vilken och varför...

Lilla_Gubben

Trådstartare
Vi ska byta ut våran hästtransport, och nu står vi och velar lite grann, antingen en Boj -10, en nyrenoverad star trailer från -08 med nya väggar eller en Ifor Williams

Star trailern är billigast, jag hade en star förr om åren och trivdes super med den, det som talar emot den är att den varken har fronturlastning eller sadelkammare, men jag gillar snabbutlösningen på bommarna, deras lösning på panikbommar...
Boj är en trevlig transport, jag har lånat sådan några ggr, den har sadelkammaren men inte fronturlastningen, däremot dörrar bak som jag gillar...
Ifor känner jag inte till så mycket om. den vi sett annons på är nyast av de tre och lite dyrare, dock känner jag inte till så mycket om märket.

Så input om vilken och varför, please :) och om man ska undvika någon av dem...
 
Ifor alla dagar i veckan. Bäst ventilation och väghållning av de tre. Sedan finns det andra fördelar med det som är en bonus, för mig är det alltid hästens komfort som går först.
 
Jag hade troligen valt Boj, den har de detaljer vi söker efter i en transport. Själv har jag aldrig sett nyttan i egen verksamhet för just fronturlastning. För mig är det bara en nackdel (snyltar lastvikt).

Personligen är jag inte jätteförtjust i Ifor, tycker de har dåliga säkerhetslösningar och för mycket sprintar. Beroende på ålder en del problem med väggar och golv också.

Men i slutänden är mycket ett val baserat på tycke och smak.
 
Bojen hade jag valt. Ser ingen anledning att ha fronturlastning och tycker Ifor är en tung skrammellåda.

Gillade mitt gamla Boj väldigt mycket :)
 
Jag skulle lätt ha valt Ifor av dessa tre, superstadigt och rejält. Har haft 3 Ifor och det har absolut inte varit jobbigt med sprintarna osv, snarare tvärtom (det har känts säkrare). Jag brukar inte använda fronturlastningen för att lasta ur, men det är guld att kunna öppna upp överluckan när man står parkerad en längre stund som t ex på tävling.
 
Vi ska byta ut våran hästtransport, och nu står vi och velar lite grann, antingen en Boj -10, en nyrenoverad star trailer från -08 med nya väggar eller en Ifor Williams

Star trailern är billigast, jag hade en star förr om åren och trivdes super med den, det som talar emot den är att den varken har fronturlastning eller sadelkammare, men jag gillar snabbutlösningen på bommarna, deras lösning på panikbommar...
Boj är en trevlig transport, jag har lånat sådan några ggr, den har sadelkammaren men inte fronturlastningen, däremot dörrar bak som jag gillar...
Ifor känner jag inte till så mycket om. den vi sett annons på är nyast av de tre och lite dyrare, dock känner jag inte till så mycket om märket.

Så input om vilken och varför, please :) och om man ska undvika någon av dem...
Jag hade valt bojen eftersom jag tycker om dörrarna bakom hästen. Dessutom tycker jag den ligger bra bakom bilen ich den känns inte skramlig för hästens del. Sadelkammare är ett plus eftersom man slipper ha allt i bilen.
 
jag tycker om star så hade valt den. går ju att köpa till en ny sadelkammare/sadelskåp att ha i fronten och även frontutlastning brukar gå att skruva dit. man får dock väga om släpet tror jag då det blir mer vikter på släpet.

ifor tycker jag om men ändå inte. star har bättre lösningar tycker jag. ifors sprintar och bommar är det som drar ner det i mina ögon.

boj har jag typ bara sett på håll, så kan inte uttala mig om dem.
 
Tack alla :)
Var idag iväg och tittade närmare på bojen och iforn, fy så besviken jag blev på Boj-släpet, såg så fint ut på utsidan, men det måste ha varit något fel på det (vilket iofs förklarar att det fortfarande var kvar trots bra pris), för när jag klev in i det så gungade det något otroligt, och om det reagerade så mycket på mina 70+kg, hur ska det inte då vara med en häst, den väger ju trots allt mer än mig... Klev in i chevalen som stod bredvid och jämförde, den rörde sig inte ens av min vikt.

Iforn var ju iofs väldigt fin och alldeles ny, men priset var ju utan tillval (76000) och med de tillval som var på visningsvagnen vi tittade på, så kostade den 20 000 till, väldigt mycket över våran budget. Och hur fungerar alla dessa små sprintar när det regnat blötsnö och sen fryst på? Känns inte som att man vill banka på dem.

Kvar har vi nu star trailern, så vi ska titta på den en extra gång när de nya väggarna är på plats och självklart hålla koll på marknaden och se vad som dyker upp. Men allt som vi sett (som vi vill ha) säljs privat, och då innebär det att vi måste få vårat gamla sålt först, köper vi från företag så hoppas vi kunna lämna det i inbyte, det är fortfarande fräsch, bara lite för litet och utan fronturlastning vilket är önskvärt då man är ute och åker själv, stora hästen har ingen aning om hur stor han är och har inga problem med att försöka vända sig om
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 475
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 415
Senast: HannaZ
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Tänkte sälja bort transporten då den inte används, har kollat runt lite på nätet för att få nån vettig uppfattning om vad som är rimligt...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp