Vilken ras är din hund vs vad folk tror/gissar.

Det roligaste var ändå när hon var valp och flera personer gissade på Sankt Bernhard. Som unghund/vuxen gissar inte så många längre utan de kommer fram och frågar vad hon är istället.
Hon är en Kooiker.

Tycker jag känner igen henne, ni råkar inte gå på hunddagis?
40515331_233518077341074_3272225721853935616_n.jpg
Folk gissar alltid rätt på rasen på tant men att hon är 8 år och inte en valp är lite svårare att se tydligen...
 
En nyår var jag och Skägget (Dvärgschnauzer) hembjuden till vänner. Ett par till var med och mannen där var jägare.
Han- "Härlig terrier. Jagar du mycket med den eller?"
Jag- " Det är en Dvärgschnauzer, mest en sällskapshund"
Han - "Ja men de är ju terriers, de är bra jakthundar. Den ska du jaga med vettu"
Jag- "Nej Schnauzers är inga terriers. De tillhör gruppen molosser och är gårdshundar och råttfångare i botten"
Han- "Närdu, flicka lilla. Mig lurar du inte. Jag har jagat med hund i blablabla många år......"

Här avbröt hans fru.
" Men det ser du väl att det att det är en sån där liten söt hund som brukar ha toffs i pannan"

Jag tror inte Skägget hade gillat om man knöt ihop hans ögonbryn med en toffs!
 
Om Gripa brukar folk gissa schäferkorsning. "Vad är det mer än schäfer i den där?"
Men har även hört malle och VARG :p

Blev så glad när jag tränade med henne i ett köpcentrum i Florens och en kille stannar upp och kollar en liten stund innan han kommer fram och frågar om det är en "workingline german shepherd". Där blev jag lite snopen men glad att någon äntligen såg vad hon var :laugh:

Ninja brukar folk sällan gissa på utan undrar bara vad hon är :D
Likaså Viggo. Många som undrar eller tror att de är samma ras dock. De är ju väldigt olika i typ men antar att det är färgen och storleken som gör det. Även om Viggo väger det dubbla :D
 
Jag har faktiskt varit med om det omvända, när någon klippt det omöjliga: Vad tusan som var i min blandrastik.

Mötte en karl som slängde ett snabbt öga på Mira och sa "Schäfer Keeshound?"

Min min var väl typ såhär: :eek: eftersom Keeshound är rätt ovanlig och förutom masken i ansiktet så hade hon typiska Schäferfärger. Kroppen var typisk spets men det finns ju mängder av spetsar.
 
IMG_20180829_114334.jpg


Denne herre får mest "åh vad söt valp!" eller "den kan inte vara gammal!" eller "nämen oj hur gammal är valpen?"

Valpen är 7 år :D

Ras brukar få våga gissa. Om de gissar så tror de oftast på blandras. Han är en russkaya tsvetnaya bolonka.
 
IMG_20180224_123120.jpg


Det är få som gissar på denna också. I princip alltid gissar de havanais, vilket jag kan förstå. Han är dock flera kilo mindre än en havanais. Även denna är en russkaya tsvetnaya bolonka och få har svårt att förstå att båda mina hundar är av samma ras :p vissa har trott att denna är mamma till den ovanför. Vilket blir helfel eftersom han dels är hane, dels fem år yngre.
 
Folk tror ofta att Ascot är renrasig Flatte. Han är ju blandras så jag förstår att det kan vara svårt att veta raserna och förstår att icke hundkunniga tex tror Flatte då Ascot är svart, har lite längre päls samt retriverutseende. Men när även ägare till Flattar säger att han är renrasig Flatte (ibland unghund) undrar jag alltid om de faktiskt har kollat hur deras hund ser ut :idea::D

Ascot, 3-årig jakt golden/BC-mix
62F518CF-3681-4555-A69F-098234376757.jpeg
 
Med min förra hund (blandras) frågade folk ofta vad det var för raser i honom. Ingen gissade någonsin rätt men när jag sa vad det va så va reaktionen alltid "jahaaaa, det ser man ju faktiskt!" Han hade riktigt fått den där 50/50 looken, 50% kroppsbyggnad och 50% päls och färg

11745540_1066949716656480_2154317524367571095_n.jpg
Tax+yorkshireterrier
 
Med min förra hund (blandras) frågade folk ofta vad det var för raser i honom. Ingen gissade någonsin rätt men när jag sa vad det va så va reaktionen alltid "jahaaaa, det ser man ju faktiskt!" Han hade riktigt fått den där 50/50 looken, 50% kroppsbyggnad och 50% päls och färg

Visa bifogad fil 19037Tax+yorkshireterrier

Men så himla fin!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp