Bukefalos 28 år!

Vilken hundsport kräver mest fysisk träning för matte/husse?

Kanske saknar jag bara kondition men jag tycker att Sök är rätt ansträngande, fast det kanske beror på vilken terräng som finns att tillgå. Där jag tränat är det rejält kuperat och ofta mycket vegetation tex nästan knähög ljung. Först ska det vallas en ruta på, är det ca 50x150m på vardera sida om stigen?. Sedan ska du inte bara följa efter din hund när den visar att den hittat en människa utan du ska själv speta ut i skogen för att figga åt de andras hundar. Kan innebära att åla sig in under en gran eller kasa ner under ett litet klipputsprång för att inte vara synlig. Beroende på upplägget kan det innebära att du behöver springa i den terrängen för att hinna ut och gömma dig i tid. Som sagt kanske är det bara jag men är riktigt slut i kroppen efter sökträning. Vilket vi tyvärr inte gör just nu pga min kropp/ork
 
Jag vill lära mig mer om vilken hundsport som kräver mest fysisk träning för hundföraren?
Är du inte speciellt intresserad av jakten, kanske du i alla fall är intresserad av eftersök. Dvs när något djur skadeskjuts eller bara inte dör av en träff utan fortsätter att springa vidare, eller efter en trafikolycka då djuret är skadat men fortfarande går omkring. Då måste det finnas en eftersökshund som kan vara på plats och spåra upp djuret så att någon kan avliva det.

Det är ganska kul med eftersök eftersom man verkligen får se hunden jobba ordentligt när det dessutom har ett bra syfte. Det kan bli många timmar i skogen över stock och sten. Och det fina är att man inte behöver en jakthund, utan det funkar med vilken hund som helst som är tränad att spåra upp. Man avancerar genom att lära sig att spåra fler och fler djurarter.
 
Och jag säger häng med mig en dag Tror nog jag har den mest vältränade IGn i Sverige och dallisen får snart också haka på när hon blir året. Snittar 15 km i skogsterräng varje dag, det blir några timmar bland stock och sten :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 318
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Atalantha
·
Q
Övr. Hund Underliga \"hundmänniskor\" Har ni sökt hjälp av någon hundkunnig människa, tränare, instuktör, som inte alls haft samma uppfattning av...
Svar
13
· Visningar
1 951
Senast: Qvip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp