Vilken färg på maskning?

77Ma

Trådstartare
02E4B817-337E-464F-8A35-DE4A7254EB10.jpeg
02E4B817-337E-464F-8A35-DE4A7254EB10.jpeg
 
Ja han är bicolor, men han ser ju även lite mönstrad ut även om det just är diffust
Hmm, riktigt svårt.
 
Men jämför man med hans ”fru” ser han ut som brun/choklad. Ser du bild?
 

Bifogade filer

  • 4012EA70-5E4B-428E-B2C1-2D960FCAB596.jpeg
    4012EA70-5E4B-428E-B2C1-2D960FCAB596.jpeg
    43,2 KB · Visningar: 52
Är det här dina katter? Vad är det du funderar på? :)
Dessa e mina kissor, som jag oxå undrar färgerna på, för jag antar jag har fel om deras färg oxå.

Märker hur svårt det är att färgbestämma vissa maskade kattor då de ibland ser ut att ”ligga på gränsen” till olika färger. Jag och min kompis håller på tjafsar om detta 😅 och jag är dåligt insatt trots att jag googlar.
 

Bifogade filer

  • 56DAF476-DBC1-4A38-9C20-FBD269052C3A.jpeg
    56DAF476-DBC1-4A38-9C20-FBD269052C3A.jpeg
    53,2 KB · Visningar: 9
Dessa e mina kissor, som jag oxå undrar färgerna på, för jag antar jag har fel om deras färg oxå.

Märker hur svårt det är att färgbestämma vissa maskade kattor då de ibland ser ut att ”ligga på gränsen” till olika färger. Jag och min kompis håller på tjafsar om detta 😅 och jag är dåligt insatt trots att jag googlar.
Det är vansinnigt knepigt! Bäst är att höra av sig till erfarna uppfödare av rasen upplever jag eftersom olika raser har olika beteckningar för samma färger ibland.
Min kille är liksom en cream ticked tabby (inte maskad), jag hade aldrig kunnat gissa det om det inte stod på papperet. 😅
 
Det är vansinnigt knepigt! Bäst är att höra av sig till erfarna uppfödare av rasen upplever jag eftersom olika raser har olika beteckningar för samma färger ibland.
Min kille är liksom en cream ticked tabby (inte maskad), jag hade aldrig kunnat gissa det om det inte stod på papperet. 😅
Oj din killes beteckning lät XL knepig 😅 Tack ändå!
 
Känner du till föräldrarnas färger? Jag tycker också att hans färger ser lite annorlunda ut än brun och blå. Den här sidan har bra illustrationer tycker jag för att förstå de olika färgerna. Och så får man inte glömma att pga han är maskad så är det mest färgen i ansiktet man får bedöma då kroppen är nog lite blekare.
Jag håller med om att han ser ut att vara någon slags tabby utöver färgen. Men choklad är jag tveksam över då han inte är så brun i färgen. Han ser inte heller riktigt blå ut som jag är van vid men jag har inte sett många blåa maskade katter och kan tänka mig att de kan ha olika toner.
 
Jag skulle säga att den är brunmaskad. Möjligen choklad. Är dock ingen expert på maskade katter
Jag tycker inte att den ser så brun/choklad ut i färgen 🤔 tänkte dock samtidigt är den lite för mörk för blå, men tänkte att de kan ha olika toner i den färgen kanske och hittade detta blåa exempel på Google
images

Sådan blå färg i tabby ser väl ganska lik ut katten i trådstarten? 🤔

Edit: Sorry, missade helt att du ändrade dig i senare inlägg!
 
Oj din killes beteckning lät XL knepig 😅 Tack ändå!
Behöver inte vara rätt färg på stamtavlan alltid 😅
Min ragdoll är egentligen maskad lilasköldpaddstabby, vilket en erfaren uppfödare skulle ha kunnat räkna ut från föräldrarnas färger (vilket är vad jag fick hjälp med från buke när jag började fundera på om det verkligen var rätt färg I stamtavlan), men min uppfödare var nybörjare och tog den färg hen såg på henne som kattunge och satte den på stamtavlan. Hennes creme områden syntes inte förrän hon hade blivit lite äldre, typ ett par år gammal.
 
Men jämför man med hans ”fru” ser han ut som brun/choklad. Ser du bild?
Är det någon åldersskillnad mellan dem? Tänker att färgen kan förändras än om honan är ung än, den brukar mörkna/förändras fram till ca 3 år gammal.
Eller så har de olika toner på sina blåa färger, alla är ju inte likadana 😅
 
Förra ägaren sa brun på den högra, där ser man hur knepigt det är. Tack! 🙂
Katten kanske är fortfarande väldigt ung på det fotot, men jag är böjd till att hålla med @cirkus . Ragdollklubben har bra foton på sin hemsida över de olika färgerna. Men det som kan hjälpa till att avgöra i den frågan är att veta vad för färger föräldrarna har. Jag kände inte till brun och choklad så väl men hittade en sida om detta där nedan står:
For cat breeds with color point coats, seal points are always more common than chocolate points. This is because seal points are genetically dominant. Kittens only need to inherit the gene for seal points from one of their parents, and it will mask any other instructions received from the other parent.
Chocolate points, on the other hand, are a genetically recessive trait. That means kittens will only develop chocolate points if they inherit the chocolate gene from
both parents. Kittens which inherit the gene for chocolate points from one parent, and the gene for seal points from their other parent, will have seal points. But they will carry the chocolate gene silently, and could pass it on to their own kittens.
Så om du kan kolla om vad för färger föräldrarna har så vore det hjälpsamt.
 
Behöver inte vara rätt färg på stamtavlan alltid 😅
Min ragdoll är egentligen maskad lilasköldpaddstabby, vilket en erfaren uppfödare skulle ha kunnat räkna ut från föräldrarnas färger (vilket är vad jag fick hjälp med från buke när jag började fundera på om det verkligen var rätt färg I stamtavlan), men min uppfödare var nybörjare och tog den färg hen såg på henne som kattunge och satte den på stamtavlan. Hennes creme områden syntes inte förrän hon hade blivit lite äldre, typ ett par år gammal.
Lilasköldpaddstabby bicolor* ska det såklart vara 😅
 

Liknande trådar

Fritid Jag vill måla mönster på en resväska för att kunna urskilja den från andra. Någon som har förslag på vilken sorts färg som fäster på plast?
Svar
7
· Visningar
558
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag har svart hår med inslag av naturliga gråa slingor. Testa de att tona håret i knallrosa så det gråa färgades rosa och det blev OK...
2
Svar
23
· Visningar
1 037
Senast: Wingates
·
  • Artikel
Hästnyheter Hos Söderåsens Ryttarsällskap i Röstånga används en särskild undervisningsmetod, där färger, former och igenkänning står i fokus. Målet...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Jag funderar på att färga en klänning röd (från blå). Problemet är att jag bor i lägenhet och känner mig inte helt pigg på att köra den...
Svar
11
· Visningar
730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp