Vilken betydelse har dagis?

Sv: Vilken betydelse har dagis?

Hmm jag tänkte ju mest på barnvakt som "biobarnvakt" och då lämnar man oftast hos barnvakten..
Tänkte inte på sjukbarnvakten..
Men just gällande sjukdom etc så är det ännu viktigare att ni har ett bra daigs där de får vara ute så mkt som möjligt.. Smittotrycket är läskigt högt på dagis och första året brukar vara väldigt jobbigt..
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag vet, det är därför det var en ganska tung fördel med barnvakt nära just under första året. Som man kan ringa klockan sju på morgonen när barnet vaknar med feber och snuva, mannen är på tjänsteresa och jag undervisar och inte kan ställa in.

En liten ljusglimt är att de yngre barnen faktiskt går ut varje dag, det är de äldre barnen som inte alltid gör det (barnen är uppdelade i tre grupper efter ålder).
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ja gud ja, vi är så självupptagna att vi är beredda att tredubbla våra bostadskostnader och flytta ifrån en lägenhet vi älskar i ett område vi gillar till en sämre lägenhet i ett område jag på eget bevåg aldrig skulle bosätta mig i.

Jättesjälvupptaget. :grin:

Jag tror att du gör de här valen bara för att du sen ska kunna se på barnet med bitter blick och säga "Efter allt vad jag har gjort för dig." med darr på stämman när barnet i sjuttonårsåldern väljer en musikfestival med kompisarna framför en stillsam promenad genom staden till ett trevligt kafé med dig. :D
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ja, så tätt det går. Blir det inte tätt så blir det förmodligen inte alls. Av andra skäl.



Nja, enligt råden här så skulle väl det värsta vara om vi satte barnet på detta dagis fast vi befarar att det dåligt? Inte att vi vuxna inte skulle trivas.

Om du blir gravid Inom 1.5 år så behåller du föräldrapenningen har jag för mig. Samt skaffar ni tätt så blir det ju inte heller aktuellt med långa dagar på dagis på väldigt länge!:idea:
Just därför min dotter kunde vara hemma länge då hon var nästan två när lillebror kom. För mig har det fungerat utmärkt att ha henne hemma så hon har inte varit på dagis alls. Många vill dock ha de äldre syskonen på dagis deras 15 h i veckan.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Fast jag kommer ju börja jobba efter 4,5 månader...

Och man kan ju aldrig veta när eller om man lyckas bli gravid.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag tror att du gör de här valen bara för att du sen ska kunna se på barnet med bitter blick och säga "Efter allt vad jag har gjort för dig." med darr på stämman när barnet i sjuttonårsåldern väljer en musikfestival med kompisarna framför en stillsam promenad genom staden till ett trevligt kafé med dig. :D

Precis, och jag ser fram emot en riktigt saftig försenad 40-årskris när barnen börjar stå på egna ben, och jag med harm kan utbrista: Men jag då??? Jag har gett upp allt, yrke, vänner, intressen, allt för dig och för att vara mamma!

Och antingen ringa en gång om dagen och undra hur det går för sockergrynet idag då. (varpå sockergrynet börjar fundera på om inte Karesuando vore ett trevligt ställe att bosätta sig på ändå?)

Eller också slår jag till med en saftig livskris, tvivlar på allt, deppar ner mig och skiljer mig, och odlar evig bitterhet över allt jag gav upp.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Fast jag kommer ju börja jobba efter 4,5 månader...

Och man kan ju aldrig veta när eller om man lyckas bli gravid.

Men då är din gubbe hemma? Jag tyckte jag läste att ni planerade in dagis vid ungefär 14 månaders ålder?
Nej det är sant, inte alltid lätt att "man tar sig" men om allt går som det ska så finns ju möjligheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Dagiset ligger som sagt mitt i ett villaområde - vet inte om sandlådorna brukar vara så hemska där?

Aha, jag tyckte jag laste nagonstans att lagenheten var unik och fin (och billig) bl.a. for att den var den enda i sitt slag i ett miljonprojekt omrade. Men jag maste ha last fel :)

Du gor ju naturligtvis precis som du vill, men jag hade aldrig satt mina barn pa ett daligt dagis och sarskilt inte om de maste vara dar heltid. Jag hade hellre tagit ett storre lan och bosatt mig dar barnomsorgen var bra OCH laget och lagenheterna var fina. Och storleken pa boendet skulle vara mitt forsta val att kompromissa med.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Aha, jag tyckte jag laste nagonstans att lagenheten var unik och fin (och billig) bl.a. for att den var den enda i sitt slag i ett miljonprojekt omrade.

Oavsett var den aktuella lägenheten ligger, så byggdes det väldigt många villor under Miljonprogrammet. Du känner inte till det? Du måste ju ha sett alla de enahanda sockerlådorna i våra städers villaområden?
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Aha, jag tyckte jag laste nagonstans att lagenheten var unik och fin (och billig) bl.a. for att den var den enda i sitt slag i ett miljonprojekt omrade. Men jag maste ha last fel :)

Japp. Lägenheten ligger i ett villaområde, och är unik i sitt slag därför att den ligger i ett gammalt hus från 20-talet. I övrigt är det villor i området.

Övriga lägenheter i kommunen ligger i betongområden á la miljonprogram. Men det är alltså inte där som den här lägenheten ligger, kommunen är stor.

Men därför är chansen att vi hittar en bättre lägenhet i kommunen inte stor, eftersom denna är mycket ovanlig. De flesta lägenheter ligger i andra, tristare områden. Därför är den också ganska svårsåld, för de som bor i kommunen och har pengar vill bo i radhus eller villa, inte lägenhet. Och de som bor i lägenhet har inte råd.

Den är inte billig med kommunens bostadspriser mätt, utan jämfört med priserna närmare stan. Jämfört med miljonprogramslägenheterna kostar denna det dubbla ungefär.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Övriga lägenheter i kommunen ligger i betongområden á la miljonprogram. Men det är alltså inte där som den här lägenheten ligger, kommunen är stor.

Det var detta jag mindes. Och nu fick jag ju svaret ocksa :)

Petruska, sa otroligt nedvarderande du ofta ar - trist!
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Om den är svårsåld nu är det en dålig idé att köpa den som en mellanlägenhet, då lär den inte gå upp så mycket i pris att ni tjänar bra på den vilket jag antar är ambitionen under tiden ni ska spara pengar för att ha råd med nåt större i stan. Rent ekonomiskt är det smartare att satsa på en attraktiv lägenhet, skulle det råka vara en nedgång när ni vill flytta om ett par tre år så kan ni rent av förlora pengar, det drabbar alltid svårsålda lägenheter värst.

Det ÄR ett mycket svårt val eftersom det finns så många variabler att ta hänsyn till och frågan är, som Miks är inne på, vilka man ska vikta högst. Om man ska vara objektiv och rationell så är nog det klokaste valet att bo kvar i er mycket attraktiva lägenhet som kan fortsätta att gå upp i värde, spara pengar och invänta att du disputerar och får upp din lön innan ni flyttar. Alternativt ta i från tårna och skuldsätta er lite extra i stället för att spara pengar, en halv miljon extra i lån kan mycket väl motsvara ert tänkta sparande. Argumenten för att flytta till denna förort verkar inte vara de starkaste för vad jag har förstått har ni det bästa pendlingsläget om ni bor i stan? Det är ju också viktigt för dig att bo inne i stan och du har egentligen inga krav på mycket yta, enligt tidigare diskussioner.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Men tjejor jösses vem har sagt att man bara ska ha sex i sovrummet?:devil:
Vad hände med vardagsrummet, hallen köket och badrummet.. Alldeles ypperligt att variera sig i.. :D

Fast hallen, köket och vardagsrummet försvinner ju inte för att man har ett eget rum till barnet. Att variera sig blir också trögt i längden, och det är inte lika behagligt att somna omslingrade runt varandra med skohyllan i ryggen.

Jag som individ uppskattar att ha mitt eget rum, tack och lov är dottern likadan. Hon sov i mitt rum (men i egen säng) tills hon var 6 månader, sedan gick det inte mer, hon vaknade konstant och så fort hon insåg att någon annan var i rummet så skulle hon UPP! = Långa nätter och längre dagar för såväl henne som mig. Sedan hon fick eget rum sover hon som en stock nätterna igenom.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Vi hoppas inte på att den går upp i pris, för det tror jag inte. Den ekonomiska fördelen består i att vi kommer bo billigare och därmed kommer kunna amortera mer, och därmed ha mer kontanter att sätta in i nästa lägenhet. Att den är svårsåld nu gör att den inte säljs för överpris, dvs vi behöver inte ge mycket för den.

Vår nuvarande lägenhet är inte jättehet, det är ju en tvåa. Det är treorna som är populära i området, de kostar i runda slängar dubbelt så mycket som tvåorna.

Jag kommer bara få marginellt högre inkomst när jag disputerar, eftersom jag går från lön till stipendium, och alltså måste betala pensionsförsäkring etc själv.

Det bästa sammantagna pendlingsläget är i förorten, inte i nuvarande område.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Det var ett svar på att det inte skulle gå o ha ett sexliv om barnen sover i samma rum..
somna tätt sammanslingrade kan man väl göra om barnen sover i rummet?
Trivs barnet bra i eget rum så är det väl kalas men alla barn gör inte det..
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag håller med dig om att dagis inte är tillnärmelsevis lika viktigt som skolan. Jag tror inte att dagis ens kan göra vare sig samma nytta som skolan gör i bästa fall, och inte heller samma skada som skolan kan göra.

Du får gärna utveckla. :)
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Nja, enligt råden här så skulle väl det värsta vara om vi satte barnet på detta dagis fast vi befarar att det dåligt? Inte att vi vuxna inte skulle trivas

Fast troligtvis så skulle ni inte trivas heller om barnet har det dåligt på dagis.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Det ÄR ett mycket svårt val eftersom det finns så många variabler att ta hänsyn till och frågan är, som Miks är inne på, vilka man ska vikta högst.

Åh det var någon som läste vad jag skrev!
Blir lite putt när man tar sej tid att faktiskt tillföra något nytt i tråden och får noll respons :crazy:
Tack mino för att du iaf läste :)

Mvh Miks
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Det var ett svar på att det inte skulle gå o ha ett sexliv om barnen sover i samma rum..
somna tätt sammanslingrade kan man väl göra om barnen sover i rummet?
Trivs barnet bra i eget rum så är det väl kalas men alla barn gör inte det..

Absolut kan man göra det, men intimare samliv än så vill iaf inte jag ha med barn i rummet, och att somna utan att behöva förflytta sig efter att man varit intim är något som jag värdesätter.

Allt går om man vill det tillräckligt mycket. Men jag värdesätter högt att inte behöva dela rum med barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Absolut kan man göra det, men intimare samliv än så vill iaf inte jag ha med barn i rummet, och att somna utan att behöva förflytta sig efter att man varit intim är något som jag värdesätter.


Det är väl ingen hemlighet att småbarnsföräldrar (utöver att det är vanligt att de separerar innan barnet hunnit bli ett år) på generell basis dels är jävligt trötta och dels har kasst sexliv, iaf brukar det vara en part som anser att sexlivet inte är tillräckligt frekvent.

Jag kan inte tänka mig att ovanstående underlättas av att hela familjen delar sovrum.

Jag har inga barn men skulle jag ta bort alla spontana lusttillfällen som inträffar 21:00-09:00 i samband med att jag ligger i sängen med min partner så skulle antalet ligg troligen minska med 80-90%.



Allt går om man vill det tillräckligt mycket. Men jag värdesätter högt att inte behöva dela rum med barn

Så är det men hur ofta sker det på bekostnad av något annat?
Varför välja pest eller kolera när man kan välja att vara frisk.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: LaMagia
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 786
Senast: lbb
·
Övr. Barn Har skrivit förut om min dotter som har problem med en av dagiskompisarna. Den andra flickan (6 år) vill gärna leka med min flicka (som...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: mino
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 684
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp