
För samma peng som en påse machésallat kostar, kan du köpa en fröpåse, som ger dig minst 50 gånger mer. Det häftiga med just machésallat är att det är en mycket härdig sort, som tål vårt kalla klimat utmärkt. Om du sår i augusti, kan du skörda (utomhus!) i stort sett hela vintern. Ett enkelt lock kan vara bra, särskilt i norra Sverige.
Jag har inte plats för pallkragar eller tar mig ens ut på min lilla uteplats nu pga all snö... Det är säkert jätteintressant men långt ifrån möjligt för alla. Det har inte så mycket med min salladsslunga att göra som antagligen ändå inte kommer bli använd även om jag odlar själv :)
 
Plattången. Fattar inte varför jag bara inte slänger den, har haft den i tio år och kanske använt den... två gånger?
 
Plattången. Fattar inte varför jag bara inte slänger den, har haft den i tio år och kanske använt den... två gånger?
En sådan har jag också. Inte ens en fullstor utan en mini. Vågar inte ens räkna på hur många år jag haft den och hur få gånger den är använd:o
 
Mm, men sallat som fraktas långväga är resursmässigt vansinne. Nu körs de ofta i kyltransporten från södra Europa till Sverige.
För samma peng som en påse machésallat kostar, kan du köpa en fröpåse, som ger dig minst 50 gånger mer. Det häftiga med just machésallat är att det är en mycket härdig sort, som tål vårt kalla klimat utmärkt. Om du sår i augusti, kan du skörda (utomhus!) i stort sett hela vintern. Ett enkelt lock kan vara bra, särskilt i norra Sverige.
:laugh: Tror inte den överlever -20 grader i tjäle under 1,5 meter snö.
 
Och jisses, min studentbalklänning hänger kvar i garderoben, såhär 12 år senare. DEN kommer jag med säkerhet aldrig använda igen :p
Visstja... Jag har kvar min vita studentklänning, min balklänning från studenten och min brudklänning. Balklänningen kom iaf ut på vift en gång till form av ett frackbröllop, men inte de andra. Har dessutom inte ens kvar den äkta maken 😂 Brudklänningen är iofs inte vit och lite åt cocktailklänninghållet så jag kanske borde använda den som festklänning nån gång?
 
Och jisses, min studentbalklänning hänger kvar i garderoben, såhär 12 år senare. DEN kommer jag med säkerhet aldrig använda igen :p
Jag har en balklänning från gymnasiet (hade den faktiskt när jag hämtade på förskolan på Halloween i höstas, den är svart), en balklänning från universitetet och en brudklänning från ett kraschat äktenskap. Rätt onödig yta de tar upp, jag kan nog inte ens komma i nån med höfterna efter barnen tror jag.
 
Jag har en balklänning från gymnasiet (hade den faktiskt när jag hämtade på förskolan på Halloween i höstas, den är svart), en balklänning från universitetet och en brudklänning från ett kraschat äktenskap. Rätt onödig yta de tar upp, jag kan nog inte ens komma i nån med höfterna efter barnen tror jag.
När jag läser sånt här blir jag glad att jag faktiskt hyrde både balklänning och brudklänning, jag hade inte kunnat göra mig av med dem om jag hade köpt. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 913
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 634
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 178
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp