Vilken liten hundras ska jag välja?

Hej!
Skulle bli jätteglad om ni ville komma med förslag på vilken hundras som kan passa mig! Tänker mig främst en äldre omplacering så rasen kanske inte är lika viktig då, skulle ändå vilja ha ett hum så jag kan leta hos rätt rasklubbar/uppfödare.

Jag har i dagsläget en 1.5-årig labrador/collie blandras på 20-22kg, ca 58cm hög.
Hunden är tänkt att vara sällskapshund dvs främst hänga med på promenader, springa lös och busa med kompisar. Kan också erbjuda enklare aktivering då och då i form av amatörmässiga spår, godissök och trickträning.

Jag önskar en hund som:

- Är lagom liten. Ska enkelt kunna ”plockas upp” :D MEN...
- ...kunna leka med min nuvarande hund, dvs inte vara för liten eller ovanligt skör.
- Gärna inte fäller men inget måste.

Jag letar alltså efter en hundras som är enkel och hänger på det mesta utan att kräva för mycket. Har funderat på dvärgpudel, italiensk vinthund (känns för skör?), bostonterrier/fralla (andningen?) och DSG. Vet väldigt lite om de typiska lurviga små sällskapshundarna, skulle någon sådan passa?

Vad tänker ni?

Jag har en löwchen som fyller tre i vår. Alert, glad sällskapshund som gärna hänger med på långa skogspromenader, men INTE äter upp inredningen om han bara får korta rastningar när/om tid tryter. Han älskar familjen, hälsar kort på främlingar men sen räcker det. Lättlärd, smart, älskar aktivitet, men om jag är sjuk eller bara lat så ligger han bredvid o slappar.

Håller honom nerklippt, pälsvården blir annars rätt krävande.

De enda ”minus” han har är att han HATAR vara själv, men han är heller inte så himla van vid det. Går på dagis o jag lämnar honom bara själv 1-3 timmar max. Är han hos mina föräldrar som har två bostonterrier är det dock inget problem.

Ja, Boston är ju också en supertrevlig ras (fast jag är lite emot det där med trubbnos därför aldrig aktuellt för mig; Löwchen är för övrigt en väldigt frisk ras o det var viktigt för mig). Glada, pigga, roliga! Mina föräldrars halvårsgamla valp älskar att terrorisera min Gusten.

Skulle säga att båda de raserna skulle kunna passa.

Om man kan tänka sig mer terrier-temperament så är ju Carin terrier en robust, tålig, pigg o trevlig ras (det har mina föräldrar haft förr).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 349
Senast: Sofie.S
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 270
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 028
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 228
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp