Vilken ras passar mig?

limona

Trådstartare
Har ni lust att tipsa mig om vilken ras som passar mig? Min gamla hund har gått bort, en collie. Älskar den rasen, tempramentsmässigt och utseendemässigt, men jag vill inte ha en till för han kan inte ersättas liksom. Helst en mindre hund som är lätt att ta med sig överallt, buss, tåg osv. Inte mycket pälsvård för det misslyckades jag med på collien . Jag tycker det är kul med agility, lydnad (lättare klasser) och att aktivera min hund med alla möjliga uppgifter. Bor i en stor lägenhet med enormt stora strövområden precis utanför. Vad tycker ni? Collien är den enda hund jag har haft :love: saknar
 
Jag är Collieägare och tänkte precis som du när mina gamla gick bort.
Fast det blev en Collie till :love:
Är nu inne på min tredje och känner att jag tycker för mkt om mentaliteten för att byta.Fast då ska det vara Collies av de gamla bra arbetslinjerna.
Raserna jag tittade på när jag trodde jag skulle byta var:
Västgötaspets, Sheltie, Schäfer(fast den är ju inte liten)
Känner en underbar Schäferuppfödare med lika underbara hundar.
Lancashire heeler är också en intressant ras.
 
Lancashire Heeler är intressant, jag håller med. Har du köpt dina collies av samma uppfödare? Vilka linjer tycker du är bra? Du kan PMa mig om du inte vill nämna namn här....
:D
 
För dina intressen så skulle jag föreslå en MellanSchnauzer, svart så klart ;) pälsen behövs inte skötas ( jo skägget bör ju borstas ) trimning finns det folk som gör åt dig( om du inte vill lära dig ), en underbar ras som är mycket rolig att jobba med och en god fungerande agilityhund. :)
 
en shetland sheepdog kanske? dom ser ju ut som collies men är mindre och skall va utmärkta till agility har jag hört :idea:

Själv har jag dvärgpudel och chihuahua... den sistnämnda är den lättaste hunden att ha att göra med ... han kan man ha i handväskan, behöver knappt pälsvård (badar han en gång i månaden och klipper klor och hår mellan trampdynorna).... en väldigt festlig hund fast han bara väger 2,6 kilo :D
 
Chihuahua verkar jättemysiga! Men sambon säger att han absolut vägrar gå ut med en sån... :(
Han tror folk ska skratta åt honom - du vet sådan herre sådan hund :rofl:
Men, är de väldigt ömtåliga? Ofta sjuka , skadade? Kan man ha med dem på en ordentlig promenad?
 
hehehe med en chihuahua blir man poppis.... alla vill prata med ens vovve alla tittar... osv... dom är ju så underbara.... min orkar lätt med 2 timmars promenad, kanske inte då det är jättevarmt då vill han bli buren bitvis... eller vila några minuter och dricka vatten (har alltid med mig vatten och skål)... men det är en underbar ras, väldigt speciell och charmig.... får nog alla på fall... :love:

Ja dom är väl lite mer ömtåliga än större raser, min gillar inte när det är blött eller jättekallt ute.... han har haft körsbärsöga och svår att skrapa tandsten på själv... han är kryptorchid och har haft noskvalster... (haha nu låter det so han råkat ut för allt...) men som sagt, jag skulle kunna ha 10 chihuahuor om jag haft råd, dom är underbara :love:
 
tycker det är exakt som sheltie, vet inte men pälsen skilljer sig ju en del från hund till hund, visa shelties jag sett har haft otroligt mycket päls och andra knappt nån alls...och dessutom är dom ju mindre än en collie.
Dessutom idealiska till agilitarbete,
andra små raser jag kom och tänka på va papillon/phaléne, schipperke,dansk-svensk gårdshund, pinscher el dvärg pinscher..det tar sin tid innan man hittar sin ras
 
Röstar som vanligt för pinscher :love:
relativt lite, smidig, lätt, ingen päls o sköta, passar för de allra flesta aktiviteter, har ingen utpräglad jakt i sej (vilket jag värderar högt när han är med mej o hästen i skogen)
 
skulle inte rekomendera jack russell till nån som verkar vilja ha en hund med liknande mentalitet som collie och JRT är en rätt utpräglad ras. Annars kanske en parson kunde vara något :D...
 
Varför inte en Pappilon? Jag har två Pappisar och ska snart skaffa en tredje. De är smarta ( om du ville träna agillity..) och lättskötta. Och orkar vara ute och med i stallet hur länge som helst. De verkar leva länge också. Mina två är 14 resp 16 år and still going strong.. Precis som deras mamma. Hon blev 15 år. Den äldsta har varit sjuk ca 5 gånger i sitt liv. Och den yngre har nog varit sjuk 2.. Världens bästa vovvar!
 
Har en sheltie med MASSOR av päls, men jag tycker dock att den är jätte lättskött. Borstar av honom vid behov (typ när han varit i stallet och gnidit in spån och hö överallt), men i övrigt tycker jag att "fartvinden" tar hand om det mesta i pälsväg :D

En bra ras som kan användas till ganska mkt.

Har oxå haft en Westie, dock trimmnings ras, men som ngn sa tidigare så finns det ju folk som kan sköta det om man inte vill lära sig själv. Jag tycker att det är helt underbara hundar, med mycket humör och egen vilja :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp