Vilken betydelse har dagis?

Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ja som vanligt andras ju forutsattningarna under tradens gang, det som var undermaligt i tradstart ar nu plotsligt inte alls sarskilt daligt :confused:

TS: Om det nu ar sa att dagiset AR bra trots allt, eller atminstone godkant, sa ar det val bara att sla till; kopa trean och flytta? Sa ar allt klart innan bebisen kommer och sa behover du inte fundera mer pa det :)
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Redan i åk 6 är den största enskilda avgörande faktorn till barns betyg föräldrarnas utbildningsnivå.

Väldigt pinsamt resultat för skolorna skulle jag vilja säga, fortfarande ser jag inte varför det skulle göra det okej att sätta barnen på ett dåligt dagis när man faktiskt har andra valmöjligheter? Och jag undrar om det verkligen är föräldrarnas utbildningsnivå eller deras intresse i utbildning? Jag är inte särskilt högt utbildad själv, inte maken heller, vi har båda gått ut gymnasiet med bra betyg men inget mer. Men jag har ett stort intresse av utbildning och vikten av att lära barnen saker under hela deras uppväxt. Sen har de även andra förebilder när det gäller utbildning, men jag tror att våran inställning att inlärning är roligt från början är den viktigaste biten.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Men ändå - skulle ni trivas och må bra om ni vet att erat barn har det dåligt på dagis ? Även om era jobb är finemang och boendet jättebra och ni har tillgång alla barnvakter i världen, kan ni verkligen , verkligen motivera för er själva att barnet går på ett dåligt dagis och ffa att ni själva ser och inser att dagis inte är bra för ert barn ? (väldigt hypotetisk fråga)

Nu tänker jag dels på den som skrev att dagiset var "vidrigt". Där känns det för mig som: vad är öht ett vidrigt dagis? Ett där de slår barnen och serverar dem kall upstekt gröt att äta?

Vidriga dagis finns inte ens, tror jag.

Sen är ju frågan vad det här dagisets brister i en utvärdering betyder för barnets trivsel. Behöver barnet ha det dåligt på dagis för att utvärderingen inte är så bra? Jag vet inte alls.

Tex kritiken för genusarbetet - jag tror inte att det finns många dagis i Sverige där tex jag eller mabuse skulle vara nöjda med genusarbetet, och jag tror inte att det finns många dagis i Sverige som når upp till vad tex mabuse och jag skulle kunna göra hemma på den punkten. Ett gott genusarbete kan alltså ses som mindre viktigt, när man själv kan ge de bitarna.

För lite utevistelse - mycket svårare för föräldrarna att kompensera för, av tidsskäl. Å andra sidan en punkt som borde vara rätt lätt för dagiset att ändra på. Vem vet om det inte redan förbättrats sedan utvärderingen?

Hög personalomsättning och otrivsel i personalgruppen - kan vara ett problem för ett allmänt känsligt barn, och säkert riktigt dåligt för ett barn från instabila famijleförhållanden. Om inget oförutsett inträffar, verkar det dock troligt att mabuse + man - familj i närheten kan erbjuda helt okej familjeförhållanden. (Självklart kan sjukdomar och annat ställa till det, men chansen att slippa sådant är ju ändå rätt stor.)

Och då blir väl frågan igen - hur mycket kan "det bästa dagiset" tillföra det här barnet? Och hur mycket kan "det sämsta dagiset" kosta det här barnet? Personligen tror jag inte att det behöver vara så mycket.

Skolan är mer nyckfull - där tillkommer en massa prestationskrav, mer krav på att passa in, kamratbekymmer om man har otur, som kan ge stora problem åt ett barn och det samtidigt är ganska lite föräldrarna kan göra åt det. Och på samma sätt som med dagis, så är ju de viktigaste saker skolan kan ge de delar som det aktuella barnets familj är sämre skickad att ge.

Tex själva kunskapsinnehållet hade min familj i princip kunnat ge snabbare, djupare och bättre än vad skolan förmådde, i praktiskt taget alla ämnen till och med gymnasiet, medan den sociala träningen varit omöjlig att ge hemma, och vissa utflykter, friluftsgrejer etc var vi glada att skolan skötte så vi slapp.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Tex kritiken för genusarbetet - jag tror inte att det finns många dagis i Sverige där tex jag eller mabuse skulle vara nöjda med genusarbetet,

Det kan jag säga, att det tror ag visst det finns. :)

"Skolan är mer nyckfull - där tillkommer en massa prestationskrav, mer krav på att passa in, kamratbekymmer om man har otur"

Är det inte bra då, om barnet gått på en bra förskola som stärkt barnet, som sett det som individ, som gett barnet möjlighet att utvecklas utifrån sina egna möjligheter INNAN det börjar skolan med dess prestationskrav?

"Tex själva kunskapsinnehållet hade min familj i princip kunnat ge snabbare, djupare och bättre än vad skolan förmådde, i praktiskt taget alla ämnen till och med gymnasiet, medan den sociala träningen varit omöjlig att ge hemma, och vissa utflykter, friluftsgrejer etc var vi glada att skolan skötte så vi slapp. "

Hur kommer det sig då att du anser att förskola är mindre viktigt, när mestadels av den sociala träningen kommer hamna där?


"Och då blir väl frågan igen - hur mycket kan "det bästa dagiset" tillföra det här barnet? Och hur mycket kan "det sämsta dagiset" kosta det här barnet? Personligen tror jag inte att det behöver vara så mycket.
"


Personligen tror jag det kan vara avsevärt mycket.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Fast nu var det ju inte så dåligt. Så jag förstår inte frågeställningen från början??? ska vi flytta och ha barnet på en hyfsat okej förskola? Öh... Ja.

Den verkar inte hyfsat ok. Men inte heller vidrig.

En vidrig förskola skulle vara där barnen förvarades i en källare utan toalett och fick göra sina behov i en potta, och där personalen slog dem eller band fast dem ifall de protesterade. Där barnen satt apatiska och/eller blev självdestruktiva, smutsiga och såriga. Något i stil med barnhemmen i Rumänien när det begav sig. DET är vidrigt. Inte det dagiset jag beskrivit.

Det finns ju nyanser. Bara för att något inte är optimalt, så betyder det inte att det är vidrigt.

Vår lägenhet nu är inte optimal att bo tre i. Men den är inte heller vidrig.

Det finns ju en skala, från vidrig till rejält dålig till inte vad man skulle önska till hyfsat ok till bra till fantastisk.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Är det inte bra då, om barnet gått på en bra förskola som stärkt barnet, som sett det som individ, som gett barnet möjlighet att utvecklas utifrån sina egna möjligheter INNAN det börjar skolan med dess prestationskrav?

Det är klart att det är bättre med ett bra dagis. Det har väl ingen ifrågasatt?

Jag spånar mest över vad som utgör ett bra dagis - jag tror att vuxenperspektivet och barnperspektivet ser rätt olika ut, och så tror jag att olika personer förväntar sig olika mycket och olika saker. Av olika skäl förväntar jag mig ganska lite jämfört med vad jag själv kan ge, särskilt när det gäller sådant som genusarbete och tex språklig utveckling. Jag är däremot oerhört glad att dagis lärde särskilt sonen simma, åka skridskor och skidor - vilket jag tycker är rätt tråkigt alltsammans, men en bra del av allmänbildningen ändå och absolut något som jag tycker att barn ska få lära sig och i alla fall få möjlighet att ha nöje av, kanske under hela livet.

Jag tror att våra skilda föreställningar hänger mycket ihop med vad vi tänker oss att familjen bidrar med till barnet, och vad dagis kan förväntas bidra med.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag tror vi ser rätt lika på den här frågan.

Det jag framförallt väntar mig av dagis är social träning, dvs möjlighet att få vara tillsammans med andra barn och öva sig på att skapa relationer och ha vänner. Det har vi svårt att få till därhemma. Kunskaps- och upplevelsemässigt är jag helt trygg med att vi kan ge barnet tillräckligt i hemmiljön, tillräckligt för att barnet ska vara rustat för första klass. Trygghet hoppas jag också att vi kan ge hemma, det är därför jag vill bulla upp, så att säga, med inte bara en mamma utan också en lika engagerad pappa och dessutom annan familj som finns där och ge en grundtrygghet.

Det andra som det vore bra om dagis kunde bistå med är utevistelse, eftersom vi kommer bo i lägenhet så är det särskilt bra om barnet kan komma ut på dagarna, jag tycker inte det verkar hälsosamt för barn att vara inomhus hela dagarna, barn mår bättre av att komma ut och röra på sig.

Så utöver den sociala träning som kommer sig av övning så har jag inga förväntningar på att barnet ska lära sig nånting på dagis - språklig utveckling, fysiska färdigheter (simma, åka skidor, etc), börja lära sig läsa och räkna, värderingar - det räknar jag med att vi får ordna hemma. Däremot kan ju just värderingsbiten bli lite knepig om t ex personalen säger till vår eventuella flicka att hon borde ha klänning istället för byxor för att hon är finare i det, eller säger till pojken att han väl inte ska sitta med flickorna och pyssla utan gå och busa med de andra pojkarna istället.

Jag kanske ska kommentera den höga personalomsättningen - det är alltså inte så att personalen består av springvikarier som byts ut på veckobasis, utan av den fasta personalen på sex personer så har det verkat bytts ut två om året ungefär, i genomsnitt. För barnen behöver det inte vara ett jätteproblem, eftersom de är två personal på varje avdelning så innebär det att barnen får en ny lärare knappt vartannat år. Tre år är ju lång tid för en ettåring, så frågan är ju om det behöver vara väldigt traumatiserande att det kommer in en ny vuxen under den perioden?

Så min farhåga med personalomsättningen är snarast hur organisationen mår, det tyder ju på en viss oro i personalgruppen, och/eller rekryteringsproblem, att folk slutar. Den relativt höga andelen outbildad personal tyder ju också på rekryteringsproblem. Det behöver ju iofs inte bero på dålig arbetsmiljö, utan kan helt enkelt bero på t ex icke marknadsmässiga löner, som gör att meriterad personal väljer andra arbetsgivare. (detta är en privat aktör som är ny på den svenska marknaden).
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag håller med er om att den här pedagogiska/lärande biten förmodligen inte är jätteviktig på dagis. Det viktiga för mig är ett dagis där min dotter trivs och där hon tycker om att vara, eftersom hon måste vara där en stor del av veckan. Så jag tror det viktiga skulle kanske vara att prata med andra föräldrar som har barn där, såna undersökningar kan vara ganska missvisande - 'vårt' dagis där min dotter går fick ganska dåliga omdömen för några år sedan (det visste jag inte ens när hon började där) men de tog det på allvar och gjorde om massa saker, och har också bytt chef sedan dess, och alla föräldrar jag pratar med idag är supernöjda.
Hade jag läst omdömena hade jag kanske valt ett annat dagis (som råkar vara det jag gick på :D). Men nu är vi jättenöjda med vårt val!
Måste hålla med tidigare talare om att jag är imponerad över att ni faktiskt kollade upp dagisarna alls innan ni flyttar, det vet jag inte om jag gjort... och det är inte så många som gör heller vad jag vet.

Hoppas vi hålls uppdaterade om vad ni väljer och om ni har budat på lägenheten!

Mitten-nyfiken i 1 strut.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ja, jag tror faktiskt att om vi skulle flytta dit, så skulle vi prova dagiset. Visar det sig sen att barnet verkligen inte trivs, så får man hitta andra lösningar, det kanske är värt längre dagar att byta till ett annat dagis längre bort, eller så kanske man får flytta ett par år tidigare än planerat i värsta fall. Jag må vara en självupptagen, karriärfixerad förälder, vilket en del här i tråden har påpekat (fast där tror jag att det bästa dagiset i världen inte skulle hjälpa, jag är ond bara för det faktum att jag tänker jobba heltid), men det här problemet får vi lösa när och om det uppstår. Vi kan inte planera allt endast utifrån barnet, resten av familjen måste också kunna fungera, och ekonomin måste kunna fungera.

Som jag ser det blir vi tre i familjen som alla måste få må hyfsat bra, inte ett barn och två tjänare som endast lever för barnets bästa och inget annat.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag må vara en självupptagen, karriärfixerad förälder, jag är ond bara för det faktum att jag tänker jobba heltid

Vilket säkert kan göra att ni påverkar ert barn till det bättre, även om många vill tro annorlunda.

Skulle jag ta mig själv och föräldraskapet på så stort allvar som vissa gör så skulle det aldrig kunna bli roligt att ha barn.





Som jag ser det blir vi tre i familjen som alla måste få må hyfsat bra, inte ett barn och två tjänare som endast lever för barnets bästa och inget annat.

Hahahaha fick precis ett mess från en väninna som lyder:

"Jag blir tokig, helt jävla vansinnig!! Jag HATAR att vara hemma, jag HATAR att aldrig kunna gå och komma som jag vill. Jag har varit en jävla slav i över ett år och min slavdrivare som har mig fjättrad i kedjor är den där lilla skiten som ÄNTLIGEN behagar sova...osv" :D
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Hahahaha fick precis ett mess från en väninna som lyder:

"Jag blir tokig, helt jävla vansinnig!! Jag HATAR att vara hemma, jag HATAR att aldrig kunna gå och komma som jag vill. Jag har varit en jävla slav i över ett år och min slavdrivare som har mig fjättrad i kedjor är den där lilla skiten som ÄNTLIGEN behagar sova...osv" :D

Vari ligger det roliga?

Det är möjligt att vi definierar "allvarligt" på olika sätt. Om man inte ska ta föräldraskap på allvar, vad i livet ska man då ta på allvar?

*delvis kl* Jag har stora svårigheter med att förstå det svartvita. Det hävdas så fort en avvikande åsikt anas att motparten är en av två typer. Antingen föräldratyp T1 som när barnet föds slutar jobba och säger upp intressen och bekantskaper, eller typ T2 och hos denna typ Ändras Ingenting, möjligen kan denna typ tänka sig att köpa en barnvagn om den inte tar för mycket plats.
Varför måste diskussioner hela tiden spåra ut i att om du inte gör/tänker som Jag så är du den ena eller andra typen?
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Det är möjligt att vi definierar "allvarligt" på olika sätt. Om man inte ska ta föräldraskap på allvar, vad i livet ska man då ta på allvar?

På blodigt allvar ska man ta väldigt lite, om ens något, enligt min åsikt. Lite självdistans är alltid nyttigt att kunna ha, i den mån man kan. Få saker är tristare än människor utan självdistans.

Det betyder inte att man tramsar bort allt eller inte gör dem seriöst. Men det är något annat.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Uppenbarligen är det en definitionsfråga och No1 och jag kanske ser ordet "allvar" på olika sätt. Jag uppfattar (möjligen felaktigt) ditt inlägg som en aning taget ur luften eftersom jag varken diskuterade blodigt allvar eller människor utan självdistans (där jag för övrigt delar din åsikt helt och fullt!)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag diskutera betydelsen av ordet "allvar", eftersom du tog upp det i inlägget jag citerade.

På det allvar som vissa här i tråden gör behöver man enligt min åsikt inte ta föräldraskap. Man ska det seriöst, absolut, men samtidigt ha den självdistansen att inse att barnuppfostran inte är så omöjligt att man endast med yttersta anstränging och de största uppoffringar kanske kan lyckas. Det är ju bara att se till alla vänner man har och tycker om, och sen tänka efter hur många som hade en sån uppväxt. Så inser man ju ganska snabbt att folk kan växa upp rätt olika och i slutändan få det rätt bra ändå.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Absolut, återigen håller jag med. Men jag tror inte att vi pratar om samma frukt. Du anser att föräldraskap ska tas på "allvar" men inte på det sättets "allvar" som har framkommit i tråden?
(Jag har inte lyckats utläsa något konsensusallvar här i tråden (men jag kanske läste för snabbt och slarvigt), hur menar du att det ser ut?)
Jag definierar inte "allvar" som att gå ner i arbetstid fast man egentligen inte vill eller köpa hus i tjotaheiti "bara för att", utan det jag satte mig emot var No1:s uttalande om att föräldraskap inte är roligt om man tar det på "allvar".

Ska jag kanske ge min syn på ursprungsfrågan också, så att jag inte bara kapar din tråd?
Jag gick själv på ett Riktigt Dåligt Dagis (även om det inte var vidrigt med rumänska mått mätt). Outbildad personal? Check. Stor personalomsättning? Check. Oengagerad personal (vilket jag personligen kan tycka är den verkliga tyngdpunkten)? Check igen. Och för mig som var ett av dessa "känsliga barn" som det har talats om i tråden var det inte bra. (Och då tillbringade jag ändå mycket tid därifrån med "barnvakter" och få timmar per dag när jag ändå var där.)
Men visst klarade jag mig, rent pedagogiskt eller för träning av den sociala kompetensen var det ingen katastrof, den biten klarade jag av själv och som flera har tryckt på ligger stor vikt på hemmet för inlärningsbiten. Men känslomässigt var det säkerligen inte så lyckat, även om jag bevisligen överlevde och tvivlar på att det lämnade några allvarliga men. Men jag minns att det inte var roligt.
Andra ungar klarade säkert av det hur fint som helst men det går ju inte att veta på förhand hur "känsligt" ens barn blir.
Hur ni ska göra med flytt vågar jag mig inte på att ge råd om, men din fråga var vilken betydelse dagis har och där svarar jag Stor.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Vari ligger det roliga?

Det roliga var Mabuses rader om att hon inte önskade vara slav och att jag fick ett mess från en av mina väninnor som just upplever att hon är en slav.


Det är möjligt att vi definierar "allvarligt" på olika sätt. Om man inte ska ta föräldraskap på allvar, vad i livet ska man då ta på allvar?

Det finns olika grader.
Det finns människor som helt anpassar sig efter sina barn, sedan finns det föräldrar som tar fasta på att barn är anpassningsbara dvs de passar in barn i sina liv.

Det finns föräldrar som anser att barn är meningen med livet och sedan finns det föräldrar som anser att barn är en del av livet.

Precis som du säkert känner till innebörden av "man ska inte ta sig själv på för stort allvar" så gäller detsamma "man ska inte ta sitt föräldraskap på för stort allvar".

Det fetstilta för mig innebär att det inte skulle vara roligt att ha barn på en enda fläck.
Skummade bara Mabuses inlägg men det såg ut som hon förklarar från min linje.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Absolut, återigen håller jag med. Men jag tror inte att vi pratar om samma frukt. Du anser att föräldraskap ska tas på "allvar" men inte på det sättets "allvar" som har framkommit i tråden?
(Jag har inte lyckats utläsa något konsensusallvar här i tråden (men jag kanske läste för snabbt och slarvigt), hur menar du att det ser ut?)

Jag kommenterade inte något konsensusallvar, utan pekade på en möjlig tolkning av "allvar" som gör att man inte tycker att föräldraskap blir roligt om man ska ta det på allvar.

Jag anser att föräldraskap ska tas seriöst, men inte på blodigt allvar. Du frågar vad i livet man ska ta på allvar om man inte ska ta föräldraskapet på allvar, och mitt svar med den tolkningen av begreppet allvar blir: nästan ingenting bör tas på allvar i den meningen att det blir till livets mål och mening.

Som no1 skriver, jag ser barn som en del av livet, inte som meningen med livet.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Nu tänker jag dels på den som skrev att dagiset var "vidrigt". Där känns det för mig som: vad är öht ett vidrigt dagis? Ett där de slår barnen och serverar dem kall upstekt gröt att äta?

Vidriga dagis finns inte ens, tror jag.

Jag har just fått höra om en förskola som använder skämsstol och det tycker jag är riktigt vidrigt. Det finns nu en liten kille som absolut inte vill gå till förskolan, som är livrädd för att hamna i skämsstolen (han förstår inte riktigt varför man hamnar där men vet bestämt att han absolut inte vill).
Barn har också förfrusit händer och fötten på samma förskola.

Det är för mig ett exempel på ett riktigt vidrigt dagis .
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

"Jag blir tokig, helt jävla vansinnig!! Jag HATAR att vara hemma, jag HATAR att aldrig kunna gå och komma som jag vill. Jag har varit en jävla slav i över ett år och min slavdrivare som har mig fjättrad i kedjor är den där lilla skiten som ÄNTLIGEN behagar sova...osv" :D


Tragiskt. Det är väl bättre att ta med barnet på det man själv gillar än att försöka sitta av tiden hemma. Vi hade knappt en tråkig dag året jag var hemma. Jag passade på att hälsa på folk och resa bort tillsammans med mitt barn. Mer frihet än så lär jag aldrig få. Barn är ju mer välkomna än hundar lite här och var.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Genusarbete ser jag inte som ett kriterium för att en förskola är bra. Jag har vikarierat runt en del och det är andra saker som jag reagerar på. Men det är väl sånt man som förälder aldrig ser. Föräldrar ser ju mest en putsad fasad.

Jag som vikarie har blivit lämnad på en hel avdelning med blöjbyten osv på små små barn när de andra gått på lunch. Jag har sett personal fylla på vällingflaskor med varmvatten direkt från kranen. Barngrupper som aldrig får komma ut för personalen inte orkar klä på dem. Avdelningar där man är en personal på 9-10 barn. Förskolor där man går underbemannade dag efter dag och där personalen helt tappat sugen. Gårdar där grindar etc lämnas helt obevakade där barn kan försvinna, skada sig osv.

Ärligt. Jag skiter i genus vad gäller ett barn på ett år om omsorgen inte är bra, hur fina pedagogiska dokumentationer de än sätter upp.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 529
Senast: LaMagia
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 738
Senast: lbb
·
Övr. Barn Har skrivit förut om min dotter som har problem med en av dagiskompisarna. Den andra flickan (6 år) vill gärna leka med min flicka (som...
Svar
14
· Visningar
1 541
Senast: mino
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 669
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp