Vilken dator ska man välja?

Joelina

Trådstartare
Tjollahopp!

Dags för mig att köpa en ny dator då min nuvarande håller på att sacka ihop. Inget illa ment mot min lilla HP, den har varit mig trogen i snart åtta år!

Men.... Jag vill ha en laptop som jag kan plugga ordentligt på, jag läser på distans så jag behöver ha en dator som klarar av kapaciteten med en massa sparande skolarbeten och jag hade väl så himla gärna velat kunna spela Sims...... HEHE.

Jag är helt lost på det här. Vad ska jag leta efter? :)
 
Jag skulle säga att vilken laptop som helst på marknaden funkar utan problem för att distansplugga och spela Sims. Hur många skolarbeten du kan spara begränsas av hur stor hårddisken är, men det är inte avgörande utan du kan ju spara på USB-sticka eller USB-hårddisk också.
Så om det är dina grundläggande behov så är urvalet stort. :)

Vad är det som begränsar dig med din nuvarande laptop?
 
Men Sims kräver väl en hel del från en laptop, gör det inte det?

Det hade väl varit lite skönt att slippa köpa en massa externa hårddiskar... Jag gör det för bilder, men det vore skönt om datorn kunde ha skolarbetena samt utrymme för spel då.
Pga studentbudget så får datorn gärna inte vara allt för dyr, helst runt 4-5k men jag känner väl en total maxgräns på 8k.

Min nuvarande laptop är lite i minsta laget, den är väldigt tung och klumpig, hemsk batteritid, fläkten låter högt och den börjar gå varm. Utöver det så funkar den ju okej än så länge :)
 
Bra skärm och tangentbord :)

Min laptop är från 2006 och jag tycker fortfarande den är bland det bästa, IPS-skärm, riktigt tangentbord och helt tyst (och ganska bra batteritid). Nya spel är nog inget för den men den fungerar väldigt bra för beräkningsprogram och bildbehandling :)
 
Jag hade velat ha

- Matt skärm
- Jag föredrar TN panel, eller en riktigt dyr (riktigt bra) IPS.
- Minst 8GB RAM
- Minst i5, 2.3Ghz processor
- 1TB hårddisk eller en SSD på 128GB
- Gärna ett Nvidia GeForce 980ti, men det är nog att ta i lite om man bara vill spela lite Sims då och då.. Men det är svårt att hitta vettiga grafikkort i laptops.. något ur 700-serien bör vara prisvärt och räcka några år också.
Ovan är mer en spel-laptop (vilket är lite dumt i sig då speldatorer gör sig bäst som desktop pga. kylning) med multimedia-funktion. Och skulle nog ligga under 10k, men över 6k i pris.
 
Såå... Vad är det jag behöver leta efter? Antar att grafik och utrymme spelar roll. Vad är det mer som spelar roll?
Grafikkort, processor o ramminne är det som spelar roll. Har du inte extremt liten hdd så det inga problem med utrymmet.
Ska sova ett par h efter nattjobb men ska kolla marknaden sen för lite förslag ;)
 
Tack snälla! :D

Jag har lagt till ett önskemål på listan också! Fast det kanske inte gör så stor skillnad, men.... Jag kommer förmodligen vilja börja fota lite igen inom något år, bara helt på hobby, men datorn får ju då även gärna palla med något lättare bildredigeringsprogram och så :)
Men som sagt, bilder är jag duktig på att spara ner på externa hårddiskar och i olika internet-moln :)
 
Jag tycker alla är dåliga val, inga bra skärmar och två har inte ens SSD utan gammaldags mekanisk hårddisk. 17" är också för stort som bärbar.
 
Men den första som jag länkade har väl SSD? Den är dessutom 15". Och 8 GB så som DressageNerd rekommenderade.
Vad är en bra skärm?
 
Men den första som jag länkade har väl SSD? Den är dessutom 15". Och 8 GB så som DressageNerd rekommenderade.
Vad är en bra skärm?
Du menar den från mediamarkt? Som jag läste hade den hdd och det går väldigt långsamt jämfört med ssd. 1366x768 i upplösning är väldigt lite, knappt så att det går att surfa.

En bra skärm tycker jag skall ha ips (eller motsv.) som gör att färger och annat inte ändras när man tittar från sidan, nästan ett måste om man skall redigera bilder men bra även annars. Innan var det väldigt dyrt men nu kostar det inte mycket mer. Sen skall upplösningen vara tillräckligt hög och den skall vara rimligt ljusstark.
 
Okej.... Så jag uppenbarligen inte koll på vad jag ska kika efter. Haha! Bah. Lär man sig någonsin det här? :yuck:
 
En liten riktlinje är att om "vanliga" multimediakedjor har kategoriserat den som "speldator" så är det en massa konstigt skit ihopplockat i den. De du länkade in har vissa bitar som är bra, och så har de t.ex. stoppat in en dålig processor, ett dåligt grafikkort eller en dålig hårddisk.
Den @labb postade ovan är en trevlig manick om man är en normal datoranvändare - Alltså lagring, surf, lite redigering osv. Men processorn är inte mycket att hänga i granen när det kommer till prestanda eller prisvärdighet.
Den här https://www.inet.se/produkt/1978102/acer-aspire-v3-574g-i5-8gb-256gb-ssd-gt-940m#specs ger dig prestanda för alla spel som finns ute idag på marknaden, och 256GB SSD ger dig lagom mycket, även om 512GB ger bättre resultat i tester är de inte prisvärda om du inte är en tyngre användare. IPS-skärm och full HD = Bra skärm för bilder och bildredigering på normalnivå. - Det är helt enkelt svårt att få mer prestanda i förhållande till pris än denna ger.
 
Den @labb postade ovan är en trevlig manick om man är en normal datoranvändare - Alltså lagring, surf, lite redigering osv. Men processorn är inte mycket att hänga i granen när det kommer till prestanda eller prisvärdighet.

Det är en bättre cpu men det skiljer faktiskt inte så jättemycket i benchmarkstest :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 143
Senast: Cilva
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
24 998
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 875
Senast: BonnieS
·
IT & mobiler Jag letar efter en ny bärbar dator som ska ligga i prisklassen 5000 - 7000 kr. Det viktigaste kravet som jag har på datorn är att den...
Svar
4
· Visningar
3 810
Senast: klasis88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp