Vilken färg tillsammans med falurött?

F832E65E-FFE0-4A5E-965F-1CCCC954A514.jpeg
 
Här i Södermanland är det vanligt med ocra och en grön färg. Jag är inte direkt ett fan av det.
Jag är mer för vitt eller vitt och grått.
 
Vårt lilla torp har numera en dörr i gulockra. Tycker att det är jättefint :) ! Förut var våra pardörrar blå. Jag minns att jag googlade för att försöka hitta en mer "traditionell" nyans och jag hade val på gulockra, grå, vit och - jag tror - grön. Maken är inte förtjust i grön, och jag tyckte att vitt och grått kändes lite tråkigt, så gulockra fick det det bli. Nu kommer vår dörr att behöva målas om igen i sommar, så får se om jag kör på samma eller om jag byter till något annat. Ett är dock klart, linoljefärg blir det INTE! Den torkar alldeles för sakta för att det ska kännas rimligt att måla en ytterdörr - som man vill kunna stänga om sig - med.... ;)
 
Det är väl beroende på tradition och skick också?
Bara några mil bort har de vita uthusdörrar. Häromkring är de faluröda pecis som resten av uthusen. I andra trakter är de svarta.

Foder runt fönster och dörrar är vita här. Fönsterbågarna likaså. Vissa äldre hus har gråa fönsterbågar. När folk byter dörrar på boningshusen blir det oftast färdiga färgen från fabriken och då är är vitt, blått eller brunt/svart vanligast?

Dörrarna på mina hus är av nån anledning dalablå. Tog ett tag att vänja sig :)

Väljer man nåt som sticker ut i färgval så sticker det just ut. I alla falljag reagerar om jag plötsligt i en by ser ett hus med avvikande fönster eller dörrar. Ser inte huset i stort utan bara de udda detaljerna. Men det är ju min personliga trigger....

Jag tycker att det är olika beroende på hus, torp, uthus eller ladugård. Även vilken miljö som huset/gården står i. I min by så är alla uthus/ladugårdar faluröda med vita knutar, fönster och fönsterfoder, sedan är dörrar och portar svarta. Husen är mestadels faluröda med knutar, fönster, fönsterfoder och dörrar i vitt.

I andra byar har jag sett att dörrar och fönster är t.ex dalablå eller mjukt mossigt grön, medans knutar och foder är vita.

Så länge man använder mjuka toner till falurött så är det fint tycker jag. Knalliga färger göre sig icke besvär :yuck:

Jag har inte tänkt på hur alla andra byggnader i området ser ut - jag får sticka ut på lite rekognosering :D Jag bor dock inte så att något annat hus är synligt härifrån, utan närmsta hus är ca 300 meter bort med lite skog/ängar emellan. Och ingen by direkt i närheten, utan det är mest enskilda hus tills man kommer till tätorten.
 
Beror på byggnadstyp, byggnadens stil (tänker t.ex på typ av fasad och tak) och miljön omkring. Vet inte vad som avses med klassiskt falurött hus, är det timrat eller panel? Och så vidare…visa gärna bild.

Men generellt bryt inte färgskalan.
Stående panel på huset och en del av alla uthus, liggande panel och timrat på några av de andra uthusen. I grunden är det ett gammalt hus från i alla fall början på 1900-talet (troligtvis är vissa delar av i alla fall några uthus äldre, och på platsen har det troligtvis ursprungligen funnits ett gammalt soldattorp) men prio i tidigare ägares renoveringar har inte varit att ta till vara den gamla stilen. Inte ett enda spröjs i något fönster i huset, hela ovanvåningen i 70-tals furu etc. :cry: :p Dvs det är inte så traditionell klassisk stil idag, men huset hade inte mått dåligt om jag i framtiden tänkt lite mer på det i de kommande ändringarna och renoveringarna. Svarta plåttak på huset och de flesta uthusen, det enda som inte har det har eternittak med gammalt spåntak under. Inga andra hus som man ser utan "gården" är omringad av skog, hagar och ängar av det man ser.

I dagsläget är alla fönster vita med faluröda plåtdetaljer, ramar etc, och alla dörrar i uthusen svarta (några dörrar behöver dock bytas, och andra målas om). Dörren till huset är omålad oljad trädörr med cotswoldglas. Vita brädor runt alla fönster och dörrar (vilket jag håller med @Nahar om är väldigt viktigt, eftersom det gör det enklare att se var dörren är på natten :D)
 
Jag ska få min stuga ommålad i sommar. Nu är den vit med röda knutar men ska bli röd med vita knutar och blå fönster och på sikt kommer ytterdörren också bli blå. Fönsterna målar jag skälv. Jag använder linoljefärgen Per-Hansblå då den är framtagen från fönster från min släktgård. Så kul med lite historia :)
 
Jag ska få min stuga ommålad i sommar. Nu är den vit med röda knutar men ska bli röd med vita knutar och blå fönster och på sikt kommer ytterdörren också bli blå. Fönsterna målar jag skälv. Jag använder linoljefärgen Per-Hansblå då den är framtagen från fönster från min släktgård. Så kul med lite historia :)
Tror aldrig jag sett ett falurött hus med traditionell målning i blått, det är nog otypiskt här.
 
Trådkapar lite….
Jag har lite samma funderingar kring mitt nybyggda hus 🤔 Dörrarna är grå men jag kan inte bestämma vad jag ska göra med fönstren….. Jag tycker det blir så mkt vitt kring fönstren, ser liksom lite blaffigt ut på ngt sätt
600A3D82-F535-4D74-B69F-E2A912774CD9.jpeg
 
Tror aldrig jag sett ett falurött hus med traditionell målning i blått, det är nog otypiskt här.
Släktgården är ett traditonellt skånskt korsvirkeshus med halmtak. Så det är inte rött. Och just nu är det heller inga blåa fönster vilket är trist, men det är inte vi som äger det längre då det står på kronans mark.
Jag tycker det är fint med blåa dörrar och fönster, man ser det inte jätteofta så har ingen aning om det är typiskt eller inte.
 
Släktgården är ett traditonellt skånskt korsvirkeshus med halmtak. Så det är inte rött. Och just nu är det heller inga blåa fönster vilket är trist, men det är inte vi som äger det längre då det står på kronans mark.
Jag tycker det är fint med blåa dörrar och fönster, man ser det inte jätteofta så har ingen aning om det är typiskt eller inte.
Det finns nog en del i Skåne om jag har rätt för mig. Gjorde en djupdykning för kanske ett år sedan. Det finns en hel del dokumentation även lätt tillgängligt på nätet, historiska skånska dörrar etc.
 
Tror aldrig jag sett ett falurött hus med traditionell målning i blått, det är nog otypiskt här.

Där jag kommer ifrån är blått och grönt vanliga till falurött med vita knutar. Ockra och grått eller grönt ses sällan tillsammans med vitt, och jag har mest sett det på torp och några få andra hus som avviker även i panel och arkitektur.

Det är ju inte omöjligt att de med vita knutar sett annorlunda ut från början dock?
 
Tycker dalablått är fint.

Men håller med @tanten om att titta på grannarna. Alla hus runt vårt gamla sommarhus var faluröda med svarta knutar och fönster :). Medan farmors hade vita knutar och dalablå dörrar.

Håller med.

Runt oss verkar det vara så att de gamla husen har falurött med svarta knutar och blå dörrar. Inte den duvblå/dalablå varianten utan mer klarblå.
När vi målade om behöll vi dessa färger.

Runt om oss har folk dock börjat måla om sina hus till röda med vita knutar. Men, vi behåller nog den mer traditionella även om vi kommer måla om igen.

Med det sagt är detta inte min favoritkombination. Det blå är helt ok men det svarta är lite tråkigt men å andra sidan skulle inte det vita passa på vårt hus tror jag.

Favorit är rött med grönt och gul ockra som redan tagits upp men allt beror på var huset står.
 
Håller med.

Runt oss verkar det vara så att de gamla husen har falurött med svarta knutar och blå dörrar. Inte den duvblå/dalablå varianten utan mer klarblå.
När vi målade om behöll vi dessa färger.

Runt om oss har folk dock börjat måla om sina hus till röda med vita knutar. Men, vi behåller nog den mer traditionella även om vi kommer måla om igen.

Med det sagt är detta inte min favoritkombination. Det blå är helt ok men det svarta är lite tråkigt men å andra sidan skulle inte det vita passa på vårt hus tror jag.

Favorit är rött med grönt och gul ockra som redan tagits upp men allt beror på var huset står.
Ja jag tyckte nog alltid vita knutar var lite finare och dalablå dörr. Men man vill ju inte ta ifrån huset och trakten des särprägel :)
 
Oj har aldrig tänkt tanken på det. Men jag har nog alltid haft lampa så man ser dörren. Nu för tiden med rörelsedetektor..
I mitt fall har jag 8-10 olika byggnader (hus, stall, garage, trädgårdsbod, hönshus etc.), vissa helt utan el, andra med lampa inne i byggnaden och någon få med en lampa utanför. Jag är allmänt ganska bekväm med att röra mig i mörker (redan innan jag flyttade hit). Jag har haft en lampa med rörelsedetektor, men efter att den gick sönder har jag inte brytt mig om att fixa den - det är inget jag känner att jag saknar. Ska jag vara ute en längre stund i mörker (framförallt ordentligt mörkt mörker) och hålla på och göra saker tar jag normalt sett en pannlammpa på. Men ska jag t.ex. bara gå in till hönsen, in i någon dörr etc. där det finns lampa inne i hönshuset/boden etc. så tar jag inte med pannlampa utan går i mörker till dörren och sedan tänder där. Ska jag t.ex. gå ut en promenad med hundarna på kvällen/morgon och det är mörkt har jag normalt sett inte någon pannlampa igång. Jag vet vilka steg jag ska gå för att ta mig ner för den lilla minitrappan/backen till stallet, jag vet normalt sett ungefär hur långt det är till grinden för uppfarten etc. - så jag kan gå där även om jag inte ser särskilt mycket. Men de vita plankorna runt dörrar gör definitivt skillnad, eftersom de även en väldigt mörk natt står ut så att man ser dem lite i mörkret.
 
I mitt fall har jag 8-10 olika byggnader (hus, stall, garage, trädgårdsbod, hönshus etc.), vissa helt utan el, andra med lampa inne i byggnaden och någon få med en lampa utanför. Jag är allmänt ganska bekväm med att röra mig i mörker (redan innan jag flyttade hit). Jag har haft en lampa med rörelsedetektor, men efter att den gick sönder har jag inte brytt mig om att fixa den - det är inget jag känner att jag saknar. Ska jag vara ute en längre stund i mörker (framförallt ordentligt mörkt mörker) och hålla på och göra saker tar jag normalt sett en pannlammpa på. Men ska jag t.ex. bara gå in till hönsen, in i någon dörr etc. där det finns lampa inne i hönshuset/boden etc. så tar jag inte med pannlampa utan går i mörker till dörren och sedan tänder där. Ska jag t.ex. gå ut en promenad med hundarna på kvällen/morgon och det är mörkt har jag normalt sett inte någon pannlampa igång. Jag vet vilka steg jag ska gå för att ta mig ner för den lilla minitrappan/backen till stallet, jag vet normalt sett ungefär hur långt det är till grinden för uppfarten etc. - så jag kan gå där även om jag inte ser särskilt mycket. Men de vita plankorna runt dörrar gör definitivt skillnad, eftersom de även en väldigt mörk natt står ut så att man ser dem lite i mörkret.
Jo men nu handlade det om att hitta ytterdörren. Där vill jag nog ha lampa så jag ser låset och nu när jag nu har kikhål kan se vem som är utanför...
 
I mitt fall har jag 8-10 olika byggnader (hus, stall, garage, trädgårdsbod, hönshus etc.), vissa helt utan el, andra med lampa inne i byggnaden och någon få med en lampa utanför. Jag är allmänt ganska bekväm med att röra mig i mörker (redan innan jag flyttade hit). Jag har haft en lampa med rörelsedetektor, men efter att den gick sönder har jag inte brytt mig om att fixa den - det är inget jag känner att jag saknar. Ska jag vara ute en längre stund i mörker (framförallt ordentligt mörkt mörker) och hålla på och göra saker tar jag normalt sett en pannlammpa på. Men ska jag t.ex. bara gå in till hönsen, in i någon dörr etc. där det finns lampa inne i hönshuset/boden etc. så tar jag inte med pannlampa utan går i mörker till dörren och sedan tänder där. Ska jag t.ex. gå ut en promenad med hundarna på kvällen/morgon och det är mörkt har jag normalt sett inte någon pannlampa igång. Jag vet vilka steg jag ska gå för att ta mig ner för den lilla minitrappan/backen till stallet, jag vet normalt sett ungefär hur långt det är till grinden för uppfarten etc. - så jag kan gå där även om jag inte ser särskilt mycket. Men de vita plankorna runt dörrar gör definitivt skillnad, eftersom de även en väldigt mörk natt står ut så att man ser dem lite i mörkret.
Intressant ändå. Var det därför det kom till?
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
973
Senast: cewe
·
Fritid Jag har nio meter vitt bomullsrep som jag skulle vilja färga, eftersom det ska användas i stall och mest troligt kommer se fult ut...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Elo
·
Hemmet Hur bestämmer man sig för vilken färg man vill ha om man ska måla om huset? Rött eller vitt känns fint, Det måste passa in och ge en...
2
Svar
20
· Visningar
2 890
Senast: iNHALE
·
  • Omröstning
Hemmet Jag och sambon köpte en mysig enplansvilla förra året och håller på för fullt med att renovera det invändigt. Huset är byggt på 70-talet...
Svar
7
· Visningar
9 651
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp