Vilken padd är bäst?

B

bambiii

Hej! Ska köpa en padd att ha under sadeln, men vilken är bäst?
Någon som har tips?
Funderar på antingen en gel-padd eller en fårskinn/teddy padd.

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Fårskinn med kanal.
Men tänk efter varför du vill ha padd. Är det för att fylla ut en lite för vid sadel?
// Linda
 
Sv: Vilken padd är bäst?

håller med är det för att fylla ut eller för hästens rygg eller kanske för att sadeln inte ska glida
alla paddar har ju egna egenskaper för var ändamål...
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Som dom andra svarat dig, tänk efter varför du ska ha en padd??
Vi har en äkta fårskinnspadd under sadeln på vår ena, den sadeln ligger i form mkt bra men hästen är just nu omusklad o den blir lite lite för vid. Då fungerar fårskinn perfekt.
På den andra hästen har vi en gelepad under sadeln för att sadeln trycker lite på ett ställe för att även hon är omusklad. (Nyss köpt henne) Då jämnar gelepaden ut trycket lite.

På vår ponnt har vi ingen under sadeln utom en vojlock..o det är det allra skönaste!!:p
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Jo precis, det är sant. Den viktigaste funktionen är att fördela trycket, alltså för hästens rygg.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Verkar som att gel-padden är bäst för det ändamålet då?
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Antar att du har en bomsadel. Då behöver du ingen tryckfördelande padd, bommen är designad att göra det.

Ska man ha gelpadd så ska det finnas en rymlig kanal och mankfrihet, än har jag inte sett en sådan modell. (annars trycker padden på manken och ffa tornutskotten).
 
Sv: Vilken padd är bäst?

jag har faktiskt en gelpadd med både mankfrihet och upphöjning. Eller snarare är den utformad så att den dras upp i kanalen, den är sydd på mitten. svårt att förklara.

lånad bild med tillstånd från en bukeperson!
P1070172.JPG


för övrigt håller jag med, padd ska inte läggas under sadeln förutom vid behov om den är för bred. Men då ska man vara kunnig!
 
Sv: Vilken padd är bäst?

En av de bättre jag har sett men mankfriheten finns det ff risk för. Dessutom ser jag inga fördelar med gelpadd...
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Acavallo har kommit med en gelpadd man kan klippa utefter ens önskemål.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Verkar som att gel-padden är bäst för det ändamålet då?

Finns faktiskt lite forskning på det där. Visserligen en stillastående "trähäst" men gelpadden kom en bit ner på listan. Inte så bra som man kan tänka sig.

Jag förmodar att du har en sadel som passar hästen. Då behöver du inte ha padd under. Bommen fördelar trycket och sadelns stoppning hjälper till. Om det behövs så stoppa om sadeln.
// Linda
 
Sv: Vilken padd är bäst?

KL

Vettiga saker som folk sagt här redan, har inte läst alla så detta är bara lite snabbt..

En viktig sak att komma ihåg är att om sadeln inte är för vid, dvs. sadeln passar bra, då komemr en fårskinspadd med stor sannolikhet göra att sadeln blir något trång, eftersom de är tjocka. Det finns dock dom som kan funka men man måste verkligen tänkta på hur dom fyller ut, eftersom alla med fårskinn generellt gör det.

Jag pratade nyligen med en sadelutpassare om detta när jag letade padd och det är lätt att glömma att dom tar lite plats där.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

alla billigare modeller av fårskinnspadd är utan kanal!
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Den viktigaste funktionen är att fördela trycket, alltså för hästens rygg.

Precis, det är SADELNS uppgift. Padden fördelar inget tryck att tala om, det är försumbart. Däremot är risken överhängande att en padd negativt förändrar sadelns passform på hästen.

Har du en vid sadel som du är övertygad om är rätt bomform till hästen, kan man i undantagsfall använda en bra (dyr) lammullspadd för att fylla ut där hästen sedan ska sätta muskler. Men det är också den enda gången jag använder padd.

Behövs stötdämpning behöver man stoppa om sadeln. Behövs tryckfördelning har man fel sadel. Inget av dessa problem löses med en padd.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

*delvis knapplån*

Hur mycket fyller en fårskinspadd ut ungefär, alltså i centimeter (om man kan förklara det så)
Har en sadel som är lite för vid för hästen just nu. Hon har stått mkt pga skada och har tapat en del över ryggen. Sadeln sitter bra för övrigt, är kollad hos sadelutprovare för ett tag sedan.
Utan padd får jag in 1 finger mellan manke och sadel när jag sitter i den med gjorden spänd, och det är ju alldeles för litet.
Med gelpadd som nog fyller 1 cm på varje sida blir sadeln bra. Men jag föredrar helst fårskinspadd men är rädd att den fyller ut för mkt, vill ju att hon ska kunna sätta muskler så jag snart kan rida utan padd.
Fårskinspadden är med kanal och i 800 krs modellen så vet inte om den tillhöra den dyra sorten.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

*knapp och putt och trådkap*

Det här med kanaler i fårskinnspaddarna... Jag förstår varför man har dem på samma sätt som jag förstår varför man ska ha en väl tilltagen kanal på sadeln. Men. Min häst är helt rak över ryggen och enlig sadelmakare är hon inte i 'behov' av en bred kanal på samma sätt som en häst med 'uppstående' ryggrad. Behöver hon i alla fall en padd med kanal?
Vad är skillnaden i passform mellan en med kanal och en utan?

Båda sadlarna är utprovade men hon har nu krympt ur dem för tillfället och jag har en tjock fårskinnspadd utan kanal på den ena. Hon trivs som fisken i vattnet med den (känslig fröken)men nu tänkte jag köpa en till som jag kan ha på andra sadeln. Frågan är med eller utan.
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 354
Senast: Buongusto
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 994
Senast: hundtant
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
546
Senast: Gimlan
·
Fritid Jag har ett helt rum fyllt av böcker. Jag inser krasst att de flesta läser jag bara en gång. Efter att dessutom ha gjort några långa...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 847
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp