Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Inka-90

Trådstartare
Jag hörde förra veckan några som stod och diskuterade hur man ska bära sig åt för att få så lite vinterpäls som möjligt på hästen och då skippa klippa dem.
Då sa den ena att belysningen i stallet spelar stor roll.

Då funderade jag på vad hon menade, visst sätter hästen päls efter solljuset, men får den mindre päls om man har tänt i stallet på nätterna?
eller ska det vara någon speciell belysning?
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Min häst fick betydligt mindre vinterpäls när han stod i ett stall som var tänt fram till kl 23-24 jämfört med de som släckts redan kl 18-19. I det tända stallet bestod belysningen av ljusrör, jämnt utplacerade så hela stallet lystes upp.


Vinterpäls i ljust stall:
17040317.jpg


Vinterpäls i mörkt stall:
30060920.jpg


Syns bäst skillnad när man tittar på frysmärkningen. Jämför med första bilden.. :p
1169811.jpg
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Anledningen till att pälssättningen kan störas i ett natt-tänt stall är att man stör hästens hormonutveckling. En häst, precis som vilket annat djur, är vana att ha en ljus dag och en mörk natt. Låter man det vara helt tänt rubbar man därför hormonbalansen.

Läste en artikel för inte så länge sedan om hur reproduktionsförmågan ändrades vid fullt ljus 24/7, skall se om jag hittar den igen...
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

vet en travtränare på Halmstad som hade "dagsljuslampor" i sitt stall, vet inte vad det var för speciellt ljus, men ljuset gick på timer och var tänt längre men inte dygnet runt. Han har iaf ofta sommarpäls på sina hästar året om.
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Okey då fungerar det alltså! jag har aldrig tänkt på det så förut.
Vi håller ju på och renoverar hemma och ska nu börja dra ny el till belysningen, då hade vi tänka ha lysrör i taket som man tänder nr man grejar i stallet och så hade vi tänkt ha en liten svag lampa vid dörren som ledbelysning, kommer det påverka hästarna eller måste det vara starare ljus?
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

O andra sidan ändrar man ju i hästens förutsättningar när man klipper med.
Vilket är "värst"?

Jag kan inte tänkamig att en nattlampa skulle störa, vi har ytterbelysningen på i vårat utestall o de har björnpäls allihopa ;)
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

En liten svag lampa tror jag inte påverkar vinterpälsen. Vi har en svag nattlampa i nuvarande stallet men har inte märkt att pållen skulle få mindre päls av det.

I det ljusa stallet där pållen fick mindre päls var det heller inte tänt dygnet runt. Fram till kl 23-24 bara, sen helt släckt till kl 7-8. Jag tycker det känns lite onödigt att ha tänt med starka lysrör dygnet runt
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Det måste nog va ljus som är som dagsljus om det ska gör nån skillnad

och som Ingela_S, det behöver inte va dygnet runt, men kankse till 24 då. Förmodligen ganska kostsamt också..
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Hej!

När du klipper hästen tar du bort pälsen och hästen blir mindre svettig. Klippning ändrar yttre förutsättningar och du får täcka hästen.

När du har ljust dygnet runt (även konstgjort ljus fungerar på fåglar) ändrar du hormonerna i hästen (ja eller iaf i fåglar blir det annorlunda, frågeställningen i den jag läste funderade över om det var så att nattarbetare mådde dåligt pga dåliga "mat och sovtider" eller om det var ljuset som påverkade negativt på hormonerna (många nattarbetare är tydligen överviktiga).

Enkelt övervägning för mej:-)

/Lavinia, försöker låta bli att påverka sånt som jag inte borde pilla på- min häst är nyligen klippt
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Eftersom jag klippt väldigt mycket hästar geom åren- vissa året runt så vet jag att de kan bli lite konstiga i pälssättning... En fick vinterpäls i maj- har aldrig päls annars.
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Mina lysrörsarmaturer i lågenergi är IP56 klassade med Dmärkning efter. Med lysrör på 9w. De lyser upp bra och kostar inte många ören ;)
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Jag har nog hellre vinterpäls på hästarna (och klipper dem) än att ta in dem från hagen när det börjar mörkna....
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Jag också :) Älskar nyklippta hästar ;) Men de får vänta nåt år till ;)
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Jag har nog hellre vinterpäls på hästarna (och klipper dem) än att ta in dem från hagen när det börjar mörkna....

Det där tänker jag med på. Lönar det sig att ha tänt typ 21-00 om hästen redan stått i hage i mörker 16-21 liksom?

Mer tankar. Vilar hästar bättre i mörker? För jag antar att de "behöver" en viss mängd mörker vintertid för att inte tro det är sommar (med hormoner osv). Men hade det kanske räckt med mörkret under em/kväll och att sedan ha tänt i stallet under natten då de stod inne (när man tar in dem relativt sent alltså, säg inne 21-06 i ljus)? För om man nu stallar upp hästen så antar jag att den väljer att vila liggandes i boxen (åtm gör våra hästar det, de ligger typ aldrig i hagen om inte unghästen växer), då kanske det skär sig med att den får mörkertiden i hagen? Hmm.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Det som gäller är ljus 16 tim/dygn.

Alltså måste du ersätta de timmarna som hästen inte får av solljus med ljus i stallet. Regeln är att det ska vara tillräckligt ljust för att läsa en dagstidning överallt i stallet, även i hörn och skrymslen.

Så antigen fixar man en timer till lyset i stallet eller så tar man in när det börjar skymma och går ut och släcker när dom 16 timmarna är uppfyllda.

Det är dock lite noga att man följer samma schema och inte slarvar för mycket -då kan pälssättningen dra igång. Samma schema gäller för ävrigt om man vill få ston att brunsta tidigt på säsongen.
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Det som gäller är ljus 16 tim/dygn.

Alltså måste du ersätta de timmarna som hästen inte får av solljus med ljus i stallet. Regeln är att det ska vara tillräckligt ljust för att läsa en dagstidning överallt i stallet, även i hörn och skrymslen.

Så antigen fixar man en timer till lyset i stallet eller så tar man in när det börjar skymma och går ut och släcker när dom 16 timmarna är uppfyllda.

Det är dock lite noga att man följer samma schema och inte slarvar för mycket -då kan pälssättningen dra igång. Samma schema gäller för ävrigt om man vill få ston att brunsta tidigt på säsongen.

Intressant! Hur är det med vilotiden som jag tänkte på i mitt inlägg ovan dig, vet du något om det?

Dvs tänk mitt i vintern, typ ljus 8-16 och hästen sår inne 21-06 i ljus. Då får den 17 h ljus men 3 h skymning/mörker och 5 h skymning/mörker "mitt i" den ljusa perioden. Blir det helt fel för den stackars kraken då?
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Ljuset ska nog vara konstant i en följd så att säga, inte uppdelat på dygnet.
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Spännande! Min häst har fått betydligt mycket mindre päls sen han flyttade in i box(utebox så kallt är det). När han stod ute på lösdrift i mörkret så fick han mycket mera päls.
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Det kanske är smidigare att ha att timer som sätter på ljuset tidigare på morronen/natten istället. Mörker 16-00 och så ljus därefter (förutsatt att man släpper ut efter soluppgång). Visserligen blir man ju tvungen att tända när man själv ska pyssla med hästarna på kvällen men säg att man mörkerlägger fram till 02 istället för att se till att mörker/vila inte blir lidande. Och se till att släcka efter sig så fort man lämnar stallet (ut och rida etc).
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 147
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 971
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp