Vilken färg tillsammans med falurött?

__sofia__

Trådstartare
Vilken färg tycker ni är snyggast på dörrar och fönster i ett klassiskt svenskt falurött hus med vita knutar? Vitt, svart, grönt, gult, blått, etc.? Någon speciell nyans?
Skiljer det sig mellan själva huset och alla garage/stall/ladugårdar/förråd etc.?
 
Jag hade valt antikgröna eller dito blå på boningshus, förmodligen bara rött och vitt på ekonomibyggnader. Har man valt traditionell färgsättning tycker jag det blir en konstig mix att bryta med en helt annan färgskala, så jag hade hållit mig inom de klassiska slamfärgerna.
 
Jag tycker gröna eller blåa dörrar är fint på faluröda byggnader. :) Kanske framför allt på uthus, men jag hade gärna velat ha en färgglad ytterdörr på huset också.
 
Det är väl beroende på tradition och skick också?
Bara några mil bort har de vita uthusdörrar. Häromkring är de faluröda pecis som resten av uthusen. I andra trakter är de svarta.

Foder runt fönster och dörrar är vita här. Fönsterbågarna likaså. Vissa äldre hus har gråa fönsterbågar. När folk byter dörrar på boningshusen blir det oftast färdiga färgen från fabriken och då är är vitt, blått eller brunt/svart vanligast?

Dörrarna på mina hus är av nån anledning dalablå. Tog ett tag att vänja sig :)

Väljer man nåt som sticker ut i färgval så sticker det just ut. I alla falljag reagerar om jag plötsligt i en by ser ett hus med avvikande fönster eller dörrar. Ser inte huset i stort utan bara de udda detaljerna. Men det är ju min personliga trigger....
 
Jag kommer välja vitt till mina spröjsade fönster på mitt faluröda hus med vita knutar. Hade fönstren varit utbytta till modernare sort utan spröjs tycker jag att det även kan vara fint att måla fönsterbågarna i kromoxidgrönt som "kajal".
Om jag nångång ska göra vid ytterdörren kommer den att bli kromoxidgrön. Idag är den blå och det är väl inte heller helt fel men jag skulle personligen föredra kromoxidgrönt.
 
Vilken färg tycker ni är snyggast på dörrar och fönster i ett klassiskt svenskt falurött hus med vita knutar? Vitt, svart, grönt, gult, blått, etc.? Någon speciell nyans?
Skiljer det sig mellan själva huset och alla garage/stall/ladugårdar/förråd etc.?
Gul ockra, fantastiskt fint!
Vi hade det förut men nu är huset falu grått och ska få olivgröna dörrar och vita knutar.
 
Den ljusa faluröda färgen, Ljusgrå ton (åt varmt/grönt, inte åt kallt/blått) i vitfärgen till knutar (alternativt även de röda, speciellt på äldre/mindre hus) och foder. Gulockra (liknande gula alternativ) till dörr och fönster. Grön (typ kromoxid) är också ett alternativ.

Till uthus röda eller tjärade (liknande färg) på dörrar. Kan även vara husets gula på nyare/större/rikare byggnader.

Eller enligt annan lokal tradition, eller dom det finns kunskap om husets äldre färgsättning.
 
Falu rött bostadshus med grön dörr och fönster om det passar huset med vita knutar. Gul dörr fungerar det med med men föredrar själv vit/grön. Uthus, tycker jag ska ha svarta dörrar.
 
Vilken färg tycker ni är snyggast på dörrar och fönster i ett klassiskt svenskt falurött hus med vita knutar? Vitt, svart, grönt, gult, blått, etc.? Någon speciell nyans?
Skiljer det sig mellan själva huset och alla garage/stall/ladugårdar/förråd etc.?
Tycker dalablått är fint.

Men håller med @tanten om att titta på grannarna. Alla hus runt vårt gamla sommarhus var faluröda med svarta knutar och fönster :). Medan farmors hade vita knutar och dalablå dörrar.
 
Jag tycker att det är olika beroende på hus, torp, uthus eller ladugård. Även vilken miljö som huset/gården står i. I min by så är alla uthus/ladugårdar faluröda med vita knutar, fönster och fönsterfoder, sedan är dörrar och portar svarta. Husen är mestadels faluröda med knutar, fönster, fönsterfoder och dörrar i vitt.

I andra byar har jag sett att dörrar och fönster är t.ex dalablå eller mjukt mossigt grön, medans knutar och foder är vita.

Så länge man använder mjuka toner till falurött så är det fint tycker jag. Knalliga färger göre sig icke besvär :yuck:
 
Beror på byggnadstyp, byggnadens stil (tänker t.ex på typ av fasad och tak) och miljön omkring. Vet inte vad som avses med klassiskt falurött hus, är det timrat eller panel? Och så vidare…visa gärna bild.

Men generellt bryt inte färgskalan.
 
Vilken färg tycker ni är snyggast på dörrar och fönster i ett klassiskt svenskt falurött hus med vita knutar? Vitt, svart, grönt, gult, blått, etc.? Någon speciell nyans?
Skiljer det sig mellan själva huset och alla garage/stall/ladugårdar/förråd etc.?
Jag har grå fönster och grå dörr, men med vitt foder.
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
976
Senast: cewe
·
Fritid Jag har nio meter vitt bomullsrep som jag skulle vilja färga, eftersom det ska användas i stall och mest troligt kommer se fult ut...
Svar
6
· Visningar
1 159
Senast: Elo
·
Hemmet Hur bestämmer man sig för vilken färg man vill ha om man ska måla om huset? Rött eller vitt känns fint, Det måste passa in och ge en...
2
Svar
20
· Visningar
2 890
Senast: iNHALE
·
  • Omröstning
Hemmet Jag och sambon köpte en mysig enplansvilla förra året och håller på för fullt med att renovera det invändigt. Huset är byggt på 70-talet...
Svar
7
· Visningar
9 655
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp