Bukefalos 28 år!

Vilken ponny ska jag välja?

Mysaan

Trådstartare
Letar ny ponny till pojkarna och nu har jag två stycken ponnyer på gång.
Båda är mycket trevliga och ligger i samma prisklass.

Ponny 1: Äldre trygg dam på 16 år. Inriden och supersnäll. Tyvärr bara 95 cm i mankhöjden men av den kraftigare modellen så hon skulle lätt bära upp åtminstone de två minsta. Pass och fin stam. Ingen rymmare, inge exem och inge fång.

Ponny 2: En yngre 6 åriga dam. 110 cm i mankhöjd och av den kraftigare modellen så hon skulle lätt kunna bära upp även äldsta sonen. Pass, exem och fångfri. det som är klar fördel för henne är att hon är inkörd också.

Det som gör att jag tvekar lite är att den yngre är lite piggare då givetvis. men hon är inkörd och mina barn vill gärna åka häst och vagn. Hon är något större så det känns som att vi kan ha glädje av henne länge i och med att hon är så ung också. Den äldre är något lugnare och tryggare men är då inte inkörd och frågan är ju om det går att köra in en så gammal dam.

Så vad tycker ni? Lite infallsvinklar skulle jag vilja ha här känner jag.
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

Vilken ålder är det på pojkarna och hur stora är dem storleksmässigt? Hur hästvana är de? Vilken ras är det på ponnyerna? På vilket sätt är den yngre "pigg", är den snäll trots att den är pigg eller är det en ponny som gärna sticker? Hur mycket kontakt har den yngre ponnyn haft med mindre barn? Hur är tålamodet hos båda ponnyerna?

Mängder med frågor här ;) Utifrån det lilla du beskrivit så känns ju egentligen den lite yngre ponnyn som något bättre i.o.m storleken och att den är inkörd. Är den större av pojkarna intresserad av att också få rida? För om inte så kanske egentligen den äldre damen passar bättre. Vilken av dem har du fått bäst känsla för?
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

jag undrar lite samma som Snuffel. :)

Jag skulle se det som en stor fördel att ha en inkörd ponny, när det handlar om en sån här "mini-ponny" eftersom det är lättare för en vuxen att motionera den. Å andra sidan är jag väldigt misstänksam till att ha unga ponnyer till små barn. Så ja, det är inget lätt beslut. Bäst vore ju en blandning av de båda :D
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

Vilken ålder är det på pojkarna och hur stora är dem storleksmässigt? Hur hästvana är de? Vilken ras är det på ponnyerna? På vilket sätt är den yngre "pigg", är den snäll trots att den är pigg eller är det en ponny som gärna sticker? Hur mycket kontakt har den yngre ponnyn haft med mindre barn? Hur är tålamodet hos båda ponnyerna?

Mängder med frågor här ;) Utifrån det lilla du beskrivit så känns ju egentligen den lite yngre ponnyn som något bättre i.o.m storleken och att den är inkörd. Är den större av pojkarna intresserad av att också få rida? För om inte så kanske egentligen den äldre damen passar bättre. Vilken av dem har du fått bäst känsla för?

Ska försöka svara!
Pojkarna är 7,8 och 10 år. de är ca 120, 125 och 140 cm långa
Alla har varit med i stallet de senaste 6 åren men den yngsta är den som är kaxigast på marken om man säger. Båda ponnyerna är shettisar.
Den yngre är jättesnäll trots att den är pigg så den sticker inte eller så. Vad jag förstått har den yngre haft mycket kontakt med små barn och gillar att små barn borstar och donar.
Nej den större vill egentligen bara åka häst och vagn och då är den äldre inte inkörd vilket ajg iofs med hjälp kan fixa själv.

Båda är trafiksäkra men kan reagera lite på saker som de inte är vana vid men ingen av dem sticker. Jag gillar båda just nu men helt ärligt så kändes den äldres ägare lite med förtroende full när jag pratade med honom. den yngre säljs av en kompis till ägaren så där har jag inte träffat ägaren alls.
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

jag undrar lite samma som Snuffel. :)

Jag skulle se det som en stor fördel att ha en inkörd ponny, när det handlar om en sån här "mini-ponny" eftersom det är lättare för en vuxen att motionera den. Å andra sidan är jag väldigt misstänksam till att ha unga ponnyer till små barn. Så ja, det är inget lätt beslut. Bäst vore ju en blandning av de båda :D

Jag känner lite så också att det är bekvämt att ha en inkörd ponny för jag kommer ändå få stå för huvuddelen av motionerandet.
Samtidigt är frågan för den äldre är lugn och trygg så hon borde inte vara så svår att köra in.

Jättesvårt för jag dras lite åt den äldre just för att hon är äldre och toktrygg samtidigt som jag lockas lite av att den yngre är inkörd.:crazy:
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

jag har lärt mig att det är svårt att köra in gamla hästar, eller snarare svårt att få det till trygga körhästar. Nu vet jag inte hur väl det stämmer och självklart finns det ju undantag, frågan är om du är beredd att ta den risken?

"Måste" du ta någon av dessa ponnyer, eller finns det möjlighet att titta på något annat, med tanke på att inget känns helt rätt menar jag?
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

Utifrån det så tror jag den yngre faktiskt blir snäppet bättre :) Kolla om det finns möjlighet för er att ha den på prov i två veckor först, eller ja, detsamma gäller ju båda oavsett vilken du bestämmer dig för.

Just med att den yngre ponnyn är just yngre borde inte vara några problem, jag personligen hade alltid yngre ponnyer när det begav sig på ponnytiden och jag t.o.m var yngre än dina pojkar. Så länge ponnyn är snäll och du finns med vid sidan av så bör det inte vara några problem, speciellt när pojkarna faktiskt har en viss vana.
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

Jag skulle nog välja ponny nummer 2. Barn växer så fort och så var ju denna ponny inkörd oxå.
Så den kan ni ha glädje av även om pojkarna växer ur henne.

Men först av allt: Gå på magkänslan!

Lycka till!!
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

Jag skulle välja den yngre för att den är lite större och inkörd! Man kan ha så roligt med en inkörd ponny och det är svårt att ge en så liten barnponny som 95 cm tillräckligt med motion utan att ha den inkörd. (överviktig shettis=fångrisk!! Usch och fy!! Jag har förlorat en underbar shettis i den sjukdomen :cry:) Det går naturligtvis att köra in en gammal ponny också, men jag tror inte att det blir lika bra som med en ung. Det finns ju så mycket hästar till salu, kan du inte hitta en stor och inkörd shettis?
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

jag har lärt mig att det är svårt att köra in gamla hästar, eller snarare svårt att få det till trygga körhästar. Nu vet jag inte hur väl det stämmer och självklart finns det ju undantag, frågan är om du är beredd att ta den risken?

"Måste" du ta någon av dessa ponnyer, eller finns det möjlighet att titta på något annat, med tanke på att inget känns helt rätt menar jag?

Nej jag måste verkligen inte ta någon av dessa utan jag kan titta vidare om det behövs. Ingen brådska egentligen förutom att grabbarna periodvis tjatar lite
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

Utifrån det så tror jag den yngre faktiskt blir snäppet bättre :) Kolla om det finns möjlighet för er att ha den på prov i två veckor först, eller ja, detsamma gäller ju båda oavsett vilken du bestämmer dig för.

Just med att den yngre ponnyn är just yngre borde inte vara några problem, jag personligen hade alltid yngre ponnyer när det begav sig på ponnytiden och jag t.o.m var yngre än dina pojkar. Så länge ponnyn är snäll och du finns med vid sidan av så bör det inte vara några problem, speciellt när pojkarna faktiskt har en viss vana.

Den äldre vet jag att jag inte får på prov för det har jag frågat. Den yngre har jag inte tagit upp frågan ännu men ska absolut göra det.
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

Jag skulle nog välja ponny nummer 2. Barn växer så fort och så var ju denna ponny inkörd oxå.
Så den kan ni ha glädje av även om pojkarna växer ur henne.

Men först av allt: Gå på magkänslan!

Lycka till!!

Jo de växer fort och den äldsta vill helst bara åka vagn och inte rida medans den yngsta helst bara vill rida och mellangrabben göra allt.

Jo jag måste lära mig att gå på magkänslan och lita på den också.
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

Jag skulle välja den yngre för att den är lite större och inkörd! Man kan ha så roligt med en inkörd ponny och det är svårt att ge en så liten barnponny som 95 cm tillräckligt med motion utan att ha den inkörd. (överviktig shettis=fångrisk!! Usch och fy!! Jag har förlorat en underbar shettis i den sjukdomen :cry:) Det går naturligtvis att köra in en gammal ponny också, men jag tror inte att det blir lika bra som med en ung. Det finns ju så mycket hästar till salu, kan du inte hitta en stor och inkörd shettis?

Hmm jo jag tror jag får titta vidare för visst är det svårt att hålla igång en liten som inte är inkörd.
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

Jag hade inte tagit någondera utan letat efter en lite äldre och större som är inkörd. Finns gott om trevliga ponnyer och eftersom det lär vara du som ändå står för hanteringen då du kommer vara närvarande, och även motionen som du säger, så skulle jag satsa på en som känns mer självklar och färdig i alla sammanhang.
Personligen hade jag inte tagit ngn shettis ö.h.t utan ngn annan stabil ponnyras med rejält b-ponnymått, så att den kan vara kvar länge och även vara till glädje för mamma.
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

Spontant känner jag att den yngre kanske kan ge mer glädje till familjen? Den är visserligen ganska ung men är den snäll och komplicerad behöver det inte spela så stor roll. Klar fördel att alla barnen kan rida den. Dessutom har ju du möjlighet att träna den i vagnen både i utbildningssyfte och för att låta den arbeta bort eventuell överskottsenergi vid behov. Eller ta hand om träningen de perioder när barnen kanske har mkt annat och ge ponnyn lite stimulans och hjärngympa. En inkörd ponny är en familjeponny som alla kan ha glädje av!

Mvh JV
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

Av de två hade jag valt den yngsta! Men, som Mackan skriver, jag hade nog hellre letat vidare och tittat även på B-ponnyer. Ett russ kanske hade motsvarat era förväntningar? De brukar inte vara så mycket dyrare än shettisar heller.
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

Jag håller med Mackan och Forever Young, leta B-ponny i stället.
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

*kl*

Vi fortsätter leta vidare. Efter lite diskussion med barnen så framkommer det också att åka häst och vagn är det viktigaste. Pyssla kan de göra med kompisens ponny i så fall.

Så då kanske man ska titta efter något större ändå som är inkört. Känns som man får lite mer bredd på letandet om det viktigaste är att den är inkörd.

Samtidigt blir jag tveksam till om jag ska lita på barnen och endast fokusera på att den är körd eller om jag ändå ska hålla mig på de lägre höjderna. :crazy: Fasiken inget lätt alls detta.
 
Sv: Vilken ponny ska jag välja?

jag är ledsen men jag skulle inte lita på barnen ;) barn växer och barn ändrar sig -hela tiden. de kommer vilja rida också och då är det väl bättre med en ponny som de växer i - för det kommer de ju att göra snabbt, än att ha köpt en mini som de sen inte kan rida för att den är för liten.dessutom har du bättre temperament på icke-shettisarna till barn anser jag, och du kan om du inte är så stor själv, rida till den också vid behov. större b-ponny säger jag - som sagt : )
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 884
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 353
Senast: iNHALE
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 380
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Är på gång att köpa stor häst och budgeten är begränsad. Ponnyerna ska säljas så jag kommer få loss en del pengar, men behöver ändå...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 447
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp