Bukefalos 28 år!

Vilken häst passar mig?

Horzey

Trådstartare
Hej, jag ska få en egen häst snart men jag vet inte vilken häst som passar mig. Jag är 1,58 meter lång och väger ca 70 kg :o Vilken hästras passar mig? Tacksam för svar:)
 
Sv: Vilken häst passar mig?

Vad vill du ha ut av din ridning?

Skogsmulle?
Dressyrhäst?
Hopphäst?
Fälttävlan?

Vill du ha en ädlare ras eller kraftigare typ som kallblod?

Hur mycket pengar har du att lägga på ett hästköp? Det avgör en hel del vad man kan få för typ av häst.

Kan du svara på dessa frågor är det lättare att komma med förslag :)
 
Sv: Vilken häst passar mig?

Tycker inte du ska bry dig om ras överhuvudtaget.

Se Matmissbrukarens frågor, och sök annonser som matchar dina svar.
 
Sv: Vilken häst passar mig?

Islandshäst eller en kraftig och viktbärande D-ponny alt liten häst på typ 150-155cm? :)
 
Sv: Vilken häst passar mig?

provrid en hög hästar i den prisklassen och inriktning du tänkt dig, det är inte enkelt att hitta häst och ännu svårare om man först har ett ideal att gå efter. välj en häst som passar dig i temperament och utbildning.

har man en favorit ras så gör det sökandet "enklare" t ex jag tycker om halvblods typer och fullblod. så ska jag ha en häst till så kommer jag börja leta i de kategorierna.
 
Sv: Vilken häst passar mig?

Det är inte rasen är könet på hästen som avgör

Du märker när du hittar rätt häst, det är personkemin som avgör om ni är skapta för varandra eller inte
 
Sv: Vilken häst passar mig?

höjd och grovhet spelar först roll i ridningen, vad man trivs bäst med. men det finns 150 hästar som känns jätte stora, och 170 hästar som känns som ponnyer. det är precis som att hitta en ny favorit glass smak ^_^ man måste smaka så många som möjligt för att komma fram till favoriten, och även när man tror sig hittat den så kan det finnas en ännu godare nånstans :D. känner mig väldigt filosofisk idag:p
 
Sv: Vilken häst passar mig?

Hej, jag ska få en egen häst snart men jag vet inte vilken häst som passar mig. Jag är 1,58 meter lång och väger ca 70 kg :o Vilken hästras passar mig? Tacksam för svar:)


Vad har du för mål med din ridning? Du kan ju välja vilken häst som helst som är viktbärande över 70 kg. Finns massor :-).
 
Sv: Vilken häst passar mig?

Eftersom du bara är 158 så förmodar jag att du vill ha en häst som inte är så hög i manke. En D-ponny eller häst under 160 skulle jag leta efter om jag var du. Finns massvis med underbara D-ponnyraser som klarar 70 kg och mer därtill, t ex welsh cob, haflinger. Inga smala sportponnyer, alltså, utan med mer massa och kvadratiskt byggda.

Kolla i vikt - och längdtråden :)

Tror inte att ras är ditt största problem, fundera istället på vilket temperament du föredrar hos hästar och vad du vill göra med den.

Edit: hur gammal är du? Tänkte om du fortfarande växer så är det ju bättre att ha lite marginal att växa i. Tråkigt om man är växande ålder och växer ur sin häst efter 1-2 år.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 867
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
693
Senast: Elo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 086
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 817
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp