Utseendemässigt eller temperamentsmässigt?
De har liknande ursprung och är lika på många sätt, men burman har avlats i väst mycket längre och har därmed en mer utställningsinriktad typ, koraten varierar mer i typ men har kvar mer av det thailändska ursprunget (vi använder regelbundet inmönstrade ursprungskatter från Thailand för att hålla avelsbasen bredare, på burman gör man det väldigt sällan). Båda två är sociala och ofta smarta katter, man får se upp ibland så att inte katten tränar ägaren mer än tvärtom. De uppskattar att leka och träna tillsammans med sina människor mer än att härja runt själva.
Båda raserna kan vara tuffa mot katter som de uppfattar som "inte familj" men bildar tighta familjeband med sina egna. Bland avelskatter har jag hört om flera fall av burmahonor som mobbat andra honor, vilket jag nog aldrig hört talas om när det gäller korater. Däremot kan korathanar vara slagskämpar mot andra hankatter om de inte kastreras i god tid. Kastrerar man mellan 4-6 mån ålder som rekommenderat har man inte det problemet.
Jag upplever att man oftare stöter på burmor som kan vara lite speciella att handskas med och ärligt talat rätt griniga mot människor också om det inte passar dem, koraterna är i regel väldigt människokära och möjligen jobbiga för att de inte låter en vara ifred.

En "icke grinig"-burma och en korat är väldigt lika att ha. Båda två kan verka rätt tjuriga på utställning (de gillar ju inte att vara i samma sal som massa främmande katter) så jag tycker man ska träffa dem i hemmiljö för att förstå hur de är. Man får vara beredd att lägga tid och energi på att umgås och göra saker tillsammans med sin katt, det tycker jag att blivande kattägare ofta underskattar trots att man säger det många gånger.
Utseendemässigt är de av liknande modell och pälstyp. Burman ska ha en rätt hårt markerad profil, öron som sitter längre ner och vinkel på ögonen så att de ser lite barska ut. Koraten har mjukare markerad profil, lite högre placerade öron och stora, öppna ögon (ser sneda ut när de inte är helt öppna ut, till skillnad från tex britter). Pälsen är kort, utan underull och silkig. Jag upplever att koraternas päls ofta är kortare mer utan ull än burmorna, framförallt i linjer med mycket thailändskt blod. Korater är alltid blå med silverskimrande yta och har gröna ögon som vuxna. Burman finns i en mängd burmamaskade färger och har gula/orange ögon.
Burmor är mycket lättare att få tag på som en av de vanliga korthårsraserna, korater tillhör de absolut minsta raserna (men ironiskt nog också en av de raser som har absolut lägst inavelsprocent när man DNA-testar dem

). Det finns dock ett gäng bra koratuppfödare i skandinavien så det brukar inte vara några problem att få tag på en om man faktiskt vill.