Vilken försäkring har ni?

Kollar själv på försäkring för vår kommande tollare, jag är faktiskt inte förvånad över priserna. Försäkringspremierna är ju inte lika höga som för "högriskerraserna" så att säga, men de är inte heller lika låga som för många andra raser som anses vara väldigt friska. Trots allt tycker jag ändå att rasen verkar vara sjukare än vad många vill framställa det som. De autoimmuna poppar ju trots allt upp lite överallt och inte alla verkar vara väldigt öppna med det.

Personligen vill jag ha ett bolag där man kan välja 15 % i rörlig självrisk, då jag tycker att 25 % är lite väl högt. Betalar hellre lite extra varje månad för 15 % istället, därav går bolag som exempelvis Folksam bort. Har haft Sveland innan med annan ras, men tycker de verkar ganska dyra för tollare så just nu väljer jag mellan Svedea och Moderna. Lutar mot att det blir Svedea.

Jag tycker de flesta pratat om sjukdomar som finns, men jag rör mig också i kretsar där det är viktigt med dessa frågor. Pågår mycket forskning på området och man är mer medveten idag. Men men! Försäkring måste man ju ha. Så får väl snällt betala. Blir nog agria då de är genom Länsförsäkringar och där har jag mycket annat försäkrat så kan få rabatt på så vis. Agria hade även högre veterinäromkostnadsbelopp.
 
Jag sitter och funderar på det här med försäkring, på den rasen jag vill ha i framtiden ligger månadskostnaden på 400-700kr beroende på bolag och då har jag ingen livförsäkring och högsta självrisken.
Är det ”värt” det? O_o
Funderar på om det skulle vara mer värt att ha en buffert..

Senaste gångerna jag har vart hos veterinär med nuvarande hund har jag inte kommit upp i självrisken..
Vad som helst kan ju givetvis hända!

Betalade höga summor tyckte jag för min förra tollare som började bli gammal. Inga stora ingrepp skulle kunna ske pga ålder men behöll försäkringen ändå. Det är jag glad för. Dagen före julafton hoppar höften ur led framför ledkulan så de blir snabbt in till veterinären. Bara sätta foten dagen före julafton var självrisken. Nu fick hon somna in till följd av skadan men besöket kostade ändå runt 15 000. Det innebar i hennes fall ca 5 år försäkring vilket jag tycker är överkomligt.
 
Jag sitter och funderar på det här med försäkring, på den rasen jag vill ha i framtiden ligger månadskostnaden på 400-700kr beroende på bolag och då har jag ingen livförsäkring och högsta självrisken.
Är det ”värt” det? O_o
Funderar på om det skulle vara mer värt att ha en buffert..

Senaste gångerna jag har vart hos veterinär med nuvarande hund har jag inte kommit upp i självrisken..
Vad som helst kan ju givetvis hända!
Som tidigare personer sagt, har du en buffert på 60 000+ och utan större problem kan slänga fram lika mycket till om det behövs kanske du kan våga vara utan.

Jag har jobbat med att skadereglera just djurförsäkringar och efter att jag sett vilka summor en snabbt kan komma upp i, och sen komplikationer och rehab ovanpå det, så skulle jag personligen aldrig våga vara utan försäkring. Jag betalar hellre de 380kr per månad som min hund kostar hela hans liv utan att behöva använda försäkringen än att behöva punga upp med 100 000 kr från mina besparingar om han skulle bli riktigt dålig.
 
Eller få ett stopp i tarmen...

Ja precis. Det finns iofs möjlighet att endast teckna olycksfallsförsäkring. Då brukar främmande kropp i mag-tarmkanalen ingå. Har dock ingen aning om hur det skiljer sig i pris mot en vanlig försäkring. Kanske kan vara något att ha plus en rejäl buffert om den inte är så dyr.
 
Jag har Folksam och är jättenöjd men om det är negativt för din del att de sänker när hundens ålder stiger så går det ju bort. Min bror har If och är missnöjd, har bara kvar försäkringen för att de skulle få reservationer annars som jag förstår det.
Jag har valt att ta den högsta självrisken för att få ner premien, kan ju vara ett tips kanske oavsett bolag om det går att spara några kronor på premien där.
 
Jag tycker de flesta pratat om sjukdomar som finns, men jag rör mig också i kretsar där det är viktigt med dessa frågor. Pågår mycket forskning på området och man är mer medveten idag. Men men! Försäkring måste man ju ha. Så får väl snällt betala. Blir nog agria då de är genom Länsförsäkringar och där har jag mycket annat försäkrat så kan få rabatt på så vis. Agria hade även högre veterinäromkostnadsbelopp.

Agria är ju dock betydligt dyrare än de andra bolagen, om man då försöker jämföra så likvärdiga försäkringar som möjligt. Jag trodde inte man kunde få rabatt hos dem bara för man har länsförsäkringar. Vi försökte nämligen förut då vi har samtliga andra försäkringar hos Länsförsäkringar, men trots det fick vi ingen som helst rabatt hos Agria. :meh:

Är lite nyfiken på varifrån du ska köpa valp, vill du skicka ett pm? Känns som att det blir lite utav en tollarboom här på bukefalos snart. :D
 
Agria är ju dock betydligt dyrare än de andra bolagen, om man då försöker jämföra så likvärdiga försäkringar som möjligt. Jag trodde inte man kunde få rabatt hos dem bara för man har länsförsäkringar. Vi försökte nämligen förut då vi har samtliga andra försäkringar hos Länsförsäkringar, men trots det fick vi ingen som helst rabatt hos Agria. :meh:

Är lite nyfiken på varifrån du ska köpa valp, vill du skicka ett pm? Känns som att det blir lite utav en tollarboom här på bukefalos snart. :D

Konstigt, för mig har det alltid gått in automatiskt. Ser dem samlade på Länsförsäkringars sida.. Ska eventuellt byta till deras bank så får väl förhandla in hundförsäkringen 😅

Roligt med tollarboom, skickar ett pm!
 
Jag har Agria och är nöjd. Får mängdrabatt. Betalar väl typ 9000-10000 kr om året för tre hundar och då med 120 000 i veterinärvård.

Har alltid gått plus, dom tjänar inga pengar på oss. :laugh::angel:
 
Får jag fråga vilken ras du har?
IF var det billigaste alternativet när jag kollade för Leonberger.

Han är blandras mellan pyrerneerhund, berner sennen och riesenschnauzer. Han har en del reservationer pga att föräldrarna inte är friröngtade så vet inte om det påverkar priset.
 
Agria är ju dock betydligt dyrare än de andra bolagen, om man då försöker jämföra så likvärdiga försäkringar som möjligt. Jag trodde inte man kunde få rabatt hos dem bara för man har länsförsäkringar. Vi försökte nämligen förut då vi har samtliga andra försäkringar hos Länsförsäkringar, men trots det fick vi ingen som helst rabatt hos Agria. :meh:

Är lite nyfiken på varifrån du ska köpa valp, vill du skicka ett pm? Känns som att det blir lite utav en tollarboom här på bukefalos snart. :D

Jag har hem och bil försäkrad i Länsförsäkringar, får 4% rabatt på agria. Kunde varit mer :grin: den gick in automatiskt och tror den kallas bronsrabatt (vet inte vad som behövs för att få guldrabatt och vad det innebär i procent heller).
 
Jag har hem och bil försäkrad i Länsförsäkringar, får 4% rabatt på agria. Kunde varit mer :grin: den gick in automatiskt och tror den kallas bronsrabatt (vet inte vad som behövs för att få guldrabatt och vad det innebär i procent heller).

Varför ville de inte ge oss rabatt då. Vi är inte direkt dåliga kunder :cautious:
 
Ja precis. Det finns iofs möjlighet att endast teckna olycksfallsförsäkring. Då brukar främmande kropp i mag-tarmkanalen ingå. Har dock ingen aning om hur det skiljer sig i pris mot en vanlig försäkring. Kanske kan vara något att ha plus en rejäl buffert om den inte är så dyr.

Min wachteluppfödare har bara olycksfallsförsäkring och har inte haft något besök relaterat till annat på nästan 10 år. Väldigt många besök som täckts av försäkringen dock, främst jaktrelaterade grejer.
 
Har 120000 i veterinärvård i agria. Har rabatt genom jobb och skk så betalar ca 3000 om året. Då är det rehab, liv och medicin med bla.
 
Nike var försäkrad i Folksam när vi köpte henne, och att byta bolag på en hund som är 1 1/2 år kändes inte bra. Men jag ser det som en stor nackdel att maxbeloppet nu kommer att börja sjunka.

Jag valde Agria till Tindra (valp) med 60.000 i veterinärvård. Jag tycker att deras möjlighet att om du utnyttjat stor del av försäkringen kunna köpa till mer veterinärvård för en ny skada/sjukdom under försäkringsperioden låter väldigt bra.
 
Har Agria och är jättenöjd.
Har 60 000:- i veterinärvård plus 8000:- på medicin och 10 000:- i rehab. Anledningen till att vi har Agria är att de inte sänker för gamla hundar och deras Avel Guld är toppen. För Mamma Mu får vi återbäring på premien varje år då hon bara nyttjat sin försäkring en enda gång.
Nu har vi inte behövt nyttja försäkringarna så mycket peppar peppar men de var mycket bra att ha att göra med när vi tog bort Lilla S pga hennes skada.
 
Haha kände lite samma. Blir agria, de hade högst veterinärvårdsbelopp och priset var likvärdigt andra alternativ.

Jag får nog göra lite samma, rensa bland historiken alltså ;)
Tänk bara på att Agria har väldigt mycket valprabatt första året och att de därefter höjer priset rejält. Det har du nog koll på, men säger det bara eftersom jag själv blev chockad när jag insåg hur stor skillnad det blev efter året. :o
 
Jag får nog göra lite samma, rensa bland historiken alltså ;)
Tänk bara på att Agria har väldigt mycket valprabatt första året och att de därefter höjer priset rejält. Det har du nog koll på, men säger det bara eftersom jag själv blev chockad när jag insåg hur stor skillnad det blev efter året. :o

Jo, tagit med det i beräkningen. Blir ändå inte någon större skillnad... Inte så jag tycker det är värt 50% lägre veterinärvårdsbelopp åtminstone.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 035
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 352
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 360
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp