Bukefalos 28 år!

Vilken cykel till cykelpendling?

Det är faktiskt tvärtom, dagens racercyklar har ofta ramar i aluminium som är stabilare (styvare) men skillnaden är liten. Sen har man bredare däck nuförtiden eftersom man upptäckte att de faktiskt rullar lättare(!), 25-28 mm är nog ganska standard nu mot 20-22 mm innan för landsväg.

Att investera i ett par lättrullade och bra däck är nog den bästa uppgraderingen av sin cykel man kan göra, nästan inget är värre än en cykel som rullar trögt.
Ok, ska kika på mina däck också då kanske :D (+ styret då)
 
Min mammas gamla skeppshult sjunger på sista versen och jag behöver börja leta ny cykel. Men vad vill jag ha? Kan ingenting om cyklar. Den jag har nu är otroligt lättcyklad men jag vet inte riktigt varför haha! En vanlig damcykel med tre växlar.
Cyklar kanske en mil enkel väg, en del grusväg. Så kanske behövs nåt mer rejält än en vanlig stadscykel när jag nu ska göra mig till och köpa ny. Samtidigt vill jag att den ska vara snabb och lätt.
Har sett att det finns så kallade hybridcyklar - nån som kan bekräfta eller dementera att dessa är bättre/sämre?

Max 5000kr så ingen elcykel.


Om din cykel kan hänga med över sommaren så brukar de ofta rea ut cyklar på hösten/vintern då får man mer för pengarna. Jag har alltid köpt ny cykel på vinterhalvåret de gångerna jag har behövt en ny. Då kan man hitta fina fynd. Kan också rekommendera att byta ut slitna delar för att kunna behålla cykeln längre om du i övrigt är väldigt nöjd med cykeln. Det brukar jag göra med jämna mellanrum och då håller de ju betydligt längre. Men sen är det klart att det alltid kommer till en punkt där man inte längre kan reparera den, hade i och för sig en f.d. arbetskamrat som iallafall för några år sen cyklade runt på en Crescent från 70-talet.
 
Tusen tack för alla svar! :bow:
Även om jag nu är kanske lite mer förvirrad än innan 😆
Det blir helt enkelt till att provcykla! Och kanske ha lite bredare däck...
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver köpa en vikbar cykel (har ej bestämt mig för om det ska vara en elcykel eller en vanlig). Är det någon som har något tips om...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :) Hoppas att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 141
Senast: Mineur
·
Äldre Nu är det dags att byta ut den fallfärdiga sneda gamla damcykeln mot en mer pålitlig och rejäl cykel som jag även kan cykla på under...
2
Svar
38
· Visningar
2 445
Senast: Anders
·
Äldre Jag är sugen på att köpa en ny cykel, men vet ingenting om cyklar, hur mycket en hyfsat bra kostar osv. Hjälp? :D Jag har i dagsläget...
Svar
3
· Visningar
608
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp