Vilken handväskhund ska min man ha?

Bukefalos 30 år!

Tro mig när jag säger att vi pratat om detta, men slutsatsen är nog: nej. Om jag skulle ha något mopsliknande igen, så skulle jag vilja se resultat av många års gediget hälsoarbete för rasen. Det är ju inte bara andningen, utan mopsar har ganska många andra problem, det blir ju rundgång i den dåliga fysiken som orsakar följdeffekter tycker jag det oftfa verkar som. Retromops är ju ingen ras på det sättet, så det verkar svårt att göra ordentlig koll som köpare.

Min (ganska lilla) erfarenhet av mopsuppfödare är att alla säger att andningen är viktig. Ändå ser det ut som det gör. Antingen är det helt enkelt inte sant eller så har det gått för långt för att även välvilliga uppfödare under flera års avelsarbete helt enkelt inte kan göra något åt saken.

Och så köper man valp, och så älskar man sin hund, och så kan/vill/klarar man inte att se att den faktiskt inte mår bra förrän den stackars lilla hunden lidit ganska länge. Been there.

Husses förra hund var malteserkorsning, jag tycker malteser, havanaise, bichon låter som bra val. Alla jag träffat har varit väldigt trevliga och pälsen går att trimma ner.
Husse var en typisk husse som mest gick promenad eller satt i soffan och klappade hund men sen fick han hoppa in på agilitykurs (för att dottern hoppade av) och han och hans lilla sällskapsmix tog sig så småningom till SM 😁. Så kapacitet finns ju för träning även hos en sällskapshund för roliga sporter.

Numera har husse border collie och planerar för en till samt att förutom agility så hänger han numera i fårhagen också. Hade han inte fastnat i hundsports-träsket så hade en liten sällskapsras passat honom bättre, då hade den kunnat hänga med honom på jobbet också. Vår lilla mix var väldigt behändig att ta med överallt och hängde ibland med på jobbet utan problem.

Annars hade jag personligen kunnat tänka mig en cavalier från x projektet om vi skulle ha en hund av sällskapstyp. Jag tycker projektet verkar spännande och följer det med intresse och jag gillar cavalierens temperament.

Rent spontant säger jag ingen alls, hundar har fyra ben och de är till för att gå på. Sedan beror det på var din man arbetar, är han lastbilschaufför kan det ju vara på sin plats med en hund i max 10-15 kilos klassen som enkelt lyfts in i lastbilen, i övrigt spelar det ingen roll med viktklass, så länge hunden uppför sig och inte stör någon annan i sitt arbete
Oj! Vi har alltså haft olika hundar i över 20 år, och det har gått helt okej :) Jag undrar lite varför du tycker att han inte ska ha någon, är det för att jag skrev "handväskhund"? Det var inte super-bokstavligt menat.

Det är onekligen rätt praktiskt med en liten hund om man ska hålla på och ta den med sig till olika ställen dagligen. Man kan också ha det önskemålet av rent praktiska skäl, som att slippa byta bil om man redan har en större hund. Sen betyder det inte på nåt sätt att hunden inte kommer få röra sig varje dag.

Jag tror att det ändå är rätt få som inte har något som helst önskemål om storlek. Själv är jag supernöjd att ha en mellanstor hund med normallånga ben, det passar mig utmärkt, men andra vill annat.

Husses förra hund var malteserkorsning, jag tycker malteser, havanaise, bichon låter som bra val. Alla jag träffat har varit väldigt trevliga och pälsen går att trimma ner.
Husse var en typisk husse som mest gick promenad eller satt i soffan och klappade hund men sen fick han hoppa in på agilitykurs (för att dottern hoppade av) och han och hans lilla sällskapsmix tog sig så småningom till SM 😁. Så kapacitet finns ju för träning även hos en sällskapshund för roliga sporter.

Numera har husse border collie och planerar för en till samt att förutom agility så hänger han numera i fårhagen också. Hade han inte fastnat i hundsports-träsket så hade en liten sällskapsras passat honom bättre, då hade den kunnat hänga med honom på jobbet också. Vår lilla mix var väldigt behändig att ta med överallt och hängde ibland med på jobbet utan problem.

Annars hade jag personligen kunnat tänka mig en cavalier från x projektet om vi skulle ha en hund av sällskapstyp. Jag tycker projektet verkar spännande och följer det med intresse och jag gillar cavalierens temperament.
Kul att höra! Precis som du skriver är det en liten sällskapsras som är aktuell här i nuläget, men även den här hussen kan få för sig att ge sig in i nya saker så man vet aldrig. Han älskar tanken på border collie (han älskar egentligen tanken på de allra flesta raser) men är tillräckligt rimlig för att förstå att det är ett antal vardagsförändringar bort 🤷‍♀️

Oj! Vi har alltså haft olika hundar i över 20 år, och det har gått helt okej :) Jag undrar lite varför du tycker att han inte ska ha någon, är det för att jag skrev "handväskhund"? Det var inte super-bokstavligt menat.

Det är onekligen rätt praktiskt med en liten hund om man ska hålla på och ta den med sig till olika ställen dagligen. Man kan också ha det önskemålet av rent praktiska skäl, som att slippa byta bil om man redan har en större hund. Sen betyder det inte på nåt sätt att hunden inte kommer få röra sig varje dag.

Jag tror att det ändå är rätt få som inte har något som helst önskemål om storlek. Själv är jag supernöjd att ha en mellanstor hund med normallånga ben, det passar mig utmärkt, men andra vill annat.
Jag läste det som att personen drev med ditt click bait 😂 dvs låtsades bara läst rubriken.

Rimligt :) Sen får man förstås tycka att vi inte ska ha hund, men det blir nog svårt att få oss att agera på det rådet.
Alltså antingen har personen bara läst rubriken på riktigt eller så har personen som jag skrev drivit angående click bait är min gissning.
För läser man texten är det inget rimligt svar från denna 😂

Alltså antingen har personen bara läst rubriken på riktigt eller så har personen som jag skrev drivit angående click bait är min gissning.
För läser man texten är det inget rimligt svar från denna 😂
Man kan ju vara på humör för att tjafsa lite ibland 😬 (Jag ansträngde mig nog en del när jag skrev för att förebygga den där typen av svar, för jag förstår impulsen. Det är svårt att förmedla sitt vardagsliv med hund i bara ett inlägg, och det finns cirka en miljard vad-ska-jag-ha-för-ras-trådar, och ibland kanske svaret är "ingen". Jag är bara lite osäker på hur många som faktiskt överger sina hundköparplaner på grund av svar på internet.)

Man kan ju vara på humör för att tjafsa lite ibland 😬 (Jag ansträngde mig nog en del när jag skrev för att förebygga den där typen av svar, för jag förstår impulsen. Det är svårt att förmedla sitt vardagsliv med hund i bara ett inlägg, och det finns cirka en miljard vad-ska-jag-ha-för-ras-trådar, och ibland kanske svaret är "ingen". Jag är bara lite osäker på hur många som faktiskt överger sina hundköparplaner på grund av svar på internet.)
Ja jag har faktiskt inte läst igenom hela ditt inlägg utan fick bara upp det i flödet men känns som du har rätt många raser att välja på själv ska jag köpa en riktig handväskehund alltså storleksmässigt men vill ha en aktiv sådan :)

Liknande trådar

• Vad ska jag göra med min hund?
  • Hjälp min hund håller på att dö
  • En hund till?
  • Då hundlivet inte blev som man tänkt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat