Vilken ras passar mig?

Det är nog väldigt få uppfödare som kräver tävlande. Jag tror, som flera andra, att en kelpie skulle passa bra utifrån vad du beskriver. Jag tror att en kortis skulle fungera bra också, men du ska satsa på den ras du själv känner mest för!
När jag läser på kelpieuppfödares hemsidor verkar nästan alla bara sälja till tävling (och en del vallning).

Ju mer jag läser desto mer känns kelpie som nästintill perfekta rasen för mig. Men jag känner även för labbe, collie, tollare och lapsk vallhund. Det är alla raser jag gillar.
 
Jag har, vad jag anser vara, en riktigt trevlig korthårig collie. Jag känner ändå att kelpie vore ett naturligt steg om jag ville byta ras för att flytta upp ett snäpp om det gäller arbetslust och kapacitet. Så jag håller med om att raserna inte är riktigt jämförbara.
(Och jag känner kelpies som är både riktigt, riktigt bra och sådana som är rätt skraltiga mentalt, så det har inte med det att göra.)

@Niyama Håller med om detta och vad @WildWilma skrev tidigare. Kelpie är "mer hund" än collie gällande arbetslust och kapacitet. Så fundera över vad som är rätt nivå för dig i detta läge.
 
Känns som labbe och korthårig collie är mest aktuella efter kelpie nu. Och de känns ju rätt olika 😅. Tollare finns även kvar på listan men tvekar på det mentala? Springer spaniel är nog struken...

En av de mest kompletta arbets- och familjehundar jag kännt var en Tollartik men tyvärr har jag träffat på en del knepiga också. Men det är nog samma där man får nörda in sig ordentligt för att ta reda på vad man ska leta efter.
 
En av de mest kompletta arbets- och familjehundar jag kännt var en Tollartik men tyvärr har jag träffat på en del knepiga också. Men det är nog samma där man får nörda in sig ordentligt för att ta reda på vad man ska leta efter.
Tycker det verkar ha hänt en hel del positivt på tollarfronten gällande mentalitet - kanske bara är vissa kennlar och linjer förstås men vi har ju ett helt gäng urhärliga tollare på klubben nu, med pangarbetslust men också sociala och trygga små typer, och de kommer från olika kennlar och linjer såvitt jag förstått det.
 
När jag läser på kelpieuppfödares hemsidor verkar nästan alla bara sälja till tävling (och en del vallning).
Trots detta är det extremt få kullar där alla hundar kommer till start på tävling. Jag hade inte tvekat att kontakta dem där jag gillar det jag ser i statistiken (MH och hälsa) hos uppfödare samt de kullar där avelsdjuren kommer ifrån. Viktigt att inte enbart kolla individer utan att kolla hela kullar och gärna även föräldrarnas kullar. Genom art vara påläst och kunna motivera varför man är intresserad av just den kombinationen så kan man nog hoppa upp ett antal steg i valpkön hos många. Ett tips är också att knyta kontakter med vanliga kelpieägare som i sin tur sen kan fungera som referens vid behov.

Ju mer jag läser desto mer känns kelpie som nästintill perfekta rasen för mig. Men jag känner även för labbe, collie, tollare och lapsk vallhund. Det är alla raser jag gillar.
Det är en fantastiskt ras som är väldigt anpassningsbar vilket också gör den oerhört populär (på gott och ont).

Lapsk vallhund ligger nog oerhört långt från kelpies arbetsmässigt. Men de är fina att se på.
 
OT men för mig står det just nu mellan kelpie och tollare om jag ska byta ras framöver, dvs om det inte längre går att få tag i den collietyp jag vill ha, eller om jag vill höja målen med mitt hundintresse ännu mer - eller som komplement till den/de collies jag redan har. Så jag förstår dina resonemang @Niyama . Lapsk vallhund känns dock som en helt annan typ av hund i jämförelse.
 
Konstigt, jag har haft kontakt med alla tre uppfödare ett bra tag innan parning. Har träffat uppfödare samt tik och hane (när det varit möjligt). Som valpköpare vill jag ju gärna se tiken i arbete "odräktig" och det är ju innan parning.
Det är så jag skulle önska men på hemsidorna ser det ut som att de flesta inte ens vill att man hör av sig förrän de väntar valpar. Mejlade ju en som planerar valpar i vinter men ej bestämt hane och fick visserligen svar, men det var tydligt att hon inte ville ha mer kontakt förrän hane var bestämd.
Lova tävling kan ju ingen göra men har man ambitioner att tävla och är beredd att ta den instruktörshjälp som behövs för att komma dit så bör chanserna att komma till start med en kelpie (även om den är medelmåttig) vara rätt stora. Jag tror de flesta uppfödare är mest intresserade av att hundarna får en bra och stimulerande vardag och sen ser det som en stor bonus om de kommer ut och tävlar också.
Jag kommer garanterat gå kurser, både veckovis och åka iväg för helgkurser ibland. Hunden kommer garanterat få mycket motion, och en hel del lydnadsträning, spår och ev annan "nosaktivitet". Anledningen till att jag är tveksam till tävling är att jag tävlade väldigt mycket när jag red ponny och mådde inte särskilt bra av det (perfektionist...), så jag är öppen för att testa att tävla hund nu som vuxen men även att bara strunta i det om det blir för jobbigt. Jag vill ha hund för att det är kul.
 
Ett tips är också att knyta kontakter med vanliga kelpieägare som i sin tur sen kan fungera som referens vid behov.
Känns tyvärr som jag bor långt från alla med kelpie.
Lapsk vallhund ligger nog oerhört långt från kelpies arbetsmässigt. Men de är fina att se på.
Jo, jag har insett att de nog inte är vad jag söker träningsmässigt. När jag startade tråden trodde jag att kelpie inte var ett alternativ för mig eftersom jag kanske inte är så tävlingsintresserad och så tänkte jag att jag inte var tillräckligt aktiv. Men det där med tillräckligt aktiv har jag insett var nog feltänkt.
 
Jag menar inte ens drag, även om det är en möjlighet. Men jag är nöjd bara hunden gillar att springa med mig. Och det är väl det där att bara springa långt utan nåt direkt syfte som jag funderade över, hunden behöver gilla att springa liksom.
Det gör dom, sista milen kanske inte hurtigt som de första.. :D

angående tollare har jag träffat på superhärliga sådana, men också exemplar som gjort att jag aldrig vill ha rasen. Tror man får vara noga med linjer/kennlar där.

Tror du får kolla uppfödare och linjer, hade någon som ville ha en apporterande jakthund men även en social knähund fått min tik hade hen blivit rätt besviken, för hon är jaktlabbe, men människor är till för att jobba med, sen är hon absolut trevlig med folk, men rätt mycket integritet och ser ingen behållning i att gosa sas. Men liten, kvick, reaktiv, snabbtänkt och en extrem arbetslust (på gott och ont). Hanen är mer, läser du om jaktlabbe så är det i princip honom du läser hon, han läste sin rasbeskrivning lite till skillnad mot tiken ;)

Men är det kelpie som fortfarande står som nr 1, skulle jag fortsätta leta där i första hand!
 
Det är så jag skulle önska men på hemsidorna ser det ut som att de flesta inte ens vill att man hör av sig förrän de väntar valpar. Mejlade ju en som planerar valpar i vinter men ej bestämt hane och fick visserligen svar, men det var tydligt att hon inte ville ha mer kontakt förrän hane var bestämd.

Jag har hyffsat bra koll på kelpieuppfödare och vet inte många som inte alls vill ha kontakt innan parning. Ingen av de jag varit i kontakt angående att köpa valp har sagt så och de jag köpt av har inte haft någon särskild information på sina hemsidor mer än ungefär när en kull planeras.

Jag kommer garanterat gå kurser, både veckovis och åka iväg för helgkurser ibland. Hunden kommer garanterat få mycket motion, och en hel del lydnadsträning, spår och ev annan "nosaktivitet". Anledningen till att jag är tveksam till tävling är att jag tävlade väldigt mycket när jag red ponny och mådde inte särskilt bra av det (perfektionist...), så jag är öppen för att testa att tävla hund nu som vuxen men även att bara strunta i det om det blir för jobbigt. Jag vill ha hund för att det är kul.

Det man gör främst i hundträning är nog att jobba med sig själv som förare och det är ibland jobbigt men oftast kul. Att inse att allt inte blir perfekt jobbar jag fortfarande med men att tävla och se utveckling är en del av det för mig samt att man då även ser att det perfekta jag vill uppnå inte existerar för någon (inte ens de som tävlar på högsta nivån). Tycker främst brukset är tydligt i det då det är flera delar som ska genomföras samma dag. En bra sak innan man själv tävlar är ju att hjälpa till som funktionär då får man bra erfarenhet och inblick i hur det är att tävla med hund.

Känns tyvärr som jag bor långt från alla med kelpie.
Skicka ett PM med vart du bor så kan du få tips om hur du kommer i kontakt med någon, kelpies finns det nog i hela Sverige men med varierande täthet.

Jo, jag har insett att de nog inte är vad jag söker träningsmässigt. När jag startade tråden trodde jag att kelpie inte var ett alternativ för mig eftersom jag kanske inte är så tävlingsintresserad och så tänkte jag att jag inte var tillräckligt aktiv. Men det där med tillräckligt aktiv har jag insett var nog feltänkt.
Jag skulle inte heller tävla med min första kelpie. Men det var så kul att träna att det snabbt ändrades till att vi tävlade i bruks, lydnad och agility. Jag ville snart träna mer än vad den hunden hade driv till så jag köpte kelpie nr två efter bara 2,5 år. Den första kelpien visade sig tyvärr utveckla en del rädslor som försvårade både träning och tävling så jag är väldigt kinkig med mentaliteten och den sociala tryggheten i synnerhet när jag köper kelpie. Ändå tävlade vi agility i den högsta klassen innan han fick somna in till följd av sina rädslor.
 
När jag läser på kelpieuppfödares hemsidor verkar nästan alla bara sälja till tävling (och en del vallning).

Ju mer jag läser desto mer känns kelpie som nästintill perfekta rasen för mig. Men jag känner även för labbe, collie, tollare och lapsk vallhund. Det är alla raser jag gillar.

Utifrån det du skriver här tycker jag absolut att det låter som att kelpie vore din ras :)
Jag tror också fortsatt att en labbe skulle passa väl, och kanske att det är lite enklare att få tag på en vettig labrador om du känner att kelpie kan vara svårt. Det är ju en så mycket större ras rent numerärt.
 
Känns som labbe och korthårig collie är mest aktuella efter kelpie nu. Och de känns ju rätt olika 😅. Tollare finns även kvar på listan men tvekar på det mentala? Springer spaniel är nog struken...
Tror verkligen det hade varit en fördel för dig att träffa ett gäng exemplar av de raserna du är intresserad av, om orkar leta efter ägare till dem och resa dit för att hälsa på det vill säga :)

Bara för att känna på vad som är din "typ" av hund. En del har ju ingen "typ" av hund som de verkligen föredrar framför andra, men jag exempelvis fördrar verkligen vall/brukshundar och helst då lite reserverade hundar. Och har svårt att se mig ihop med en labbe-glad-älskar-alla hund tex (och ja det finns undantag även med labbar men det gör det i alla raser). Tänker att det kan ge dig lite klarhet i vilken ras som kanske passar dig bäst rent personlighetsmässigt liksom.
 
Är det att föredra att det finns uppfödare någorlunda nära (förståeligt!) så kan det absolut vara värt att kolla in labben lite mer. Jag bor ju i grannlänet om jag inte minns fel och vi har rätt många uppfödare av båda typerna, bland annat några jaktinriktade som varit aktiva i många år. Jag har inte sett någon av dem uttrycka att de endast säljer till jaktintresserade hem, utan huvudsaken verkar vara att hunden kommer att få ett aktivt liv.

Med det sagt så skiljer sig labben rätt rejält från vallhundarna i mentalitet. För mig är det en av de saker som gör dem tilltalande, men är man en sån som verkligen älskar vallhundarnas snabba reaktioner och hur de alltid är på tårna så kan nog en labbe kännas lite trög i jämförelse. Fast de jaktavlade brukar ha rätt bra go i sig, speciellt jämfört med understimulerad sällskapsavlad individ av samma ras. Jag blev nästan helt avskräckt från labbe pga sett för många såna... :nailbiting:
 
Tycker det verkar ha hänt en hel del positivt på tollarfronten gällande mentalitet - kanske bara är vissa kennlar och linjer förstås men vi har ju ett helt gäng urhärliga tollare på klubben nu, med pangarbetslust men också sociala och trygga små typer, och de kommer från olika kennlar och linjer såvitt jag förstått det.
Det här stämmer.

Har inte läst hela tråden, men tollaren är absolut en annan ras än vad den var för kanske 10-15 år sedan. Mycket händer, och ganska snabbt. Är inte alls särskilt svårt att få en arbetsvillig, mentalt stabil tollare. Sen är de lite olika i typerna, så det är väl snarare där man får leta reda på vad man gillar i sådant fall. Jag tycker att vi börjar få in alldeles för många kortbenta, corgiliknande tollare (viss överdrift, men ni fattar). Men dessa är ofta även de duktiga i arbete och gör sig bra på utställning, så de blir populära. Jag föredrar de högresta, mer sportiga och ädla modellerna, ofta en del nerv men lite som med hästar, en extra växel ;) . En smaksak.
 
Jag skulle inte heller tävla med min första kelpie. Men det var så kul att träna att det snabbt ändrades till att vi tävlade i bruks, lydnad och agility. Jag ville snart träna mer än vad den hunden hade driv till så jag köpte kelpie nr två efter bara 2,5 år.
Det finns nog en viss risk att det blir mer tävling än jag på förhand tänker. Och jag vill ha en hund som vill träna mycket. Jag är ju van vid hästar så jag insåg nog inte att mängden jag vill träna hund verkar vara ganska mycket. Vill därför i rasval försöka undvika att hamna i att hunden inte "räcker till". Sen förstår jag såklart att det kanske inte blir bra hur noga man än väljer, men man kan ju i alla fall försöka optimera chansen sas.
 
Tror verkligen det hade varit en fördel för dig att träffa ett gäng exemplar av de raserna du är intresserad av, om orkar leta efter ägare till dem och resa dit för att hälsa på det vill säga :)

Bara för att känna på vad som är din "typ" av hund. En del har ju ingen "typ" av hund som de verkligen föredrar framför andra, men jag exempelvis fördrar verkligen vall/brukshundar och helst då lite reserverade hundar. Och har svårt att se mig ihop med en labbe-glad-älskar-alla hund tex (och ja det finns undantag även med labbar men det gör det i alla raser). Tänker att det kan ge dig lite klarhet i vilken ras som kanske passar dig bäst rent personlighetsmässigt liksom.
Jo, det hade absolut varit bra. Särskilt collie och tollare hade jag behövt träffa. Dock känns det som jag har hyfsad koll på vad som är min "typ" av hund. Främst vallhundar men även labbetypen. Dock absolut inget "trögare" än så. Med många saker är jag ganska flexibel, men min största oro (förutom självklara saker som hälsa osv) är att få en hund med för lite energi och för långsam i tanken (i brist på bättre beskrivning).
 
Jo, det hade absolut varit bra. Särskilt collie och tollare hade jag behövt träffa. Dock känns det som jag har hyfsad koll på vad som är min "typ" av hund. Främst vallhundar men även labbetypen. Dock absolut inget "trögare" än så. Med många saker är jag ganska flexibel, men min största oro (förutom självklara saker som hälsa osv) är att få en hund med för lite energi och för långsam i tanken (i brist på bättre beskrivning).
Vet inte om vi missförstår varandra lite men jag tänker utöver kvick-tänktheten. Klickar du bäst med väldigt sociala hundar? Reserverade hundar? Vad är viktigast, leksaksintresse eller matintresse? Osv.
 
Är det att föredra att det finns uppfödare någorlunda nära (förståeligt!) så kan det absolut vara värt att kolla in labben lite mer. Jag bor ju i grannlänet om jag inte minns fel och vi har rätt många uppfödare av båda typerna, bland annat några jaktinriktade som varit aktiva i många år. Jag har inte sett någon av dem uttrycka att de endast säljer till jaktintresserade hem, utan huvudsaken verkar vara att hunden kommer att få ett aktivt liv.

Med det sagt så skiljer sig labben rätt rejält från vallhundarna i mentalitet. För mig är det en av de saker som gör dem tilltalande, men är man en sån som verkligen älskar vallhundarnas snabba reaktioner och hur de alltid är på tårna så kan nog en labbe kännas lite trög i jämförelse. Fast de jaktavlade brukar ha rätt bra go i sig, speciellt jämfört med understimulerad sällskapsavlad individ av samma ras. Jag blev nästan helt avskräckt från labbe pga sett för många såna... :nailbiting:
Jag har faktiskt spanat på en (jakt)labbe-uppfödare i ditt län. Det verkar mycket lättare att få köpa jaktlabbe än kelpie.
 
Vet inte om vi missförstår varandra lite men jag tänker utöver kvick-tänktheten. Klickar du bäst med väldigt sociala hundar? Reserverade hundar? Vad är viktigast, leksaksintresse eller matintresse? Osv.
Det var det jag menade med att jag är ganska flexibel. Har upplevt att jag klickat bra både med väldigt reserverade och extremt sociala hundar, men nåt mellanting kanske är att föredra. Jag tycker det är lättast att träna med hundar med leksaksintresse och kamplust.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 987
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 077
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 772
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp