Vilken betydelse har dagis?

Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag håller med dig om att dagis inte är tillnärmelsevis lika viktigt som skolan. Jag tror inte att dagis ens kan göra vare sig samma nytta som skolan gör i bästa fall, och inte heller samma skada som skolan kan göra.

Alltså det tror jag är individuellt. Mitt dagis räddade mig. Hade de inte tagit hand om mig så bra under mina 10 timmar om dagen när jag var liten hade jag inte överlevt. Inte mentalt iallafall. Med allt tumult omkring mig ÄLSKADE jag dagis. Inte för de pedagogiska delarna utan för att jag fick vara ute, vara mig själv, hade vuxna att prata med, kompisar att leka med, böcker att läsa.

För mig hade skolans miljö inte lika stor betydelse. När jag formade mina viktigaste delar hade jag fått trygghet på dagis som jag kunde ta med mig till den lite hårdare skolan.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag skulle inte vilja ha 6-8 barn plus en nanny rumsterande i mitt hem var tredje vecka.


Antal barn, frekvens och upplägg kan nog variera.
Måste man vara hemma hos någon?
Borde det inte kunna organiseras litet mer professionellt?

Jag ringde till mamma som fick uppdatera mitt minne så jag kan ta mig själv som exempel:

När jag var liten fanns ett föräldrakooperativ.
Upplägg:
Ett inhägnat område i stadsparken med tillhörande liten stuga, sandlåda, gungor, rutschbana och sådant där.
Öppettider 09-15.
Två föräldrar fanns alltid på plats och max 15 barn upp till 5 års ålder.
Alla barn hade med eget fika till fikastund och korvgrillning.
Vi var alltså alltid ute.
Dagar med riktigt kass väder fick vi måla/bygga lego/göra pärlplattor osv i stugan.

Andra barn, utöver de 15, fick också komma dit men då fick deras föräldrar stanna och hjälpa till.
Antar att det går att likna vid "öppna förskolan" förutom att man bara var utomhus?

Mamma var hemmafru så jag var inte där alla dagar i veckan men jag minns att jag tyckte det var en riktig hit.

Vet inte hur upplägget ser ut idag men namnet finns kvar och tom en egen hemsida:
http://www.parkleken.se/
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

För mig hade skolans miljö inte lika stor betydelse. När jag formade mina viktigaste delar hade jag fått trygghet på dagis som jag kunde ta med mig till den lite hårdare skolan.

Du har rätt där, för dom allra första åren (1-5 år) ÄR faktiskt dom viktigaste i en människas liv. Det är då man formas till den människa man är för resten av livet. Därför försöker jag vara med min dotter så mycket som möjligt (jobba heltid går fetbort) och har valt ett dagis med utbildad personal, inviduell utvecklingsplan och små barngrupper (tre barn på varje anställd). Egentligen sökte vi plats hos en dagmamma/dagbarnvårdare från början, kanske det även finns sådana där trådskaparen bor?? Kan ju vara ett bra alternativ till dagis.. :idea:
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Alltså det tror jag är individuellt. Mitt dagis räddade mig. Hade de inte tagit hand om mig så bra under mina 10 timmar om dagen när jag var liten hade jag inte överlevt. Inte mentalt iallafall. Med allt tumult omkring mig ÄLSKADE jag dagis. Inte för de pedagogiska delarna utan för att jag fick vara ute, vara mig själv, hade vuxna att prata med, kompisar att leka med, böcker att läsa.

För mig hade skolans miljö inte lika stor betydelse. När jag formade mina viktigaste delar hade jag fått trygghet på dagis som jag kunde ta med mig till den lite hårdare skolan.

Så kan det säkert vara, men vi siktar kanske inte precis på att skapa en sån hemmiljö för barnet.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag svarade bara på att dagis var så oviktigt jämfört med skolan, och jag tror det är individuellt, helt enkelt. Jag menade inte att ni skulle ha en dålig hemmiljö alls :). Jag menar att kan dagis göra så mycket för mig åt ena hållet kan det kanske göra mycket negativt också.

Men jag håller med om vad någon skrev tidigare i tråden, det som får mig mest negativ till dagiset är personalomsättningen - jag struntar eg i om dagis lär min dotter att räkna och läsa, sånt kan jag göra och det kommer i skolan sen. Men det är viktigt att personalen är engagerad och ser och bryr sig om barnen och får dem att känna glädje när de är där. Det är inte alltid sådant syns i undersökningar heller. Det och utevistelsen tycker jag egentligen är de 'viktiga' punkterna. Och ofta hänger sånt en del på individerna som arbetar där, och det kan faktiskt ändras ganska snabbt - så jag skulle nog ändå flytta och hoppas att det var bättre när det väl blir dags. Eller så löser det sig på annat sätt.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ja men är det tillräckligt för att styrka att de fem första åren är de viktigaste i en människas liv?

Det kan väl ingen avgöra? Vilka år som är viktigast för ALLA? Man kan möjligen konstatera att hjärnan utvecklas mest då. Jag kan nog inte själv avgöra om mina första 5 år var viktigast eller de senaste 5. Beror på hur man tänker och vad som är 'viktigast'.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Det kan väl ingen avgöra? Vilka år som är viktigast för ALLA? Man kan möjligen konstatera att hjärnan utvecklas mest då. Jag kan nog inte själv avgöra om mina första 5 år var viktigast eller de senaste 5. Beror på hur man tänker och vad som är 'viktigast'.


Precis.
Bara för att hjärnan utvecklas mest upp till fem år innebär det inte per automatik att det är människans viktigaste år.

Därför undrade jag om det fanns någon vetenskaplig förklaring som bekräftar varför den slutsatsen skulle vara rätt och riktig.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ja men är det tillräckligt för att styrka att de fem första åren är de viktigaste i en människas liv?

Fast om man nu går på ett uruselt dagis från 1 års ålder till 6 års verksamheten där man inte får några möjligheter att växa alls, så visst kan skolan förändra men det tar ju enormt mycket kraft. Oavsett hemmiljö så kan dåligt personal knäcka ett barn, speciellt om det går långa dagar på dagis.

Jag ser helt ingen andledning till varför man skulle chansa med de första åren i livet bara för att man tror att man ska lyckas hitta en bra skola sedan. Dotterns skola har väldigt bra rykte men har fått mig att dunka huvudet i väggen ett antal gånger av saker som en del andra föräldrar anser är trams men som jag tycker är viktiga små signaler. Ta exemplet som Förstagluttarna som personalen fortfarande vägrar att inse att det är något problem med och övriga föräldrar inte heller se några problem med medans jag vägrar att acceptera den... Men visst på mycket annat är de bra och de gör framsteg! ;) Men skulle jag förlita mig helt på skolan så skulle dottern få en helt annan syn på livet än vad jag vill ge henne, nu ger jag henne möjlighet att stå upp för sig själv och ger henne "livsfakta" än vad andra barn i hennes klass kommer att få. Men på pappret är det en skola där alla barn och föräldrar är nöjda, barnen får höga betyg när de kommer till högstadium och de flesta av dem läser vidare på högskolenivå.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Redan i åk 6 är den största enskilda avgörande faktorn till barns betyg föräldrarnas utbildningsnivå.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Så är det, föräldrarna är viktigare än dagiset för hur det går för barnen.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag vet att det finns folk som bor tre personer i en etta, men de jag känner som gjort det har tyckt att det varit fruktansvärt och flyttat omgående till nästan vilket pris som helst. Som sagt, skulle du tycka att du hade en bra miljö för ditt barn om h*n sov i en säng i hallen innanför ytterdörren? Eller mitt på vardagsrumsgolvet? Det finns ju en anledning till att man t ex inte får adoptera om man inte har en trea. Vi skulle alltså inte få ta emot ett adoptivbarn i vår tvåa, men det är ok för ett biologiskt barn, menar du?

Fast det stämmer inte. Jag vet folk som fått adoptera i en tvåa men för barn nr 2 var kravet att flytta till en trea.

Men håller med dig, jag skulle inte vilja bo i en etta med barn, dock vet jag ett par som gjorde det flera år av egen vilja, vet inte om de fortfarande bor så. De prioriterade att kunna jobba mindre och ha pengar över till annat.

Känner ett par som bor i en tvåa med två barn som är ca 4 och 2 1/2 år men de har desperat sökt annat boende länge och nu köpt hus och flyttar snart. De gjorde om vardagsrum till sovrum och tvärtom för att få plats. Tror ej de skulle rekommendera detta boende.

Tycker dock du ska tänka på det där med att ni trivs så bra så ni vill jobba heltid men ni är ev beredda att sätta ert barn på i era ögon vidrigt dagis heltid.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Dagiset är inte vidrigt i mina ögon. Bristfälligt och icke-optimalt, visst, men inte vidrigt. Det går ju trots allt ett trettiotal barn där, menar du att alla de föräldrarna är onda och vill sina barn illa?

Dessutom är det rätt stor skillnad på dagis och arbete. På dagiset förväntas man inte prestera, ta ansvar för att saker blir gjorda, stå till svars inför en chef om de inte händer. Jag tycker det blir väldigt konstigt om man jämför ett barns dag på dagis med en vuxens arbete, det ställs helt andra krav på en arbetsplats än på ett dagis.

Dessutom, ja, vi har jobb vi trivs med, men de har verkligen inte kommit gratis. Det har varit 10-20 års hårt arbete för att ta sig dit. Och på vägen har inte alltid varit jättekul och varje ställe fantastiskt. Skulle det vara mer ok att barnen på ett dåligt dagis ifall vi hatade våra jobb?

Detta med att man måste ha en trea för att få adoptera är enligt Görel här på forumet, som enligt egen utsago arbetar med adoptionsärenden. Hon borde ju veta.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken betydelse har dagis?

När jag tänker på en bra kontra en dålig förskola ser jag ingenting på lärande. Det handlar om bra eller dålig omsorg. Hur behandlas barnen under dagen? Hur ser man på värdegrunden?

Är det stressigt? Lite personal? Hur har barnen det på dagarna? Går de runt och gråter eller finns det någon som orkar med dem? Finns det barn som bits och ingen som ser efter dem skiter jag i vad förskolan kan ge för social träning, det är inget som jag vill att mitt barn ska stå ut med. Det finns ju massvis med trådar om föräldrar som gnäller över dåliga blöjbyten, ohörsam personal vad gäller mat etc etc. Har det ingen betydelse helt plötsligt? Är det en förskola som uppfyller alla sådana krav kan den väl knappast kallas för dålig? Eller?

Håller med! Eftersom vi har två barn som börjat förskola relativt sent (som 3 år 15h/vecka) samt som 2 år (24h/vecka) och kunnat tala oerhört bra för sina respektive åldrar och bägge fått minst en pedagog som bryter rätt kraftigt tänker jag heller inte på huruvida de kan lära barnen att tala korrekt och liknande.
Jag tänker på hur de har det de där timmarna de måste vistas på fsk. När 2-åringen gråter hysteriskt vid lämning (men slutar 2 minuter efteråt), hur hade det varit om han verkligen vantrivdes och grät länge länge? Om jag kände att detta var ett skitställe som alla var missnöjda med och antagligen i o m detta stor personalomsättning?
Ja, inte hade jag velat ha det så, jag hade sökt med ljus och lykta efter alternativ.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Dagiset är inte vidrigt i mina ögon. Bristfälligt och icke-optimalt, visst, men inte vidrigt. Det går ju trots allt ett trettiotal barn där, menar du att alla de föräldrarna är onda och vill sina barn illa?

Dessutom är det rätt stor skillnad på dagis och arbete. På dagiset förväntas man inte prestera, ta ansvar för att saker blir gjorda, stå till svars inför en chef om de inte händer. Jag tycker det blir väldigt konstigt om man jämför ett barns dag på dagis med en vuxens arbete, det ställs helt andra krav på en arbetsplats än på ett dagis.

Dessutom, ja, vi har jobb vi trivs med, men de har verkligen inte kommit gratis. Det har varit 10-20 års hårt arbete för att ta sig dit. Och på vägen har inte alltid varit jättekul och varje ställe fantastiskt. Skulle det vara mer ok att barnen på ett dåligt dagis ifall vi hatade våra jobb?

Detta med att man måste ha en trea för att få adoptera är enligt Görel här på forumet, som enligt egen utsago arbetar med adoptionsärenden. Hon borde ju veta.

Ang adoption så har jag en kollega som adopterade i en tvåa, men vi lämnar det därhän, det är ju inte aktuellt med er i en tvåa och egentligen vill jag inte uppmuntra det heller.

Men det andra i ditt svar får mig ändå att undra.

OK, ni har inte kommit gratis till era jobb, bra gjort att ta er dit och grattis till något ni trivs med. Men VARFÖR är ert slit dit ni ville komma ett slags okejande för att barnet ska hamna på dåligt dagis? Klart att jag inte hade tyckt det var mer ok ifall ni hatade era jobb.
Det är väl klart att det ställs prestationskrav på arbeten men egentligen gör det ju det på dagis också, barn ska kunna sova, kunna äta, kunna sitta i samling etc. Ja, det är en slags prestationskrav och steg i att bli en vuxen. För varje ny lärdom som barn är ju ett erfarenhetssamlande till du blir vuxen.
Du valde att inte stanna på ett av de där icke fantastiska ställena på vägen till det du trivs på för att du visste att det var ett steg på väg mot det du ville alternatvit de var så dåligt så du valde något annat.
Ditt barn kan inte välja något annat.
När jag skrev att ni trivs så bra att ni vill jobba heltid men är beredda att sätta era barn på något "vidrigt" så undrar jag fortfarande hur du resonerar i att det inte går att jämföra? Så för att ni vet att det kan vara jävligt på vägen til det bra så är det ok för barn att ha det dåligt? Du har kunnat välja bort det du inte trivs med och du väljer att stanna, och planerar att fortsätta heltid för att du trivs så bra oavsett om barnet hamnar på något du befarar inte blir bra men DET gör inget. På det viset är ju din trivsel och heltid viktigare. Varför inte försöka ge barnet samma chans till trivsel på ett toppenställe? Speciellt som det kommer att handla om heltid för barnet också.
Jag tror jag hade valt det dyrare alternativet där jag trivdes i omgivningen, med föräldragruppsföräldrar (antagligen större chans till detta åtminstone enligt vad du skrivit tidigare), vänner som redan finns där, etc. OCH förhoppningsvis bättre dagis.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Men ändå - skulle ni trivas och må bra om ni vet att erat barn har det dåligt på dagis ? Även om era jobb är finemang och boendet jättebra och ni har tillgång alla barnvakter i världen, kan ni verkligen , verkligen motivera för er själva att barnet går på ett dåligt dagis och ffa att ni själva ser och inser att dagis inte är bra för ert barn ? (väldigt hypotetisk fråga)
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Fast nu var det ju inte så dåligt. Så jag förstår inte frågeställningen från början??? ska vi flytta och ha barnet på en hyfsat okej förskola? Öh... Ja.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag har funderat lite. När vår äldste son var 1,5 flyttade vi från centrum av Gbg 1 mil bort till en förort (annan kommun, så litet är Gbg). Vi visste då att dagis låg en bit bort tidsmässigt men jag måste erkänna att jag inte frågade en enda själ hur förskolorna var innan vi flyttade. Vi gjorde alltså inte den research ni gjorde så vi kunde ju ha överraskats med katastrof.

Å andra sidan fick vi snabbt höra att de två förskolorna på gångavstånd samt dagbarnvårdarna alla fick mycket posotivt omdöme av andra familjer. Och skolan.

Dessutom finns det massor av förskolor i samhället och än fler i kommunen även om de är för långt bort för att vara attraktiva. Finns bla i samhället åtminstone 2 icke-kommunala fsk.

Men jag erkänner att vi inte hade en tanke på att vara så grundliga som ni var och kolla upp förskolor innan flytt, så jag får nog ge er en eloge för detta, innan ni ens fått barn. Vi hade ju redan ett barn och nog lite planer på en till...

Hur ni än väljer, ett uppriktigt lycka till med allt.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 527
Senast: LaMagia
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 738
Senast: lbb
·
Övr. Barn Har skrivit förut om min dotter som har problem med en av dagiskompisarna. Den andra flickan (6 år) vill gärna leka med min flicka (som...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: mino
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 666
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp