Vilken litteratur skulle du rekommendera?

Bukefalos 30 år!

stjarnhimmel

Trådstartare
För någon månad sedan diskuterade vi den kulturkanon som tagits fram.
Jag tänkte att vi istället kunde lista våra egna förslag på kultur som vi rekommenderar. Syftet i denna är inte något med "sverigebilden " eller liknande utan bara tipsa om kultur som vi rekommenderar de kulturintresserade att ta del av. För att det inte ska bli så rörigt tänkte jag att vi i denna tråden kan rekommendera litteratur. Både svensk och utländsk.

Läs Project Hail Mary av Andy Weir. Underbar!!! ❤️❤️❤️

En man vaknar upp i ett rymdskepp. Han vet inte vem han är, varför han är där eller var han är. En av sakerna har inte vet är att han är allt liv på jordens enda hopp om överlevnad.

Den är oväntad och helt underbar!

Alltså, en av mina största kulturupplevelser är serien Min Kamp av Karl Ove Knausgård. Speciellt de två första böckerna fångade mig helt, kunde inte sluta läsa. De beskrev så bra och utan omsvävningar vad en människa är. Rakt igenom sanningen, och det berörde mig djupt.
De fyra andra böckerna var också fängslande, men i dom upplevde jag att författaren censurerade sig själv lite, såsom han inte gjorde i de första böckerna.

Klas Östergrens Fattiga riddare och stora svenskar. Det var länge sedan jag läste den men minnet av den sitter kvar. Ska läsa om den.

Minns den som en fantastisk läsupplevelse i ett länge sedan svunnet Stockholm med fängslande personligheter där man kastas runt mellan händelser, världar, öden. När jag la ifrån mig den kändes det som att jag varit med om något mycket speciellt.

Liknande trådar

• Katt med krampanfall
  • Dags att gå vidare?
  • Juridisk hjälp, vid ägarbyte som uteblivit
  • Bokrean 2019

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat