Ta bort färg med varmluftspistol?

bettysmatte

Trådstartare
Jag har lånat en varmluftspistol och tänkte att jag skulle ta bort all färg från mina pardörrar med den. För att förhindra att det börjar "bubbla" och den nya färgen trillar av. Så som det blev när jag målade om sist. Då skrapade jag bara lös färg med färgskrapa innan jag målade om. MEN när jag googlar om hur man gör för att ta bort färg med varmluftspistol tycker jag att det låter läskigt 😱 ? Man kan sätta eld på både sig själv och huset, typ, och man ska inte använda varmluftspistol om man inte vet hur gammal färgen är som man försöker ta bort för då kan den innehålla farliga ämnen, som t.ex. bly. Och det vet jag ju inte.... ÄR metoden så farlig som det låter :confused:???
 
Jag har lånat en varmluftspistol och tänkte att jag skulle ta bort all färg från mina pardörrar med den. För att förhindra att det börjar "bubbla" och den nya färgen trillar av. Så som det blev när jag målade om sist. Då skrapade jag bara lös färg med färgskrapa innan jag målade om. MEN när jag googlar om hur man gör för att ta bort färg med varmluftspistol tycker jag att det låter läskigt 😱 ? Man kan sätta eld på både sig själv och huset, typ, och man ska inte använda varmluftspistol om man inte vet hur gammal färgen är som man försöker ta bort för då kan den innehålla farliga ämnen, som t.ex. bly. Och det vet jag ju inte.... ÄR metoden så farlig som det låter :confused:???
Ja. Om du inte vet vad du gör och är slarvig. Det är ju hetta du jobbar med. "Heta arbeten" ;)

Men - är du normalförsiktigt så är det noll problem. Det jag mest har haft problem med är att inte elda på så träet skadas.

Fråga - har du målartvättat eller bara slipat och skrapat?
 
Ja. Om du inte vet vad du gör och är slarvig. Det är ju hetta du jobbar med. "Heta arbeten" ;)

Men - är du normalförsiktigt så är det noll problem. Det jag mest har haft problem med är att inte elda på så träet skadas.

Fråga - har du målartvättat eller bara slipat och skrapat?
Jag är väldigt försiktig av mig, men jag har väl lite svårt för att säga att jag vet vad jag gör i det här fallet. Jag har ju aldrig gjort det förut... ;)
 
Jag har gjort alla förberedelser som man normalt gör. Färgen bubblar och lossnar ända ner till träet.
Tycker du ska konsultera en kunnig. T.ex. en äldre målare.
Utan att ha känt på ytan och sett hur det funkar och vilka färger du använt är det svårt att rådgöra

Antagligen billigare än att göra ett antal misslyckade försök ;)
 
Har kört på trä o plåt. Var jättenojig i början, provade mig fram o sen körde jag bara på. Har gått bra alla gånger.
 
Tycker du ska konsultera en kunnig. T.ex. en äldre målare.
Utan att ha känt på ytan och sett hur det funkar och vilka färger du använt är det svårt att rådgöra

Antagligen billigare än att göra ett antal misslyckade försök ;)
Ja du, det var PRECIS det jag gjorde, dvs rådfrågade en äldre målare. Det var han som rekommenderade linoljefärgen, och det gick ju inte så bra. Men självklart ska jag prata med en annan färgaffär angående färgval. Men jag undrar om jag kommer undan att ta bort all gammal färg ändå...
 
Jag har använt varmluftspistol och tyckte det var enkelt, bara hålla ett så pass avstånd att färgen mjuknar och går skrapa bort så ser jag inga risker alls för att bränna varesig träet eller sig själv. Lika enkelt som en hårfön.
 
Äger speedheater (gammalt hus och en syster som är utbildad byggnadsvårdare) som vi använt lite överallt, och mycket. Det är ingen fara så länge du inte står och bränner trä.
 
Ja du, det var PRECIS det jag gjorde, dvs rådfrågade en äldre målare. Det var han som rekommenderade linoljefärgen, och det gick ju inte så bra. Men självklart ska jag prata med en annan färgaffär angående färgval. Men jag undrar om jag kommer undan att ta bort all gammal färg ändå...

Vad var det under linoljefärgen?
 
Vad var det under linoljefärgen?
Vad den färgen är vet jag inte, men enligt målaren skulle det gå att måla på vad som helt med linoljefärg. Jag har målat över samma färg på en annan dörr med oljefärg, och det har inte varit några som helst problem. Helt ärligt tror jag att problemet ligger mer än ett lager ner på pardörren, och mer än så kan jag ju inte se....
 
Jag använder Speedheater, en modell som heter cobra som är liten men effektiv. Det är ingen fara så länge man inte typ skulle glömma att ta bort den från träet. Någon gång har det slagit upp en liten låga om man värmer för länge men den går att blåsa ut direkt. Har dock alltid vatten nära när jag jobbar. Och så får man hålla rent förstås.
 
Jag har lånat en varmluftspistol och tänkte att jag skulle ta bort all färg från mina pardörrar med den. För att förhindra att det börjar "bubbla" och den nya färgen trillar av. Så som det blev när jag målade om sist. Då skrapade jag bara lös färg med färgskrapa innan jag målade om. MEN när jag googlar om hur man gör för att ta bort färg med varmluftspistol tycker jag att det låter läskigt 😱 ? Man kan sätta eld på både sig själv och huset, typ, och man ska inte använda varmluftspistol om man inte vet hur gammal färgen är som man försöker ta bort för då kan den innehålla farliga ämnen, som t.ex. bly. Och det vet jag ju inte.... ÄR metoden så farlig som det låter :confused:???
Ja
 
En varmluftspistol är eg inte så lämpad för jobbet eftersom den kräver bra handlag och stor försiktighet..

vill du värma bort färg så är en speedheater bättre för jobbet.
Visst funkar varmluftspistolen men inte optimalt och som sagt kan det börja brinna.
Färgborttagningsmedel är skonsammare. Inte heller giftigt.

Vad är det för slags dörr? Gammal, modern? Kan den vara lackad?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har berättat om min konstiga gamla pardörr förr. Den som färgen bubblar på, och den som "läcker" någon mystisk vätska genom färgen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 059
Senast: ptr
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 340
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 318
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 181
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp