Vilken padd är bäst?

Sv: Vilken padd är bäst?

Hugger närmsta knapp*

Fick bara en liten fundering... Om man kollar på världscupen i hoppning t.ex så ser man att bra många har fårskinnspaddar under sina sadlar, inbär det då att alla dom här ryttarna rider med sadlar som egentligen inte passar?:angel:
(och inte bara där, räcker med att åka till vilket ridhus som helst så tycker jag att dom flesta har fårskinnspadd under sadeln)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken padd är bäst?

Många har det som stötdämpning. Sen har de oftast många hästar och få sadlar.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Hugger närmsta knapp*

Fick bara en liten fundering... Om man kollar på världscupen i hoppning t.ex så ser man att bra många har fårskinnspaddar under sina sadlar, inbär det då att alla dom här ryttarna rider med sadlar som egentligen inte passar?:angel:

Fårskinnspadden har två egenskaper: Att fylla ut en för vid bomvidd så att sadeln passar hästen, eller att erbjuda lite stötdämpning, eller båda.

Många hästar trivs med fårskinnspadd under sadeln, och vill man kontinuerligt rida med en sådan så bör man i första hand prova ut en sadel MED padden redan från början.
Annars kan den användas tillfälligt om hästen fallit ur tills den musklat på sig igen.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Jag har mattes fårskinnspaddar med kanal under mina hoppsadlar, me de är utprovade med padden under.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

jag har faktiskt sett många svårklassryttare på tävling som rider omkring i sadlar som inte alls ligger bra på hästen. Det finns många som inte är ett dugg insatt i sadeln och dess passform även om de är duktiga på att rida. Men som någon skrev så har de ofta många hästar och några få sadlar.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Igår på SVT24 var det ett typexempel. Ryttaren hade en för kort padd under hoppsadeln, när hon skrittade ut från banan såg man att den bakre 1/3 av sadeln svävade över hästens rygg, eftersom padden slutade mitt under ryttaren. Härligt punkttryck den hästen måste uppleva...
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Jag har fått tips från en elitryttare att om sadeln inte ligger riktigt bra o stilla kan man sätta på en övergjord o dra åt. :eek:
// Linda
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Jag har fått tips från en elitryttare att om sadeln inte ligger riktigt bra o stilla kan man sätta på en övergjord o dra åt. :eek:
// Linda


Egentligen, hur många elitryttare är det som anlitar sadelutprovare för att prova ut sadlar som skall passa en enskild HÄST? Många av de jag stött på har snarare passat ut en sadelmodell efter egen rumpa, men i 2-3 bomvidder så den kan passa de flesta hästarna skapligt.
Så egentligen... de som rider/tävlar i lägre klasser verkar ibland ha bättre omsorg av hästen än de i de högsta klasserna :crazy:
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Beror på vad du hade tänkt att använda padden till.Tycker själv att gel padd är den bästa men har även en i fårskinn.

Använder dom inte så ofta utan det har varit när man köpt ny sadel eftersom dom är rätt hårda i början,eller vid hoppning och när hästen varit sjuk och förlorat en del muskler så att sadeln inte ligger 100% längre:confused:
 
Sv: Vilken padd är bäst?

kl

En allmän fundering som någon gärna får svara på :)
Har sett att Acavallo (bla) har en gelpadd med fårskinnskant,
vad har den för effekt/positiva egenskaper?

--------------------------------------------------------------------------

Jag har bra erfarenheter av både gelpadd (inte de klistriga dock) utan en mer i svart tunt skumgummiaktigt mtrl från topreiter, och en fårskinnspad.

Använder dem då sadlarna kanske sitter aningen sämre pga att hästen tappat muskler pga lång vila, eller är fetare än vanligt pga tex bete och vila.

Har även en i tyg med nåt slags tempurliknande material och kanal.

Funderar på om en sån där från Acavallo med fårskinn kan vara nåt att införskaffa.

Eller kvittar fårskinnskanten så är det ju billigare att bara köpa en vanlig från tex acavallo, utan kanten..
 
Sv: Vilken padd är bäst?

KL

ang. fårskinnspaddar under hoppsadelar så är det ju faktiskt så att när hästen hoppar så vidar den sig och om man har en normal passande sadel (som passar när man rider på backen) så komemr den precis i själva hoppet vara något får trång, och därför är en bra lösning att ha en fårskinnspad under och ha sadeln liiiite 'för' vid, eftersom då med padden under så passar den även vid vanlig ridning men det finns nog med rum för hästen att vidga sig i själva hoppet utan att sadeln precis då är för trång.

Så, det finns ju en viktig funktion som fårskinnspadden uppfyller som inte är stötdämpning eller tryck spriding, just inom hoppning iallafall.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

..Använder dom inte så ofta utan det har varit när man köpt ny sadel eftersom dom är rätt hårda i början...

Då tycker jag det är dålig kvalité på sadeln. Stoppningen är ju som mjukast när man precis fått den omstoppad/köpt den ny, en sadel med hård stoppning ska inte ligga på hästen, den ska till sadelmakaren och stoppas om!
 
Sv: Vilken padd är bäst?

vilken typ av pad fördelar trycket bäst?
vilken pad är tunnast? (så den inte fyller ut så mycket)
 
Sv: Vilken padd är bäst?

det är sadelns bossor som ska fördela trycket. En bra stoppad sadel med bred anläggningsyta som är väl utprovad behöver ingen padd. Är man ute efter tryckfördelare så bör man se över stoppningen på sadeln. Ingen padd ska ersätta en dåligt stoppad sadel.

En gelpadd räknas nog som en av de tunnare paddarna. Dessa är vanligtvis sydda som en platta att lägga under sadeln. Eftersom dessa läggs direkt på ryggen så kan det förekomma tryck på hästens tornutskott.

Behöver man absolut en padd så skulle jag rekommendera en padd i fårskinn med en tillräckligt bred kanal som kan dras upp under sadeln för att avlasta tornutskotten.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Apropå gelepadd kan jag inflika att jag använder en av de tunnaste på marknaden för att fylla ut sadeln 1 storlek, så även en tunn gelépadd fyller ut.

Den typen av padd är den enda med gelé jag vågar använda, det är en stor utklippt bit precis bakom manken just för att bomtrycket inte ska fördelas över tornutskotten.

Föredrar fårskinnspadd, men för att den ska göra någon nytta behöver den ju vara rätt tjock och av bra kvalité och då tycker jag den fyller ut två storlekar, så mycket känns vanskligt att chansa på i sadelstorlek (har jag också lärt mig av sur erfarenhet).
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Oavsett vad man stoppar under sadeln så fyller det ut. Har du en passande sadel så blir den för smal även om man bara stoppar under en tunn gelpadd.

Håller även med ang fårskinnspaddarna. Det finns många tunna billiga varianter på marknaden, dessa tror inte jag gör någon större nytta. Jag har sett många använda sig av fårskinnspadd på en för bred sadel, det många inte tänkt på är att sadeln kanske inte lyfts upp på rätt sett. I värsta fall kan sadeln fortfarande ligga dåligt och med en padd som fyller ut i framvalvet så lägger sig sadeln på manken och trycker. Det kan vara olika faktorer som spelar in, men sitter man i sadeln så bör man känna efter om det får plats fingrar mellan manken och framvalvet.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

jag har en permanentstoppad sadel. det jag vill åstakomma med padden är att det ska bli mjukare för min hästs rygg och för att "trycket" från bossorna ska hamna på en lite större yta.

Har kollat lite på back on tracks schabrak. men finns så dålig info. är den endast värmereflekterande eller även stötdämpande/tryckfördelande?
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Tryckfördelande är de i mycket liten utsträckning, det är möjligen punkttryck vid landning efter hinder som kan fördelas lite, men inte som i det fall du beskriver. De fördelar inte ut tryck utanför sadeln.

Är permanentstoppningen hård är det dax att byta stoppning. Alternativt är sadeln förbrukad.
 
Sv: Vilken padd är bäst?

Du kan inte få tryck på större yta än vad bossorna är breda. Så det spelar ingen roll om du stoppar under en padd! Maximalt tryck får du genom att endast ha sadeln.

Back on track är inte stötdämpande.
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 354
Senast: Buongusto
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 994
Senast: hundtant
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
546
Senast: Gimlan
·
Fritid Jag har ett helt rum fyllt av böcker. Jag inser krasst att de flesta läser jag bara en gång. Efter att dessutom ha gjort några långa...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 847
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp