Vilken livsmedelbutik?

Var brukar ni göra era matinköp (när ni storhandlar)?

  • Citygross

    Röster: 25 14,3%
  • Willys

    Röster: 42 24,0%
  • Ica Maxi

    Röster: 86 49,1%
  • Coop

    Röster: 41 23,4%
  • Netto

    Röster: 3 1,7%
  • Lidl

    Röster: 7 4,0%
  • Övriga

    Röster: 21 12,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    175
Jag storhandlar egentligen gärna på Lidl, bra priser och deras basutbud passar oss bra.
Som det ser ut nu väljer jag dock butik utifrån det geografiska läget i förhållande till hemresan från jobbet och då blir det mest Coop Extra.
 
Här i Linköping är ICA Maxi ganska hemsk i stresspåslag, så jag väljer hellre andra.
Ica Maxi fungerar rätt bra precis när dom öppnar. Brukar vara jag, ett par pensionärer och lite byggarbetare. Klarar inte av att handla där på eftermiddagarna/kvällarna, då får jag mentalt sammanbrott...
 
Handlar mest på ica för att det är smidigast där jag bor. Storhandlar på ica kvantum, för den ligger närmast tunnelbanan så det är enkelt med tunga kassar. Skulle gärna handla på willys (pga billigt) men det blir för besvärligt med buss + en bra bit att gå för att det ska kännas värt det.
Det händer att jag går in på ica supermarket för att köpa extra mjölk och så, och i nödfall går jag till ica nära som ligger typ bredvid mitt hus, men där är det dyrt.

Coop är väl ok annars, har aldrig handlat på lidl eller citygross.
 
Jo på sätt och vis. Alla Ica är är under samma flagg men är uppdelat i olika sektioner som styrs separat. Maxi är störst, sen kommer Kvantum, sen Supermarket och till sist Ica Nära som är minst.

Ja fast Coop har ju exakt samma uppdelning så det är lite lustigt i omröstningen att det står specifikt Ica Maxi men bara Coop :)

Vi storhandlar på Coop. Pga utbud både i allmänhet och ekologiskt i synnerhet. Skulle aldrig åka och handla i en butik som är billig men inte har allt, för att sen komplettera i en dyr fullsortimentsbutik.

Vår närmsta butik är nu en Coop Konsum och efter flytt en Ica nära. Båda är rätt kassa men duger när man har "glömt mjölken".
 
Ica Maxi fungerar rätt bra precis när dom öppnar. Brukar vara jag, ett par pensionärer och lite byggarbetare. Klarar inte av att handla där på eftermiddagarna/kvällarna, då får jag mentalt sammanbrott...

Det har du helt rätt i. De gånger jag åker till Maxi numer är innan jobbet vid 8.30-hugget och då får man vara helt ifred - tomt i både butik och apotek. Och det är egentligen inget fel på affärens upplägg och sortiment - det jag reagerar på är just att stressnivån på em/kväll är helt absurd och folk liksom springer in i varandra i desperat panik och är allmänt sura för att få handla. Samma tider på Coop Forum är det fortfarande lugnt o skönt.
 
Vi brukar åka runt till alla möjliga affärer, för variationens skull. :D

Men coop föredrar jag helt klart, fråga inte varför men det känns bara "rätt". Fast förstår inte varför folk säger att det är dyrt. :confused:
 
Coop Forum. Faller sig naturligt då det ligger på väg hem från jobbet.
Lidl ligger på krypavstånd så där kan jag småhandla om det krävs.

Har Willys och Ica Maxi inom rimligt avstånd men känns onödigt iom att Coop ligger så perfekt ;)
 
Jag hatar att handla. Jag vill typ bomba hela butiken alt. gå loss med kulspruta. :angel:
Så vi storhandlar inte speciellt ofta. Men när det sker så blir det Ica Maxi eftersom de ligger närmast och vi hittar hyffsat där. Ibland blir det Coop Forum om vi ändå ska på den sidan av stan när vi behöver handla, jag brukar faktiskt inte vilja bomba alla där men istället blir jag grymt irriterad av att jag inte hittar vad jag skall ha.
När vi småhandlar så blir det närmsta stället, där finns både Ica supermarket och ett coop (nära tror jag) men jag väljer nästan alltid Ica. Coop har mer ekologiskt utbud men jag hittar inte i den butiken - var faktiskt där igår eftersom de hade bra priser på lite grejor jag skulle ha. Men annars alltid Ica.
Där finns ett Lidl också som vi brukar smita in på ibland men de har tex. inte mjölk från "vårt" mejeri utan typ nått skånskt mejeri vilket gör mig lite irriterad. Men jag köper hundgodis där :p
 
Har en stor fin ica i byn men kör ändå till citygross 2mil bort då det är storhandling. Mest för att det är mycket bättre kött där. Köper ett stor pack ock fryser in i mindre påsar :).

Ica,
Citygross
Willys
Coop (tycker inte riktigt om utbudet)
Lidl
lågpris
Netto

Ja netto här är så skabbigt att det hamnar längre ner än butiken som säljer 100 år gamla barbie kopior och tant service bredvid brödet :p.
 
Är väl inte så objektiv då jag jobbar på en Ica Maxi- butik ;)
Men handlade även där innan jag började jobba där!

Gillar att det finns allt under samma tak! Kan köpa mat, en present, alvedon, en god bok och gummistövlar under samma handlingsrunda!
Stort och luftigt, sväljer mkt folk! Självscannar så slipper köa, dock är det sällan kö iof.

Handlar även på vårt lokala Ica supermarket hemmavid, har det vi behöver i mellan veckohandlingarna!


Sen så är det ju jätteolika vilken Ica, Coop, Lidl mm man besöker. Sätter inte min fot på vårt närmsta Coop, medans en i min födelseort är helt ok!
 
MEN i PROs prisjämförelseundersökningar är faktiskt min närmaste Ica Nära butik billigast i stan så det är oftast där jag handlar.

Nu vet jag inte hur deras undersökningar funkar generellt, men de som sker i min hemmastad måste gå till på ett underligt sätt.

I deras undersökningar har Coop flera år i rad blivit den billigaste butiken, men det kan liksom omöjligt stämma. Coop är alltid dyrare eller i vissa fall lika dyra på de varor jag köper där (om det inte är något extrapris) jämfört med Ica Maxi, för att inte tala om jämfört mot Lidl och Netto.
 
Föredrar alla gånger Willys ( billiga, fräscha, trevlig personal, bra utbud), men det blir rätt ofta Ica Maxi pga att de öppnar en timme tidigare ( 07) när jag slutar jobbet. Blir att man handlar på hemvägen för att undvika allt folk/köer på dagarna och dessutom slippa åka iväg en gång till sen. Ica Maxi känns helt ok, men gillar inte att affären är så stor att man ska behöva rusa runt en halv mil när man letar varor. Handla ska gå fort ;-).

Övrigt så har Citygross bäst och finaste svenska köttet. Lidl, Netto och Coop besöks väldigt sällan. Småhandlar lite i kvarterets Tempobutik, men de är rätt dyra, så det blir mest smågrejer ( bröd, mjölk) när man inte behöver handla mer än så.
 
ICA Maxi för att jag bor närmast den affären. Utbudet är helt okej, frukt och grönt brukar vara ok. Förut fanns Coop Forum här men det gick inte att handla där för frukt och grönsaker var nästan alltid dåliga, alltså så att fingrarna sjönk in i tomater, nektariner etc :yuck:. De fick stänga vilket ju inte var så konstigt.

När jag bodde i Sundsvall handlade jag alltid på Hemköp, den butiken gillade jag. Lidl skulle jag aldrig sätta min fot på.

Undviker numera matbutiker där jag inte kan självscanna, blir nervös av köer och alla är så himla sega och ska hålla på tjafsa om småsaker som tar hundra år.
 
Nu vet jag inte hur deras undersökningar funkar generellt, men de som sker i min hemmastad måste gå till på ett underligt sätt.

I deras undersökningar har Coop flera år i rad blivit den billigaste butiken, men det kan liksom omöjligt stämma. Coop är alltid dyrare eller i vissa fall lika dyra på de varor jag köper där (om det inte är något extrapris) jämfört med Ica Maxi, för att inte tala om jämfört mot Lidl och Netto.
Hos oss brukar Ica Maxi oftast ligga i topp före min "lokala" Ica och sedan ett antal andra för att näst sist i listan kommer Coop med Konsum på sista plats. Så det var lite kul att närbutiken här hemma blivit billigast den här gången. Ofta tycker jag att priserna är ung likadana på bägge ICA m vissa avvikelser - dock har ju inte närbutiken precis allt som jag vill ha.

Tillägger sedan att när jag storhandlar gör jag det alltid på Maxi - älskar självscanningen och att "allt" finns. Men småhandling och kompletteringshandling sker alltid på ICA Nära.
 
Hos oss brukar Ica Maxi oftast ligga i topp före min "lokala" Ica och sedan ett antal andra för att näst sist i listan kommer Coop med Konsum på sista plats. Så det var lite kul att närbutiken här hemma blivit billigast den här gången. Ofta tycker jag att priserna är ung likadana på bägge ICA m vissa avvikelser - dock har ju inte närbutiken precis allt som jag vill ha.

Tillägger sedan att när jag storhandlar gör jag det alltid på Maxi - älskar självscanningen och att "allt" finns. Men småhandling och kompletteringshandling sker alltid på ICA Nära.

Har aldrig provat självscanning och har heller ingen lust att göra det - alls. Tycker det funkar utmärkt att göra på traditionellt vis och slippa behöva packa upp allt efter att man omsorgsfullt packat ned det.

(Omodern gammal gubbe :-))
 
Har aldrig provat självscanning och har heller ingen lust att göra det - alls. Tycker det funkar utmärkt att göra på traditionellt vis och slippa behöva packa upp allt efter att man omsorgsfullt packat ned det.

(Omodern gammal gubbe :-))

Men det är ju om man självscannar som man slipper packa upp? Fattar inte?
 
Har aldrig provat självscanning och har heller ingen lust att göra det - alls. Tycker det funkar utmärkt att göra på traditionellt vis och slippa behöva packa upp allt efter att man omsorgsfullt packat ned det.

(Omodern gammal gubbe :-))
Varför behöver packa upp allt?
 

Liknande trådar

Äldre Var handlar ni era livsmedelsvaror? Coop, Ica, Willys, annat? Handlar ni alltid i samma butik/från samma kedja eller varierar ni? Vad är...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 837
Senast: JGD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp