Bukefalos 28 år!

Vilken hästras är era katter?

MJLee

Trådstartare
Bisarr fråga jag vet :p men satt och funderade på det igårkväll efter lite surfande på Buke och gosande med katt. Min älskling (burma) är precis som en arab. Liten, kompakt men ändå ädel, smidig och elegant. Hon reagerar blixtsnabbt på allt stimuli, 'mycket katt' som kräver mycket av sin människa, fysiskt men framförallt mentalt, hon behöver aktivering annars kan hon bli outhärdlig. Hon liksom flyger fram som en liten dunboll (när hon inte klumpigt dråsar ner från bord och stolar :meh:) Lirkande är ett måste annars går hon i baklås och allt blir bara fel. Mycket intelligent och läser av människor bra och har ett större behov av människor än andra katter. Nikita är också ganska 'stoig' blir hon missnöjd visar hon det med all (o)önskad tydlighet, hon kan vara envis, tjurig, sur, och samtidigt så otroligt känslig och gosig att ingen kan motstå henne :love:. Inte en katt för alla men perfekt för mig.

Min brors katt som bor här tillfälligt är ett SWB! Stor, långbent med lång härlig svans, lugn, positiv, stabil i humöret, ganska okomplicerad. Kanske inte världens ädlaste utseende, ser ut som en 'vanlig' katt. Kräver inte lika mycket av sin människa, men ger mycket och är allmänt mysig och kan dessutom klättra bra och är en bra musjägare (uh, bra gångarter?). Ricki nöjer sig med mat, lite lek, gos och bra platser att sova på. Blir sällan arg eller upprörd, han är den proverbiala 'cool cat' som inte hetsar upp sig i första laget. Han har alla fyra tassarna på jorden och har ett mycket lugnare rörelsemönster. Närmare baselinen för vad de flesta anser att en katt ska vara :sneaky:

Så vilka hästraser är era katter?
 
Kanske en (lite klumpig) Islandshäst? :p Alice (renrasig ragdoll) har vackra färger i sin långa päls och är mest mysig, nyfiken och väldigt sällskaplig, med inslag av bus och knäppisögonblick ibland :D
 
Tror min gammelkatt hade varit en Fjordhäst, småfet och mentalt trubbig, egensinnig och busig när det passar. Matvrak men kräsen, när det passar. Rör sig inte i onödan.

Kattsonen hade nog varit ett halvblod av något slag, höga ben, allmänt stor med mycket fart och fläkt. Hade definitivt varit en kanonhopphäst. Dock väldigt envis med stark vilja.
 
Skogisen är ett kallblod, typ bruksnordis. Vill helst vara ute och lunkar fram i makligt tempo, är rejäl och lugn.

Huskatten är en högblodad hopp- eller terränghäst med mycket nerv och energi. Hade säkert varit riktigt märrig dock... Har lite humör den där damen.
 
Minstingen (2 år) är helt klart någon form av tjuvbetäckning, kanske arab/islandshäst. Hon har arabens temperament (oh no, EN FRÄMMANDE MÄNNISKA :eek:) och arabens ädla kroppsbyggnad. Till rörelserna är hon däremot islänning eftersom hon ofta springer i passgång - vette sjutton om jag inte har sett något som liknar tölt ibland också :cautious:. Eventuellt finns där också, någonstans i släktträdet, en stackars förvirrad ardenner som inte riktigt hinner röra tassarna så snabbt som huvudet försöker :love:.
 
Bowser är nog ett halvblod eller korsning av den gamla ridskoletypen. Lämplig till voltige. Skimmelskäck. Stor, långbent, trygg, lättsam, helt omöjlig att skrämma eller provocera, älskar alla (även främlingar) och går att göra allt med. Gott om fart och bus och duktig råttjägare (pigg och kul i ridningen, bra gångarter), men slår om till slapp och gos på två röda. Lite klängig ibland bara.

Hade gärna haft en sån häst :-D.
 
Oj, vilken skoj fråga!

Min lilla 7 åriga bondkattsflicka väger knappt 3 kg och är sååå liten med stoora ögon. Vet precis hur hon vill ha det, ska hon ut så ska hon ut, väntar man 10 min kissar hon på mattan trotts att hon har kattlåda. Vill hon inte gosa rivs och bits hon. Hon kommer fram till alla människor och hälsar, otroligt social för det mesta för det är inte ofta som hon vägrar gosa. hon är kanske lite lat för hon sover väldigt mycket, rullar ihop sig till en boll och sover.

Arab skulle jag säga, kvicktänkt, smart och liten och söt. Behöver nog en hel del stimulering när hon inte sover men då går hon gärna ut och ränner efter pojkar så hon får nog göra av med sin energi :laugh:
 
Min katt skulle definitivt vara en Shetlandsponny! Han är full med konstiga upptåg, äter typ allt, har mycket egen vilja och säger tydligt ifrån om han är missnöjd med något (han är en surmupp när han sätter den sidan till). Däremot älskar han att bli gosad med på sitt sätt och är oftast himla social. Lägg till att han är rätt liten, har lätt för att lägga på sig extra vikt och hela han ger intrycket av att vara en tjock liten boll, så har han dessutom utseendet med sig :D
 
Maja är en fullblodsmaskin. Atletisk, framåt, och pipig för småskråmor. Lite för snabbtänkt ibland.

Elise är en Welsh Mountain. Nätt och vacker. Funktionell och aktiv, men med en räv bakom varje öra. Springer så benen går som trumpinnar varje dag, och kommer aldrig bli vuxen inuti.

Paxi är en Nordsvensk. Ser grövre och tyngre ut, men är smidigare än man anar och det finns en full speed när det passar. Verkar snäll och godmodig, men det gäller bara om man inte kommer emellan honom och maten. Varvar slött solande med dundrande galopper, och backar inte för en brottningsmatch.
 
Simba Lejontass är utan tvekan en Frieser!!

De två småtjejerna är nån liten försiktig men mjuk ponnyras, Dartmoor kanske..?

Kul tråd!!!!!:D
 

Liknande trådar

Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
4 352
Senast: Tualma
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: Lager
·
Katthälsa Jag har en 9-årig Bengalhona sen drygt 3 år tillbaka. Hon är en omplacering från uppfödare där hon tidigare varit i avel. Det jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 236
Senast: Elisha
·
Övr. Hund Jag kanske målar fan på väggen nu, men jag har så mkt funderingar kring min hund och mitt blivande barn. Lite om hunden: Han är en...
2
Svar
27
· Visningar
1 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp