Vilken ras drömmer du om i smyg?

Har min drömras nu som jag aldrig trodde jag skulle skaffa. Men annars jaktcocker, ser ut att vara en sån otroligt rolig jakt och så fina hundar, men bor i fel marker och söder ut har jag inte lust att flytta:D
 
Boxer
Rottweiler
Dobermann :love:
Schäfer (uppvuxen med schäfer)
Afghan hund
Greyhound
Irländsk varghund
Malle
Mastiff
Engelsk Bulldog
Grand Danois
Risenschnauzer
Weimaraner
Irländsk setter

Alla raser jag skulle vilja ha och finner vackra men som inte skulle passa mig alls. :D Speciellt inte Afghanen då jag absolut inte vill ha någon pälsvård.
Jag vill heller inte ha någon bruksras som behöver jobba.

Tur jag har hittat min drömras i bostonterrier. glada, sociala, lättlärda och bara vill hänga med :D
 
Bara jag som drömmer om små tanthundar? 😄

Biewer Terrier - dör vad söta dom är. Den ska vara lagom långhårig med rosett. Fast om jag skulle ha en så skulle jag såklart vilja ställa ut den så det blir väl papiljotter till vardags. Men alltså när de springer i ringen och den glansiga, långa pälsen svajar :love:

Bichon Havanais - Lite större och friskare än Biewer men jäkligt söta. Självklart långhårig med tofs i pannan.

Löwchen - självklart i utställningspäls.

Sen kommer vi till den andra kategorin:

Riesenschnauzer - jag har ju dvärgschnauzer som jag älskar, och varje gång jag ser en riesen så smälter jag. De där stoooora skäggiga huvudena men de snälla ögonen. Men jag har förstått att de kan vara riktiga pain in the ass i typ fyra år så kommer nog aldrig orka med en. Men det är verkligen en dröm att ha en bruks-riesen.

Malinois - en liten nätt tik med mycket jävlar anamma som älskar att hoppa högt. Det är brukspersonen i mig som dras till dom, men troligtvis inget som kommer bli verklighet någonsin.

Jaktlabbe - en svart, liten och nätt tik. Blev förälskad när jag passade en kollegas på heltid i 1,5 månader.
 
Bara jag som drömmer om små tanthundar? 😄

Biewer Terrier - dör vad söta dom är. Den ska vara lagom långhårig med rosett. Fast om jag skulle ha en så skulle jag såklart vilja ställa ut den så det blir väl papiljotter till vardags. Men alltså när de springer i ringen och den glansiga, långa pälsen svajar :love:

Bichon Havanais - Lite större och friskare än Biewer men jäkligt söta. Självklart långhårig med tofs i pannan.

Löwchen - självklart i utställningspäls.

Sen kommer vi till den andra kategorin:

Riesenschnauzer - jag har ju dvärgschnauzer som jag älskar, och varje gång jag ser en riesen så smälter jag. De där stoooora skäggiga huvudena men de snälla ögonen. Men jag har förstått att de kan vara riktiga pain in the ass i typ fyra år så kommer nog aldrig orka med en. Men det är verkligen en dröm att ha en bruks-riesen.

Malinois - en liten nätt tik med mycket jävlar anamma som älskar att hoppa högt. Det är brukspersonen i mig som dras till dom, men troligtvis inget som kommer bli verklighet någonsin.

Jaktlabbe - en svart, liten och nätt tik. Blev förälskad när jag passade en kollegas på heltid i 1,5 månader.
Finns väl inget som hindrar dig från att köpa en tanthund? :D Hela min familj säger att Tibben jag ska köpa är en tanthund, hmpf..

Men jag skulle kunna tänka mig en kines, båda hårlagen, eller en Bichon Havanais också. Eller en papillion :)
 
Jag har min drömras (malle) och kommer aldrig byta ras. Men dessa suktar jag efter:

Chinese Red Dog - kommer dock aldrig att köpa pga att man inte får köra bruks med dem (inte ens godkända av FCI). Har dock varit i kontakt med alla uppfödare av rasen utanför Kina, och har tät kontakt med en uppfödare i synnerhet.

Afghanhund - jag är helt fel person för denna ras. Pälsvård är inte heller min grej.

Skottsk hjorthund - jag är fel person för rasen.
 
Typ en sån här (fast utan tröja). De är ju så gölliga ❤️

1608714853926.png
 
Jag skulle gärna ha bruksschäfer igen. Men den passar inte alls in i mitt liv nu. Och jag tror inte den kommer göra det i framtiden heller.
 
Holländsk herdehund
Tjeckoslovakisk Varghund
Tamaskan
Shiloh Shepherd
Borzoi
Kommer på mig själv om att fantisera om en ljus labbetik ibland också! :love:
 
Om man ska drömma så hade jag önskat mig en Berger des pyrénées à face rase. Så vackra! 😍

Men kommer aldrig att hända. Det lär bli en enklare terrier när det är dags.

 
Saluki (har varit kär sedan jag läste Kicki möter Tazi)
Siberian Husky
De där stora, vita och jättefluffiga? Vet inte vad rasen heter men de är så charmiga.
Jaktgolden
 
Schipperke: Så himla söta små pigga hundar men jag inbillar mig att de kräver alldeles för mycket aktivering för att en sån skulle trivas hos oss. Tittar man på vad folk som äger Schippar gör med sina hundar så känns det som för mycket åtagande.
De flesta schippar lever som rena sällskapshundar. Jag har tränat och tävlat med mina, gör det med nuvarande också. Mammas lever som sällskapshund. Hänger med hem till folk och fikar, går i skogen och plockar svamp, hänger med i vardagen helt enkelt.
 
Det skulle vara något STORT och med lite vibbar från barndomens hundbekanta.
Kan man få två? Då vill jag ha en vinthund; saluki eller borzoi, vackrare finns inte, och så len päls :love:
Och en i "samma storlek men större": Newfoundland eller någon av de stora Sennenhundarna. Har t o m varit och tittat på grosser hos en uppfödare, men insåg i sista sekunden att det nog var för mycket hund (blev en spaniel istället).
Edit: Briard skulle jag också kunna tänka mig!
 
De flesta schippar lever som rena sällskapshundar. Jag har tränat och tävlat med mina, gör det med nuvarande också. Mammas lever som sällskapshund. Hänger med hem till folk och fikar, går i skogen och plockar svamp, hänger med i vardagen helt enkelt.
Ja alltså min aktivitetsnivå är ju liksom skogspromenader, lös-spring och fysisk aktivering snarare än mental. Kan eventuellt sträcka mig till att köra lite godissök hemma om hunden tycker det är kul men att åka ut och lägga spår i skogen, träna lydnad, agility osv är inte min vardagsmelodi om jag själv får välja. Skulle nog klara av att aktivera en draghund bättre än en mer bruksorienterad ras.
 
Ja alltså min aktivitetsnivå är ju liksom skogspromenader, lös-spring och fysisk aktivering snarare än mental. Kan eventuellt sträcka mig till att köra lite godissök hemma om hunden tycker det är kul men att åka ut och lägga spår i skogen, träna lydnad, agility osv är inte min vardagsmelodi om jag själv får välja. Skulle nog klara av att aktivera en draghund bättre än en mer bruksorienterad ras.

Skulle säga att det är precis så de flesta schippar lever. Många som har schippar är lite äldre och aktiverar dem inte massor. En schippe kan absolut träna en hel del och vill gärna göra saker men att få vara med och hänga med på äventyr på promenader och annat är viktigare än att gå spår för en schippe. Att få maten utslängd på gräsmattan är en utmärkt aktivering, att få maten serverad i en kartong och få slita sönder den är jättekul osv.
 
Fler aussie! Och det blir det nog lite längre fram, när den lille är lite äldre. Ännu längre fram, med mindre arbetstid för mig vill jag också prova pumi.

Men drömmer också om en frisk och mentalt bra schäfer, en hälsosam rottweiler, en hjärtfrisk cavalier... eller ett gäng cavalierer om de är friska 😍

Så många hundar, så lite tid 😔

🐕💜🐕‍🦺💜🦮💜🐶
 
Skulle säga att det är precis så de flesta schippar lever. Många som har schippar är lite äldre och aktiverar dem inte massor. En schippe kan absolut träna en hel del och vill gärna göra saker men att få vara med och hänga med på äventyr på promenader och annat är viktigare än att gå spår för en schippe. Att få maten utslängd på gräsmattan är en utmärkt aktivering, att få maten serverad i en kartong och få slita sönder den är jättekul osv.
Då kanske det finns hopp ändå! Vad kul. Men det får bli om 10 år när Emiron gått ur tiden. Har inte tid för mer än en egen hund, inte plats heller för den delen.
 
Jag är egentligen ingen hundmänniska men jag har tyckt om alla salukis jag träffat :love: Skulle jag mot förmodan skaffa hund någon gång blir det en saluki.

Sedan hade min mentor inom hästeriet underbara boxrar men jag skulle aldrig skaffa någon, dels pga hälsan och dels för att de behöver mer än vad jag kan ge.

De jämthundar jag träffat har varit härliga och det är så fränt vilket tryck de har när de jagar men jag kommer aldrig att jaga i sådan omfattning att det blir aktuellt med någon jakthund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 138
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 672
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 324
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp