Vilken ras passar mig?

Fortsätter här... Jag samlar mod för att mejla uppfödare men vet inte alls hur mycket jag ska skriva i ett första mejl? Det handlar om uppfödare där jag inte vet hur framtida valpplaner ser ut eller där det planeras till nästa år enligt hemsida.

De gånger jag har skickat så har jag skrivit lite om hur jag bor, hur min vardag ser ut (inkl. eventuell ensamtid för hunden och hur den ska lösas), tidigare hundvana, varför jag är intresserad av just den rasen och vad jag har tänkt mig för aktiviteter med hunden. Det verkar ha räckt gott för de som jag har fått svar av, det är alla mina andra problem som gjort att det inte har funkat hela vägen fram...

Som förstagångsägare så har jag inte så mycket hundvana att komma med utöver att ha varit hundvakt åt bekanta som jag tappat kontakten med för åratal sedan, så jag tar gärna med att jag tidigare har sysslat med häst i flera år och haft katt i större delen av livet.
Det är mest för att lugna mig själv genom att visa att jag ändå har en del djurvana, för min upplevelse är att en del uppfödare inte är så pepp på att sälja till en helt grön människa. Men det kan absolut vara jag som bara haft oturen att träffa för många med den attityden.

Har de inga valpplaner just nu så kan du säkert vara ännu mer kortfattad, bara såpass att de får ett hum om att din livsstil kan passa en hund av deras ras, tillräckligt för att få upp intresset liksom. Dock verkar det vanligt att få vänta länge på svar om de inte har några konkreta planer. Jag upplever det som mycket nedslående så jag väntar helst med att maila tills det finns en ungefärlig tidsperiod för nästa kull utlagd någonstans online. Om du inte har några problem med den biten så tror jag att det finns många fördelar med att vara ute långt i förväg, för att visa intresse om inte annat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur jag bor, hur jag jobbar, vad jag vill ha hunden till och hur jag tänkt lösa var hunden är när jag jobbar osv.
Jobbfrågan är jag mest orolig för :(. Att jag väntat så länge med att skaffa hund är för att jag inte vetat hur det kommer bli med framtida jobb, men nu har jag insett att det är mycket osannolikt att det blir nåt jobb alls (och vården har bedömt att jag inte kommer kunna få nån arbetsförmåga). Om jag mot förmodan skulle klara av att arbeta blir det så få timmar att det inte är något problem med hund. Detta är ju absolut inget som påverkar hunden, det jag orkar med och mår bra av är djur och natur (och det vet jag ju med säkerhet efter alla år med häst). Jag vet ju också vilka aktiviteter jag ägnar mig åt idag, och det är ju sånt hunden kan vara med på och få massor av motion av.

Men jag är rädd att jag blir utdömd som hundägare pga sjukskriven, och vill ju inte heller dra mitt livs historia för en uppfödare. Fattar ju att frågan om jobb kommer komma, men hunden kommer ju i princip aldrig vara ensam förutom när jag typ handlar och när jag tränar just på att den ska kunna vara ensam.

Känns kört bara när jag skriver det här...
(orimligt många "ju" i den här texten nu såg jag 😅)
 
Jobbfrågan är jag mest orolig för :(. Att jag väntat så länge med att skaffa hund är för att jag inte vetat hur det kommer bli med framtida jobb, men nu har jag insett att det är mycket osannolikt att det blir nåt jobb alls (och vården har bedömt att jag inte kommer kunna få nån arbetsförmåga). Om jag mot förmodan skulle klara av att arbeta blir det så få timmar att det inte är något problem med hund. Detta är ju absolut inget som påverkar hunden, det jag orkar med och mår bra av är djur och natur (och det vet jag ju med säkerhet efter alla år med häst). Jag vet ju också vilka aktiviteter jag ägnar mig åt idag, och det är ju sånt hunden kan vara med på och få massor av motion av.

Men jag är rädd att jag blir utdömd som hundägare pga sjukskriven, och vill ju inte heller dra mitt livs historia för en uppfödare. Fattar ju att frågan om jobb kommer komma, men hunden kommer ju i princip aldrig vara ensam förutom när jag typ handlar och när jag tränar just på att den ska kunna vara ensam.

Känns kört bara när jag skriver det här...
(orimligt många "ju" i den här texten nu såg jag 😅)
Jag förstår dig, enda anledningen till att jag tar upp det är för att jag har pluggat och har haft massor av tid att vara hemma med valp, men när jag börjar jobba vill jag visa att jag har en plan för det.

Och helt ärligt så vill du ju såklart inte ljuga, men när jag har varit sjukskriven så säger jag att jag har pluggat. 🤷🏼‍♀️
Du vet ju om du har ordning på din tid och ekonomi, vilket är vad det handlar om egentligen.
 
Jobbfrågan är jag mest orolig för :(. Att jag väntat så länge med att skaffa hund är för att jag inte vetat hur det kommer bli med framtida jobb, men nu har jag insett att det är mycket osannolikt att det blir nåt jobb alls (och vården har bedömt att jag inte kommer kunna få nån arbetsförmåga). Om jag mot förmodan skulle klara av att arbeta blir det så få timmar att det inte är något problem med hund. Detta är ju absolut inget som påverkar hunden, det jag orkar med och mår bra av är djur och natur (och det vet jag ju med säkerhet efter alla år med häst). Jag vet ju också vilka aktiviteter jag ägnar mig åt idag, och det är ju sånt hunden kan vara med på och få massor av motion av.

Men jag är rädd att jag blir utdömd som hundägare pga sjukskriven, och vill ju inte heller dra mitt livs historia för en uppfödare. Fattar ju att frågan om jobb kommer komma, men hunden kommer ju i princip aldrig vara ensam förutom när jag typ handlar och när jag tränar just på att den ska kunna vara ensam.

Känns kört bara när jag skriver det här...
(orimligt många "ju" i den här texten nu såg jag 😅)
Jag hade bara skrivit: jag jobbar inte och är därmed hemma hela dagarna. Behöver jag någon gång vara borta längre stunder kan jag lösa det så här:…..
Ser inte att du behöver skriva mer detaljerat än så.
 
Jobbfrågan är jag mest orolig för :(. Att jag väntat så länge med att skaffa hund är för att jag inte vetat hur det kommer bli med framtida jobb, men nu har jag insett att det är mycket osannolikt att det blir nåt jobb alls (och vården har bedömt att jag inte kommer kunna få nån arbetsförmåga). Om jag mot förmodan skulle klara av att arbeta blir det så få timmar att det inte är något problem med hund. Detta är ju absolut inget som påverkar hunden, det jag orkar med och mår bra av är djur och natur (och det vet jag ju med säkerhet efter alla år med häst). Jag vet ju också vilka aktiviteter jag ägnar mig åt idag, och det är ju sånt hunden kan vara med på och få massor av motion av.
De uppfödare jag känner hade inte tvekat att sälja hund till någon som är sjukskriven, förutsatt att det såklart handlar om något som inte påverkar hundhållningen negativt och att det finns en plan för hur man gör om/när det är dags för jobb igen.
 
Så länge du har ekonomin och orken för att sköta en hund (absolut, av det du skrivit i tråden att döma) så ser jag inte att det skulle vara ett problem att du är sjukskriven och kanske aldrig återgår till arbete. Huvudsaken är ju att du kan erbjuda en hund ett bra liv, och det kan se ut på många olika vis.

Som bekant så är jag sjukpensionär, och i mina kontakter med uppfödare har jag inte gått in på detalj, utan bara skrivit att jag jobbar mycket lite; med "jobbar" menar jag då extremt få timmar daglig verksamhet per vecka. Ingen har ifrågasatt det alls, utan tvärtom har det sett som väldigt positivt att jag har så mycket tid och att en hund hos mig inte skulle behöva vara ensam ofta. Man behöver inte direkt ljuga, men man behöver inte heller berätta hela sanningen. :idea:

Jo, jag vet att det inte riktigt är så enkelt. Men ärligt talat, om en uppfödare känns dömande eller vill att man berättar hela sitt livs detaljerade historia innan man eventuellt får ynnesten att bli spekulant... då kan de behålla sina hundar. Ska man ha kontakt med en människa för support i 10-15 år så är det viktigt att man inte känner sig skärskådad redan från början.
 
Fortsätter här... Jag samlar mod för att mejla uppfödare men vet inte alls hur mycket jag ska skriva i ett första mejl? Det handlar om uppfödare där jag inte vet hur framtida valpplaner ser ut eller där det planeras till nästa år enligt hemsida.

När jag kontaktat en ny uppfödare så har jag lite kort presenterat mig och min erfarenhet av hund, samt vad jag planerar att göra med valpen (tävling, aktivt uteliv, sällskap, osv.). Sedan har jag skrivit lite om vad jag söker för typ av hund och ställt lite frågor om uppfödningen och uppfödarens hundar utifrån det. På så sätt får jag mer information om uppfödaren och hundarna, och öppnar upp för att uppfödaren kan ställa frågor tillbaka om det är något specifikt hen vill veta om mig och vad jag kan erbjuda valpen. Jag upplever att uppfödarna ofta är intresserade av lite olika saker, men ingen (såvitt jag kommer ihåg) har frågat om arbete. En av dem har frågat hur jag löser vardagen med ensamtid, men övriga har nog mest tagit förgivet att jag löser det bara.
 
Och helt ärligt så vill du ju såklart inte ljuga, men när jag har varit sjukskriven så säger jag att jag har pluggat. 🤷🏼‍♀️
Jag har dragit den nödlögnen ibland men då hos typ frisören som frågar vad jag jobbar med 😅. Men då handlar det om folk som jag inte kommer ha kvar i mitt liv på nåt sätt.

Tror jag hoppar över att nämna nåt alls om det i första mejlet, det framgår ändå att jag har väldigt mycket tid för hund. Sen får jag försöka svara när frågan kommer.
 
Erfarenhet av hund känns också som de kan tycka är för dålig. Jag tycker egentligen inte jag har lite erfarenhet, har ändå bott med hundar första 19 åren av mitt liv. Sen fattar jag ju att jag behöver hjälp men vi kommer ju gå kurser.
 
:bump:Erfarenhet av hund känns också som de kan tycka är för dålig. Jag tycker egentligen inte jag har lite erfarenhet, har ändå bott med hundar första 19 åren av mitt liv. Sen fattar jag ju att jag behöver hjälp men vi kommer ju gå kurser.
Det tror jag bara är ett hjärnspöken.

Jag själv hade sådan ågren över att jag köpt bc både innan och de första två veckorna efter, gick runt och förväntade mig att jag skulle få höra att det skulle vara för svårt, vad ska jag med den till osv.
INGEN har sagt något, möjligtvis en morbror har grymtar att det kommer bli mycket jobb (mina föräldrar suckade innan jag hämtade henne).
Alla andra har varit väldigt positiva och peppande.

Du har ju erfarenhet att veta om det blir för mycket för dig eller inte, allt annat kan man lära sig på vägen.

Buke är dessutom ett forum där vi kan vara ärliga i absurdum och jag tycker ingen har sagt något annat än att heja på. 🙃
 
Erfarenhet av hund känns också som de kan tycka är för dålig. Jag tycker egentligen inte jag har lite erfarenhet, har ändå bott med hundar första 19 åren av mitt liv. Sen fattar jag ju att jag behöver hjälp men vi kommer ju gå kurser.
Berätta om allt stöd du kan få om det behövs.

Herregud ,folk skaffar barn utan meriter.....

Och kanske retar upp någon nu. Men det är en hund. Motionera, aktivera och mys. Mer behövs inte.
 
Jag skaffade hund, igen, januari 2021.

Trodde jag hade en partner i detta och annat men blev själv med valp. Kraschade helt efter kaos på jobb och kaos hemma enligt ovan.Resultat, en valpig terrier. Inte alls den "rallytränade, agilityhund" som planen var. Men har hittat annat, vovven aktiveras men på annat vis.
 
Jag skaffade hund, igen, januari 2021.

Trodde jag hade en partner i detta och annat men blev själv med valp. Kraschade helt efter kaos på jobb och kaos hemma enligt ovan.Resultat, en valpig terrier. Inte alls den "rallytränade, agilityhund" som planen var. Men har hittat annat, vovven aktiveras men på annat vis.
Svarar mig själv, ville bara visa att det går att ha hund och låta det vara där.
 
Jag har mejlat en kelpieuppfödare och fått svar. Hade sett att hon planerar valpar i vinter. Det var ett väldigt kortfattat svar att hon trodde en kelpie skulle trivas hos mig och att hon inte tar emot intresseanmälningar förrän hon bestämt hane. Men inget typ "hör gärna av dig igen när jag lagt upp mer info på hemsidan" eller nåt sånt, så det kändes inte jättepositivt.

Hur man köper hund nu är inte alls hur jag varit med om att man köper hund. Då var det mer hitta en lämplig uppfödare som planerade valpar närmsta året, hälsa på och sen invänta vad det blir. Nu verkar ingen uppfödare vilja ha kontakt innan hane är bestämd/innan tiken bekräftats dräktig/innan valparna fötts.

Det är visserligen långt till de flesta uppfödare så det går inte så lätt att hälsa på. Men det hade känts bättre om de var positiva till kontakt innan.

Det känns som det kommer bli jättesvårt att hitta en kelpievalp som jag får köpa och som jag vill ha. Har tittat på andra raser igen men återkommer hela tiden till kelpie.
 
Jag har mejlat en kelpieuppfödare och fått svar. Hade sett att hon planerar valpar i vinter. Det var ett väldigt kortfattat svar att hon trodde en kelpie skulle trivas hos mig och att hon inte tar emot intresseanmälningar förrän hon bestämt hane. Men inget typ "hör gärna av dig igen när jag lagt upp mer info på hemsidan" eller nåt sånt, så det kändes inte jättepositivt.

Hur man köper hund nu är inte alls hur jag varit med om att man köper hund. Då var det mer hitta en lämplig uppfödare som planerade valpar närmsta året, hälsa på och sen invänta vad det blir. Nu verkar ingen uppfödare vilja ha kontakt innan hane är bestämd/innan tiken bekräftats dräktig/innan valparna fötts.

Det är visserligen långt till de flesta uppfödare så det går inte så lätt att hälsa på. Men det hade känts bättre om de var positiva till kontakt innan.

Det känns som det kommer bli jättesvårt att hitta en kelpievalp som jag får köpa och som jag vill ha. Har tittat på andra raser igen men återkommer hela tiden till kelpie.

Men håll koll på hennes hemsida och hör av dig igen när hon bestämt hane (och du hunnit kolla upp om du tycker att kombinationen verkar intressant). Det är ju positivt att hon tror att en kelpie skulle trivas hos dig!
 
Jag har mejlat en kelpieuppfödare och fått svar. Hade sett att hon planerar valpar i vinter. Det var ett väldigt kortfattat svar att hon trodde en kelpie skulle trivas hos mig och att hon inte tar emot intresseanmälningar förrän hon bestämt hane. Men inget typ "hör gärna av dig igen när jag lagt upp mer info på hemsidan" eller nåt sånt, så det kändes inte jättepositivt.

Hur man köper hund nu är inte alls hur jag varit med om att man köper hund. Då var det mer hitta en lämplig uppfödare som planerade valpar närmsta året, hälsa på och sen invänta vad det blir. Nu verkar ingen uppfödare vilja ha kontakt innan hane är bestämd/innan tiken bekräftats dräktig/innan valparna fötts.

Det är visserligen långt till de flesta uppfödare så det går inte så lätt att hälsa på. Men det hade känts bättre om de var positiva till kontakt innan.

Det känns som det kommer bli jättesvårt att hitta en kelpievalp som jag får köpa och som jag vill ha. Har tittat på andra raser igen men återkommer hela tiden till kelpie.
Jag tycker inte du ska lägga större vikt vid att hon var kort.
Det är ett tag kvar och som uppfödare är hon säkert van vid att saker kommer emellan eller att du kanske köper valp från annat håll.
Hade hon inte sett dig som en potentiell köpare hade hon varken sagt att det kan passa dig eller kanske ens svarat.

Däremot är det högt tryck på kelpies är min erfarenhet. Är du med på deras fb sida? Annars kan det vara bra att vara det och ha koll på om det är valpar på g.
 
Men håll koll på hennes hemsida och hör av dig igen när hon bestämt hane (och du hunnit kolla upp om du tycker att kombinationen verkar intressant). Det är ju positivt att hon tror att en kelpie skulle trivas hos dig!
Ja, det var ju inte nej iaf så det ska jag göra. Ska mejla fler också men är så nervös över det så tar en i taget.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 900
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 010
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 132
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp