Vilken färg på väggarna?

Taefill

Trådstartare
Rummet är ett ganska rymligt sovrum med halvmörkt laminatgolv, ungefär den här färgen:
images

Möblerna är också ganska mörkt träfärgade, typ så här:
images

Nu ska alltså väggarna få ny färg. Det lutar åt ljusgrönt, mörklila, mörkblått, ljusblått, turkost eller ljusrosa. Vad tror ni? Det är stort och ljust nog för att kunna ha mörka färger även på väggarna, men jag vet inte vad som blir bäst. Eventuellt kommer en vägg att vara vit (garderobsvägg). Om väggarna är mörka kommer en ganska stor del av golvet vara täckt av en ljus matta, och övriga tyger i rummet kommer också isåfall vara ljusa.
Länkar till rum som har ungefär de färger på väggarna jag tänker mig:
Ljusgrönt
Mörklila
Mörkblått
Ljusblått
Turkost
Ljusrosa

Är det någon färg ni kommer på, som jag inte nämnt, så lämna gärna förslag! Men vitt är ett stort no-no, ljus beige och ljus grå tycker jag heller inte om. Fondvägg (utöver eventuell garderobsvägg) är inget alternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken färg på väggarna?

Av de du listat hade jag valt mörklila eller turkost, känns som om det kan bli väldigt fint (och mysigt!) mot det mörka golvet och de mörka möblerna. Jag hade fått för skarp känsla av en ljusare väggfärg, och är rummet ändå stort med hyfsat ljusinsläpp så gör det ju inget med en lite starkare färg, tror jag :)

Måste jag välja helt skulle jag valt turkost, men mest för att jag älskar turkos :love: :D
 
Sv: Vilken färg på väggarna?

Ja, det är lite det jag är inne på också, att lite mörkare/mer färgstarka väggar ger en mysigare känsla medans ljusa väggar kanske blir mer skarpt = inte lika trevligt i ett sovrum? Jag älskar också turkos :D men kanske tröttnar man på att ha det på väggarna?
 
Sv: Vilken färg på väggarna?

Jag hade inte tröttnat :angel: men min turkoskärlek verkar aldrig ge med sig heller, å andra sidan. Jag har varit ruskigt trött på färg på väggarna förr, men efter att ha haft 3 lägenheter med bara vita väggar det senaste är jag lika trött på det - just för att det blir så skarpt och opersonligt. (har också mest mörka möbler).

och i värsta fall kan man ju alltid måla om igen, om man (mot förmodan :p) skulle tröttna
 
Sv: Vilken färg på väggarna?

Jag håller med FeatherCloud - mörklila eller turkost. För att det balanserar upp de mörka möblerna.
 
Sv: Vilken färg på väggarna?

Av de länkarna du lade in så tycker jag att grön, lila och mörkblått var snyggt. Men jag är dock osäker över ifall jag tycker att det passar till dina mörka möbler.. Tror inte att jag gillar den kombon, blir alldeles för mörkt.

Vill du ha starka färger på väggarna hade jag bytt färg på möblerna. Precis som på bilderna så gör sig vita möbler himla bra till rejäla väggfärger :)

Ljusblått, turkos och rosa har jag definitivt valt bort.

Annars är jag så tråkig så att jag ändå säger vita/gräddiga väggar till det mörka golvet och de mörka möblerna.
 
Sv: Vilken färg på väggarna?

Jag kan snabbt konstatera att vi har olika åsikter om inredning ;)
Vita/gräddvita väggar är bland det tråkigaste som finns enligt mig, så det blir det inte. Och byta färg på möblerna kommer inte på fråga, de är i orginalfärg från 20-talet då de byggdes av en släkting, så något målande kommer inte att inträffa! :eek:

Varför hade du valt bort ljusrosa, ljusblått och turkost? :)
 
Sv: Vilken färg på väggarna?

Jag älskar rosa, men tycker inte att varken den eller lila passar till den möbelfärgen. Skär sig typ. Den första tror jag blir bäst, blir lite amerikanskt vilket jag älskar :angel:
 
Sv: Vilken färg på väggarna?

Jag hade tänkt helhet, och gått på en helt annan färg. Brunt. Något åt latte-hållet kanske.

För mig är det viktigt med harmoni och balans, och det känner jag när rummet känns som en enhet. För ljusa väggar till mörkt golv ger mig känslan av att man egentligen velat ha ett helt annat resultat men inte bytt golvet utan gått halvvägs in i projektet.
 
Sv: Vilken färg på väggarna?

Jag hade i alla fall valt vitt. Med så mörkt golv och mörka möbler blir det väldigt murrigt (finns det något ord som heter så? :D)

I annat fall såg bilden med det lila väldigt bra ut, men det gör sig bäst med ljusa möbler i stället. Precis som på bilden.
 
Sv: Vilken färg på väggarna?

Men murrigt är ju mysigt :love:
Den mer moderna, vita stilen är inte min grej. Just nu lutar det mest åt turkost, mörklila, eller kanske en bubblare: Rött. Vad tror ni om det? Möblerna är nog inte fullt så rödbruna som bilden i ursprungsinlägget, de är lite "kallare" brun.
Hittade lite bilder på mörkare möbler mot de färgerna på väggar:
Lila
Lila igen
Sista bilden på lila
Turkost
Turkost igen
Röd
Mer rött
 
Sv: Vilken färg på väggarna?

Jag skulle aldrig välja turkost hemma hos mig (eller på mina kläder. Jag älskar grönt.). Men, jag tycker att turkost är en väldigt fräsch färg. Det ser så somrigt ut, oavsett om man har mörka eller ljusa möbler. Så förutom det gröna rummet i första inlägget ;) så tycker jag de turkosa väggarna var finast.
 
Sv: Vilken färg på väggarna?

Jag tycker lila eller rött. Vi har lila i sovrummet och rött i vardagsrummet med mörka träfärgade möbler och det ser bra ut :). Vi har dock tråkigt ljust lackat furugolv. Men det funkar bra ändå. Vi har även vitt tak och vita lister. Vårat sovrum är dessutom litet med ett mini fönster men det blir ljust och fint ändå. Så var inte rädd att ta i med lite färg ;)
 
Sv: Vilken färg på väggarna?

Men murrigt är ju mysigt :love:
Den mer moderna, vita stilen är inte min grej. Just nu lutar det mest åt turkost, mörklila, eller kanske en bubblare: Rött.

Hoho, stopp och belägg! Bara för att man har vita/ljusa väffar behöver det ju verkligen inte vara det moderna stuket ;)

Tänker typ såhär:

4_3.jpg


EDC090112Witherspoon07.jpg


Victoria_Series_antique_furniture.jpg


När jag tänker murrigt tänker jag typ en lattefärgad tapet, mörka möbler och tjocka, tunga, mörka gardiner, lite old english library-style :D
 
Sv: Vilken färg på väggarna?

Väldigt bra exempel på hur snyggt det är med ljusa väggar när man har mörka möbler och mörkt golv!
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: cewe
·
Hemmet Försöker bestämma mig hur mitt vardagsrum ska se ut, om jag ska ha tapet eller måla och i så fall vilken färg :p Har tre hyfsat stora...
Svar
14
· Visningar
1 436
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 333
Senast: cherie
·
Hemmet Gah. Jag funderar på hur jag skall göra om här hemma, framför allt i vardagsrummet. För tillfället är väggarna ganska ljust gula och...
Svar
7
· Visningar
1 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp