Vilken färg ska man använda i stall?

F

furreburre

Vi hade tänkt måla om stallet nu till sommaren. Har tänkt att kalka tak +övre väggar, men vi är osäkra på vilken färg man ska använda till nedre delan av stenväggen, gallret samt träboxarna.

Så, vad använde ni för sorts färg när ni målade? :)
 
Tänk på att det blir svårt att måla över en kalkad vägg med "vanlig färg" senare. Fördelen med kalk är att det är billigt, nackdelar är att det kräver många lager för att bli bra och det tål inte högtryckstvätt. Med stenvägg antar jag att du mer putsad vägg, eller? Det finns särskild ladugårds/stallfärg hos t.ex. Granngården som tål högtryckstvätt. Har själv tänkt att använda det i sommar.
Är gallren av metall och obehandlade skall man använda rostskyddsfärg, jag använde ett märke som heter Kirjo och det fungerade bra. Är man ambititös kan man sedan måla med äkta linoljefärg på rostskyddsfärgen, det tar dock lång tid innan den härdar.
Till träboxar används väl bara vanlig träfärg. Själv har jag tänkt att olja mina boxar av ek när träet har torkat ordentligt.
 
Min lilla stall i stallet målades om i sommar. Stenväggarna, utsidan av boxarna och halva övre väggen i boxarna målades vitt. Och nedre halvan i boxarna målades mörkbrunt. Vi tog aldrig taket den gången, men i sommar ska det kalkas.
 
valfritt.... men jag som är tokig i lila skulle målat mitt stall (om jag hade ett eget) i ljus lila, typ pastell lila
***Galen i lila***
 
Eftersom grönt är en lugnande färg.Så har jag halva väggen och tak i vitt och nedre halvan grön,ej mossgrön utan en special blandad variant som är mjuk.Jag har även målat en blomma i grönt i varje box som bryter av det vita lite. :)
Hela mitt stall utom golv är i trä.
 
Men menade du verkligen vilken färg du skulle använda? Menade du inte vilken typ av färg, alltså inte grön, röd eller blå, utan kanske mer om det är ngn färg som är dålig för hästarna om de t.ex. skulle sätta i sig färgen, eller?
 
Vd har ni använt för färg tidigare? Det är viktigt att man vet det innan man målar på nytt. Men jag ahr ett bra tips till stenväggarna:
Silicatfärg är väldigt bra på puts för det andas = släpper igenom fukt. Det torkar väldigt snabbt också så det är smidigt att använda. Nackdelen är att det är förhållandevis dyrt.
 
Om man nu ger sig in på att måla med linolja...så får man tänka på att vara noga så att det inte droppar på något som är lätt antändligt (stavas?)!

Fast själva färgen kanske inte är på samma sätt som den rena linoljan är?

Linolja kan i alla fall självantända hur som helst och när som helst!!
 
Precis! :) Vi vet redan vilken färg vi ska ha, bara osäkra på "typ" av färg.

tack för alla svar! :bow:
 
Linoljefärg är definitivt inte som linolja och självantänder inte.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
602
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
939
Senast: a1agnlju
·
Hemmet Jag har lånat en varmluftspistol och tänkte att jag skulle ta bort all färg från mina pardörrar med den. För att förhindra att det...
2
Svar
36
· Visningar
2 563
Senast: MiaMia
·
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
1 512
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp