Vilken färg på maskning?

Känner du till föräldrarnas färger? Jag tycker också att hans färger ser lite annorlunda ut än brun och blå. Den här sidan har bra illustrationer tycker jag för att förstå de olika färgerna. Och så får man inte glömma att pga han är maskad så är det mest färgen i ansiktet man får bedöma då kroppen är nog lite blekare.
Jag håller med om att han ser ut att vara någon slags tabby utöver färgen. Men choklad är jag tveksam över då han inte är så brun i färgen. Han ser inte heller riktigt blå ut som jag är van vid men jag har inte sett många blåa maskade katter och kan tänka mig att de kan ha olika toner.
Nej känner inte till föräldrarna. Tack för länken 🙂
Vilka färger tror du mina katter har då? Är osäker på den ”brunaktiga”
 

Bifogade filer

  • 45217D58-BE2E-4E3B-9FD8-20B1EBB88D16.jpeg
    45217D58-BE2E-4E3B-9FD8-20B1EBB88D16.jpeg
    51,5 KB · Visningar: 22
Behöver inte vara rätt färg på stamtavlan alltid 😅
Min ragdoll är egentligen maskad lilasköldpaddstabby, vilket en erfaren uppfödare skulle ha kunnat räkna ut från föräldrarnas färger (vilket är vad jag fick hjälp med från buke när jag började fundera på om det verkligen var rätt färg I stamtavlan), men min uppfödare var nybörjare och tog den färg hen såg på henne som kattunge och satte den på stamtavlan. Hennes creme områden syntes inte förrän hon hade blivit lite äldre, typ ett par år gammal.
Oj 😅 ja där ser man, inte lätt
 
Nej känner inte till föräldrarna. Tack för länken 🙂
Vilka färger tror du mina katter har då? Är osäker på den ”brunaktiga”
Om de har stamtavlor så ska det finnas en kod om föräldrarnas färger efter föräldrarnas namn.

Jag håller med @cirkus om att den till höger är definitivt blå, och sedan känner jag mig inte tillräckligt kunnig för att tvärsäkert uttala mig om den till vänster (plus att den ser ut att vara väldigt ung) - antingen brun eller choklad. @cirkus kan mycket väl ha rätt att den är choklad.
 
Katten kanske är fortfarande väldigt ung på det fotot, men jag är böjd till att hålla med @cirkus . Ragdollklubben har bra foton på sin hemsida över de olika färgerna. Men det som kan hjälpa till att avgöra i den frågan är att veta vad för färger föräldrarna har. Jag kände inte till brun och choklad så väl men hittade en sida om detta där nedan står:

Så om du kan kolla om vad för färger föräldrarna har så vore det hjälpsamt.
Tack 🙂 Nä vet inget om föräldrarna
 
Om de har stamtavlor så ska det finnas en kod om föräldrarnas färger efter föräldrarnas namn.

Jag håller med @cirkus om att den till höger är definitivt blå, och sedan känner jag mig inte tillräckligt kunnig för att tvärsäkert uttala mig om den till vänster (plus att den ser ut att vara väldigt ung) - antingen brun eller choklad. @cirkus kan mycket väl ha rätt att den är choklad.
Han är bara 6 månader och huskatt 🙂 Förra ägaren sa han va brun, men att han skulle bli ljusare än sin bruna pappa som ser ut såhär
 

Bifogade filer

  • C65F44A7-DF83-44F8-AD7D-D1FD3C2DF01C.jpeg
    C65F44A7-DF83-44F8-AD7D-D1FD3C2DF01C.jpeg
    46,9 KB · Visningar: 22
Han är bara 6 månader och huskatt 🙂 Förra ägaren sa han va brun, men att han skulle bli ljusare än sin bruna pappa som ser ut såhär
Huskatt är ju lite annorlunda förstås (då genpoolen kan vara större och mera oförutsägbar) men med tanke på citatet i mitt tidigare inlägg där det stod att brun är en dominant gen så är din kille högst troligen brun också.
Genetiskt sett alltså, mammans färg kan ju påverka också men av vad jag förstår så kan din kille inte vara choklad med en brun pappa så då stämmer det vad den förra ägaren sa.
Hur han egentligen kommer att se ut som är lite av en annan fråga. Men som sagt så växer maskade färger långsamt fram så han har ett par år kvar på sig att bli lite mörkare också.
 
Huskatt är ju lite annorlunda förstås (då genpoolen kan vara större och mera oförutsägbar) men med tanke på citatet i mitt tidigare inlägg där det stod att brun är en dominant gen så är din kille högst troligen brun också.
Genetiskt sett alltså, mammans färg kan ju påverka också men av vad jag förstår så kan din kille inte vara choklad med en brun pappa så då stämmer det vad den förra ägaren sa.
Hur han egentligen kommer att se ut som är lite av en annan fråga. Men som sagt så växer maskade färger långsamt fram så han har ett par år kvar på sig att bli lite mörkare också.
Ja det gör det ju inte lättare att bedöma när det tar tid för dom att bli ”färdiga” Det är iaf intressant och invecklat! 🙃 Tack för dina utförliga svar
 
Iom att han är huskatt så tänker jag att det kanske finns nåt smoke anlag som gör honom blekare brun än det vanliga men inte riktigt som en blå ändå.

Dina katter i inlägg 21 - vänster choklad, höger blå
 
Ja och när jag ser det så tror jag att han snarare kanske är blå ev blåtabby.
Jag håller med om att han ser ut att vara någon slags tabby utöver färgen. Men choklad är jag tveksam över då han inte är så brun i färgen. Han ser inte heller riktigt blå ut som jag är van vid men jag har inte sett många blåa maskade katter och kan tänka mig att de kan ha olika toner.

Om han är blå är han inte tabby, men blå katter har ofta spökmönster framförallt innan färgen är färdigutvecklad. Hur stor skillnaden i kontrast mellan kropp och mask beror på många saker; hur "bra" maskfärgen är, hur gamla de är och pälskonditionen kan göra en del framförallt på semi-långhår. Generellt brukar blå vara kallare på de ljusa kroppsdelarna, men om katten inte är färgavlad ska man inte dra för stora växlar på sånt heller.

Nu hittade jag inga bilder där man ser hur randiga mina ungar är när de föds, men här ser man Elises svans när hon var ungdjur. Som färdigvuxen vid 3 år hade hon ju sen perfekt färg. En blå husis kan se randig ut hela livet.

FB_IMG_1689342526106.jpg



Och jag gissar brun och inte choklad på den ungen som inte är blå. Choklad brukar vara blekare på ungar. Men det är säkrare att gå på bakgrunden där, om den inte har choklad i stamtavlan är det inte så troligt alls. Är det den som har brun huskatt som förälder är det ännu mer troligt brun, det är extremt ovanligt med chokladanlag hos huskatter.
 

Liknande trådar

Fritid Jag vill måla mönster på en resväska för att kunna urskilja den från andra. Någon som har förslag på vilken sorts färg som fäster på plast?
Svar
7
· Visningar
558
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag har svart hår med inslag av naturliga gråa slingor. Testa de att tona håret i knallrosa så det gråa färgades rosa och det blev OK...
2
Svar
23
· Visningar
1 037
Senast: Wingates
·
  • Artikel
Hästnyheter Hos Söderåsens Ryttarsällskap i Röstånga används en särskild undervisningsmetod, där färger, former och igenkänning står i fokus. Målet...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Jag funderar på att färga en klänning röd (från blå). Problemet är att jag bor i lägenhet och känner mig inte helt pigg på att köra den...
Svar
11
· Visningar
730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp