Vilken liten hundras ska jag välja?

gulapelsin

Trådstartare
Hej!
Skulle bli jätteglad om ni ville komma med förslag på vilken hundras som kan passa mig! Tänker mig främst en äldre omplacering så rasen kanske inte är lika viktig då, skulle ändå vilja ha ett hum så jag kan leta hos rätt rasklubbar/uppfödare.

Jag har i dagsläget en 1.5-årig labrador/collie blandras på 20-22kg, ca 58cm hög.
Hunden är tänkt att vara sällskapshund dvs främst hänga med på promenader, springa lös och busa med kompisar. Kan också erbjuda enklare aktivering då och då i form av amatörmässiga spår, godissök och trickträning.

Jag önskar en hund som:

- Är lagom liten. Ska enkelt kunna ”plockas upp” :D MEN...
- ...kunna leka med min nuvarande hund, dvs inte vara för liten eller ovanligt skör.
- Gärna inte fäller men inget måste.

Jag letar alltså efter en hundras som är enkel och hänger på det mesta utan att kräva för mycket. Har funderat på dvärgpudel, italiensk vinthund (känns för skör?), bostonterrier/fralla (andningen?) och DSG. Vet väldigt lite om de typiska lurviga små sällskapshundarna, skulle någon sådan passa?

Vad tänker ni?
 
Senast ändrad:
Jag skulle inte satsa på något så litet som du tänker dig för att den ska hålla för att leka med din andra hund, varför vill du ha något som är lätt att plocka upp?
 
Känner en del boxerägare som har boxer och bostonterrier och de leker bra ihop, så hur bra en liten hund leker med en större beror väldigt mycket på typ av hund och typ av lek.
 
Jag skulle inte satsa på något så litet som du tänker dig för att den ska hålla för att leka med din andra hund, varför vill du ha något som är lätt att plocka upp?

Jag bor i storstad och åker mycket kollektivt med hunden för att kunna ta mig runt, blir för bökigt med två stora hundar och vill därför kunna ”plocka upp” den ena och bära/ha i knäet. Jag är stark så 5-10kg hade fortfarande funkat ;) Tänker inte chihuahua eller annat under 5kg utan något som fortfarande klarar lek.
Rent praktiskt känns en liten hund smidigare, tar upp mindre plats i lägenheten osv.
Känner en del boxerägare som har boxer och bostonterrier och de leker bra ihop, så hur bra en liten hund leker med en större beror väldigt mycket på typ av hund och typ av lek.

Ja, min tik har lekt mycket med små hundar och det har funkat bra! Har varit nyfiken på bostonterrier, vet du något om dem?
 
Jag har haft stor och liten hund ihop,men aldrig i syfte att dom ska vara lekkamrater. Dom hade kompisar i sin egen storlek. Ibland fick dom leka jaga att den lilla jagade den stora , men jag ville inte att dom skulle brottas då:/
 
Jag har haft stor och liten hund ihop,men aldrig i syfte att dom ska vara lekkamrater. Dom hade kompisar i sin egen storlek. Ibland fick dom leka jaga att den lilla jagade den stora , men jag ville inte att dom skulle brottas då:/
Jag förstår... hur stor storleksskillnad hade du då?
Känns ändå som att tex en tollare & fralla borde kunna leka ihop utan en ökad skaderisk, tänker jag fel?
 
Nu får du ett svar du inte vill ha. Varför vill du ha en hund till? Vad är det du vill göra med dina hundar som gör att den hund du har inte räcker?

Alla de önskemål du har handlar om vad hunden inte ska vara/göra - inte ta plats, inte fälla, inte kräva aktivering. Men vad ska den göra? Är det bara en leksak till din nuvarande hund du är ute eftet?
 
Jag undrar eftersom din bekvämlighet i en bestämd situation är så viktig att du är beredd att kompromissa med säkerhet. Då måste det finnas mer som väger upp, för det är bekvämare och billigare att ha en hund än två.
 
Nu får du ett svar du inte vill ha. Varför vill du ha en hund till? Vad är det du vill göra med dina hundar som gör att den hund du har inte räcker?

Alla de önskemål du har handlar om vad hunden inte ska vara/göra - inte ta plats, inte fälla, inte kräva aktivering. Men vad ska den göra? Är det bara en leksak till din nuvarande hund du är ute eftet?

Hunden ska vara en sällskapshund, som TS skrev:

Hunden är tänkt att vara sällskapshund dvs främst hänga med på promenader, springa lös och busa med kompisar. Kan också erbjuda enklare aktivering då och då i form av amatörmässiga spår, godissök och trickträning.”

Är väl inget konstigt att vilja ha två sällskapshundar? Måste det finnas ett högre syfte när en väljer att skaffa hund nr två, mer än att en vill ha en till hund? Det tycker inte jag.
 
@gulapelsin Om din större hund leker snällt och försiktigt med mindre hundar ser jag inga problem att skaffa en mindre hund. Jag hade dock kanske inte valt de allra minsta utan minst 7-8 kg. Så dvärgpudel går bort, de är väldigt små och har inte direkt en robust benstomme.
Kolla kanske mer på lite tuffare, grövre hundar som terriers och schnauzer (om du kan tänka dig pälsvård). En DSG skulle också kunna vara ett alternativ :)
Både Boston och Fralla har problem med en mängd olika saker - andning, mage, hud, ögon, ryggar, knän osv. Sällan bara en sak.
 
Kan mellan pudel vara intressant? Gällande lek så kan det delvis bero på hur mkt din hund använder kroppen i leken. Fast mellan pudel kanske fortfarande är för icke kavat ändå. Har lite dålig koll på det tyvärr men tycker annars att pudel verkar vara en underskattad sällskapshund 🙂.
 
Nu får du ett svar du inte vill ha. Varför vill du ha en hund till? Vad är det du vill göra med dina hundar som gör att den hund du har inte räcker?

Alla de önskemål du har handlar om vad hunden inte ska vara/göra - inte ta plats, inte fälla, inte kräva aktivering. Men vad ska den göra? Är det bara en leksak till din nuvarande hund du är ute eftet?
Jag undrar eftersom din bekvämlighet i en bestämd situation är så viktig att du är beredd att kompromissa med säkerhet. Då måste det finnas mer som väger upp, för det är bekvämare och billigare att ha en hund än två.

Finns inte svar jag inte vill ha, jag skriver här för att få synpunkter.
Självklart är min hunds säkerhet viktigare än bekvämlighet, har jag felbedömt risken med storleksskillnad vill jag såklart veta det.
Jag har redan innan första hunden känt att jag vill ha åtminstone två hundar, vi bor i stan med tillgång till hundrastgårdar så lekkamrater finns det gott om. Eftersom jag i dagsläget är beroende av att åka kollektivt är det ett stort plus att kunna ta mig runt även med två hundar.
 
@gulapelsin Om din större hund leker snällt och försiktigt med mindre hundar ser jag inga problem att skaffa en mindre hund. Jag hade dock kanske inte valt de allra minsta utan minst 7-8 kg. Så dvärgpudel går bort, de är väldigt små och har inte direkt en robust benstomme.
Kolla kanske mer på lite tuffare, grövre hundar som terriers och schnauzer (om du kan tänka dig pälsvård). En DSG skulle också kunna vara ett alternativ :)
Både Boston och Fralla har problem med en mängd olika saker - andning, mage, hud, ögon, ryggar, knän osv. Sällan bara en sak.
Tack för ditt svar! Då stryker jag dvärgpudel, gäller samma för mellanpudel tror du?
Ska absolut kika mer på dem, DSG kändes väldigt trevliga.
Misstänkte det.. Är det någon idé att titta på vuxna omplaceringar eller man riskerar ändå att få en sjuk hund? Stödjer aveln?
Kan mellan pudel vara intressant? Gällande lek så kan det delvis bero på hur mkt din hund använder kroppen i leken. Fast mellan pudel kanske fortfarande är för icke kavat ändå. Har lite dålig koll på det tyvärr men tycker annars att pudel verkar vara en underskattad sällskapshund 🙂.
Absolut! Har också upplevt pudeln som en pigg, allsidig och lättsam ras. Min hund har lekt väldigt fint med mindre hundar, egentligen är det inte leken i sig som känns viktigast utan att de inte lätt ska kunna skada varandra i vardagen. Att ha ständig uppsikt känns svårt...
 
Löwchen eller shitzu hade jag kollat på.
Nedklippta fäller de inget och är lättskötta, roliga kompisar :)
Storleksskillnaden hade jag inte oroat mig för så länge den stora inte är en vildsint drummel.

Jag har pekingese som väger 5.5 kg. Har haft honom tillsammans med DDB på 55 kg, de lekte massor och jag var aldrig orolig för min lilla. Han är en tuffing med pondus och har bara kompisar som är betydligt större än han själv.
Den vänstra är nog i storlek med din hund.

20191120_155908.jpg
 
Tack för ditt svar! Då stryker jag dvärgpudel, gäller samma för mellanpudel tror du?
Ska absolut kika mer på dem, DSG kändes väldigt trevliga.
Misstänkte det.. Är det någon idé att titta på vuxna omplaceringar eller man riskerar ändå att få en sjuk hund? Stödjer aveln?

Absolut! Har också upplevt pudeln som en pigg, allsidig och lättsam ras. Min hund har lekt väldigt fint med mindre hundar, egentligen är det inte leken i sig som känns viktigast utan att de inte lätt ska kunna skada varandra i vardagen. Att ha ständig uppsikt känns svårt...
DSG är trevliga :). Har två stycken tikar just nu. De funkar väldigt bra tillsammans med större hundar, trots sin litenhet. Hanhundarna är ju lite större, blir väl ca 35-40 cm i mankhöjd. Det finns en Facebook-grupp för DSG som heter DSG/valpar/omplaceringar (eller något liknande) där du kan kolla. Eller kontakta rasklubben, de förmedlar också omplaceringar.
 
Finns inte svar jag inte vill ha, jag skriver här för att få synpunkter.
Självklart är min hunds säkerhet viktigare än bekvämlighet, har jag felbedömt risken med storleksskillnad vill jag såklart veta det.
Jag har redan innan första hunden känt att jag vill ha åtminstone två hundar, vi bor i stan med tillgång till hundrastgårdar så lekkamrater finns det gott om. Eftersom jag i dagsläget är beroende av att åka kollektivt är det ett stort plus att kunna ta mig runt även med två hundar.
Jag var onödigt hård. Men det måste t.ex. finnas temperament du hellre vill ha en andra. Någon typ av hund som du tycker bättre om än andra. Vill du ha piggelin-patrullen eller en mys-hund?

Att en hund ska kunna leka fint med en specifik hund och gå att ha lös är inget man kan räkna med (även om det brukar gå bra)
 
Ja, min tik har lekt mycket med små hundar och det har funkat bra! Har varit nyfiken på bostonterrier, vet du något om dem?

Inte jättemycket, men en bekant som har boxer har en bostonterrier som verkar hänga med på det mesta. Hon kör både lydnad och agility med honom. En annan av mina boxerbekanta har en bostonterrier som är en total latmask och bara vill sällskapa. Tycker de verkar vara käcka hundar. Det verkar väldigt vanligt att före detta boxerägare byter till bostonterrier när de vill ha något mindre men med ett liknande humör.
 
Har precis som @Targa DSG. Leker bra med större hundar, min tik har i princip bara umgåtts med hundar som är större än henne i typ aussie och finsk lapphunds size.

Trevlig ras, värt att nämna är att de ursprungligen är gårdsvaktare och larmar. Finns dock variation i rasen för hur mycket de vaktar. Min vaktar mycket medan tiken jag hade hemma i somras vaktade nada.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 349
Senast: Sofie.S
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 269
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 019
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 228
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp