Vilken kamera väljer du?

western_wannabe

Trådstartare
Har läst igenom en massa kameratrådar, men känner att jag behöver starta en egen och få enkla, raka svar; vilken kamera skulle DU föredra utav dessa tre med följande förutsättningar:

*Kameran bör vara lätt att hantera för mig som går över från vanlig digitalkamera till systemkamera
*Kameran kommer främst användas till semesterbilder samt djur- & naturbilder
*Bör fungera bra i mörker (våran nuvarande digitalkamera är USEL i mörker)
*Bör ha ett användarvänligt bildredigeringsprogram

De modeller jag kikat lite närmre på är:

1. Nikon D60
2. Canon Eos 1000D
3. Canon Eos 450D

Så, ni som har lite mer erfarenhet av dessa modeller, vilken skulle ni välja till mina behov?

Sv: Vilken kamera väljer du?

EOS 450D känns lite väl för enbart "fritidsfoto". Mycket manuellt. Jag skulle nog valt Nikon D60.

JAG hade valt Canon EOS 1000D.

* Då du går över från kompakt till system är 1000D en instegsmodell, med lätthanterliga menyer och program.
* Funkar lika bra att fota semesterbilder som hästar (kom ihåg dock att köpa en väska)
* Med långa slutartider på stativ och låg iso får du kanonfina bilder i mörker!
Även om du har upp till ISO 1600 så fungerar bilderna så länge du inte ska framkalla bilderna i stort format (gäller dom flesta systemkameror inom instegsmodellerna)
* Finns många bra gratis användarvänliga bildredigeringsprogram (tex. Gimp eller Picasa.) Men det följer med speciella program med kameran.

Saxat från canons hemsida;
"De förinställda bildstilarna är enkla att använda och ger kontroll över bildernas utseende och känslostämning. Kontrast, skärpa och färgmättnad kan anpassas i kameran eller med Canons omfattande programpaket som medföljer EOS 1000D."

Har ingen erfarenhet av någon av kamerorna, men läst på en hel del om både 1000D och 450D. (Har själv lillebror 400D och är supernöjd, även om jag börjar känna mig lite begränsad efter att ha fotat med den ett par år.)

450D. mest avancerad och nyast.

för övrigt är programmen som följer med löjligt bra för att vara gratis.

(ps: för att kunna framkalla med iso1600 eller över behöver du istortsett ha en 35mm sensor, dvs fullformat, för att det är bara då som brusreduceringen börjar bli tillräckligt bra. få pixlar på stor yta = mer ljuskänslig och lättare att filtrera bort allt statiskt brus)

Av de tre Nikon D60.
Föredrar Nikon över Canon då jag tycker Nikon är mer lätthanterliga, men det beror på vad man föredrar och är van vid.

Jag kan dock rekomendera D80, fotar mest hobbybilder själv och är mycket nöjd. Känns som en lagom kombination av möjligheter till avancerade foto och enkelhet.

Till semesterbilder så använder jag dock främst en gammal superzoom kompakt kamera (Canon PowerShot 710 is), då det trotts allt är lättare att ta med överallt. Även om man har en smidig väska till systemkameran är det lättare att bara kunna trycka ner en kompakt i en ficka, också med tanke på stor stöldrisk i endel områden om man går runt med en synlig system.

Av de tre som du tittat på så hade jag valt D60, helt enkelt för att jag personligen trivs mycket bättre med Nikon än med Canon.
Hade jag velat ha en prisvärd, lätt kamera så hade jag köpt en begagnad D50 eller D70.

Nikon D60, för jag älskar Nikon. Nu skulle jag nog iofs inte välja just D60 ändå, utan antingen D40, som är billigare och superenkel, eller D80 som är massor med kamera för pengarna.
Har haft en D40, och det var en jättebra instegskamera, för mig som gick från kompakt. Intresset för foto ökade lavinartat med denna trevliga lilla kamera, och numera är jag en lycklig ägare till en D300.

Nikon D60, för jag älskar Nikon. Nu skulle jag nog iofs inte välja just D60 ändå, utan antingen D40, som är billigare och superenkel, eller D80 som är massor med kamera för pengarna.
Har haft en D40, och det var en jättebra instegskamera, för mig som gick från kompakt. Intresset för foto ökade lavinartat med denna trevliga lilla kamera, och numera är jag en lycklig ägare till en D300.
Håller med! D40 är alltid bra valuta för pengarna, och D80 kan du få kanonpris på nu när D90 kommit.

*kl*

Just köpt en eos 1000d, ska premiärfota idag, så kan komma med mina kommentarer efteråt :idea:

Jag skulle valt Nikon, visserligen inte d60, däremot d40 eftersom det är en "enkel" kamera, eller d80 eftersom det är mer kamera för pengarna man lägger ut. :laugh:

(ps: för att kunna framkalla med iso1600 eller över behöver du istortsett ha en 35mm sensor, dvs fullformat, för att det är bara då som brusreduceringen börjar bli tillräckligt bra. få pixlar på stor yta = mer ljuskänslig och lättare att filtrera bort allt statiskt brus)

Inte alls... Nikon D300 funkade bra på ISO3200 och större bilder. Fotar proffesionellt och använt den i snart ett år. Visst är det skillnad på D700 som jag har nu som är fullformat, men då är jag uppe på ISO6400 vid behov utan problem.

precis, men det är även därför som d40 är så bra på brusreducering, få pixlar på en given yta. kanske var lite klumpigt formulerat med det där om framkallning, men ändå.

Vi hann med ett par bilder medans solen var framme idag. Men provfotade bara litegrann, så körde på automatinställningen.

Detta är då med min Canon Eos 1000D (förminskad bild så kanske inte är det bästa exemplaret)

stadsvandring_erika2.jpg

Liknande trådar

IT & mobiler Har letat bland de många kameratrådarna som finns men inte funnit det jag sökte så bestämde mig för att göra ännu en kameratråd.. Jag... 2
Svar
34
· Visningar
3 481
Senast: pemma
·
S
IT & mobiler Jag vet det finns 100 st kamera trådar men jag blir inte ett dugg klokare när jag läser dom, man har ju alltid egna frågor och egna mål...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: sodiro
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 956
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka