Vilken ras?

Bukefalos 30 år!

Russ känns som att de nästan skänks bort när man tittar på försäljningssidorna..
Svensk ridponny är ju oftast väldigt höga i blod med prespationslinjer (finns väl så klart olika linjer där med) så generellt inte speciellt lugna i temperamentet eftersom de är avlade för sport, men oftast bra pengar vid försäljning.
PRE tänker jag inte heller är speciellt lugna i temperamentet
Spontant tänkte jag Fjordhäst, de är väl ofta bra i temperamentet, lagom stora och verkar betinga ett bra pris vid försäljning.

Russ känns som att de nästan skänks bort när man tittar på försäljningssidorna..
Svensk ridponny är ju oftast väldigt höga i blod med prespationslinjer (finns väl så klart olika linjer där med) så generellt inte speciellt lugna i temperamentet eftersom de är avlade för sport, men oftast bra pengar vid försäljning.
PRE tänker jag inte heller är speciellt lugna i temperamentet
Spontant tänkte jag Fjordhäst, de är väl ofta bra i temperamentet, lagom stora och verkar betinga ett bra pris vid försäljning.

En annan nackdel med fjordhäst är att det i det närmaste är hopplöst att få tag på ston då det nästan bara säljs innan de ens föds… Finns nån ettåring till salu nu.

Men fördel är att nästan alla fjordhästar i Sverige är klass 1, aveln är liten men av väldigt hög kvalitet.

Vilket är något jag skulle vilja lista ut hur man ska komma åt. Det är en absurd skillnad på priset på russ och typ welshar och irländska korsningar. Vilket är orimligt, russ presterar superbra hela vägen upp till Lätt A vilket är mer än nog för en B-ponny och fungerar ofta som hela familjens ponny parallellt då de är bra körponnier.

Vilket är något jag skulle vilja lista ut hur man ska komma åt. Det är en absurd skillnad på priset på russ och typ welshar och irländska korsningar. Vilket är orimligt, russ presterar superbra hela vägen upp till Lätt A vilket är mer än nog för en B-ponny och fungerar ofta som hela familjens ponny parallellt då de är bra körponnier.
När jag kollade efter ettåring var det ingen jättestor skillnad på pris mellan welsh och russ men visst var welsharna ofta dyrare.

@Livsgnista Om du bestämmer dig för russ så finns det ju ”nytt blod” från USA.
Svenskättlingar där borta importerade russ från Sverige på 50-talet(?) och en del av deras nu levande ättlingar finns på Kokovoko breeding farm i Kentucky. För några år sen skänktes en svensk unghingst, Öjvind, till det stuteriet. Detta för att man ville få hingstavkommor av de amerikanska stona tillbaks till Sverige. (Och en ny hingst till aveln i USA).
Tre hingstföl och ett stoföl har importerats till Sverige och hingstarna har verkat i aveln i år, tror de heter Gunnfjaun, Graip och Gute.

Åh, russ :love: så underbara små djur. De flesta är bra barnponnies eftersom de är trygga i temperamentet och inte hetsar upp sig i onödan. Visst, de kan vara envisa och lite lata och har en räv eller två bakom öronen. Men de är också intelligenta och lättfödda, så man måste vara försiktig med utfordring.

De är ju en ur ras som levde på kargt bete och jobbade hårt för inte så länge sen. Inte konstigt att vissa har blivit runda när de används som sällskap och går tillsammans med hästar som behöver betydligt mer mat. Russen på Lojsta hed tex stödfodras bara på vintern. På sommaren lever de enbart på betet och klarar sig förträffligt på det.

Klarar man av att rida ett russ som barn, klarar man av de mesta andra raser sedan. Plus då, som andra skrivit är det en familjeponny som kan köras av hela familjen. Om jag vann på Euro lotteriet skulle jag föda upp russ och burmakatter.

Tack för alla svar! Jag läser allt även om jag inte skriver så mycket. Jag har bara ägt travare (varmblod och kallblod) så vet i princip nada om andra raser. Så jag lär mig massor :) Ge mig gärna ännu mer tankar och tips :)

Tack för alla svar! Jag läser allt även om jag inte skriver så mycket. Jag har bara ägt travare (varmblod och kallblod) så vet i princip nada om andra raser. Så jag lär mig massor :) Ge mig gärna ännu mer tankar och tips :)
Då låter ju russen rätt passande i och med att de också används som travare ☺️ Även om jag personligen mer brinner för att höja russet som tävlingsponny inom ridsporten.

Då låter ju russen rätt passande i och med att de också används som travare ☺️ Även om jag personligen mer brinner för att höja russet som tävlingsponny inom ridsporten.

Ja eller hur? Jag och mitt russ hoppade upp till LB och det gick jättebra, högre höjder ville varken hon eller jag försöka oss på (LC gillade vi nog allra bäst). Dressyr var det väl lite si eller så med får erkännas, men hon var stensäker ute och var med på allt och blev inte rädd eller hetsade upp sig. När jag tänker tillbaka på vad vi hade för oss så ryser man lite. Men gud så kul vi hade. Kunde stå och borsta och fläta manen och fixa och hon bara stod där och halvsov lite ibland. Älskade J.

Ja eller hur? Jag och mitt russ hoppade upp till LB och det gick jättebra, högre höjder ville varken hon eller jag försöka oss på (LC gillade vi nog allra bäst). Dressyr var det väl lite si eller så med får erkännas, men hon var stensäker ute och var med på allt och blev inte rädd eller hetsade upp sig. När jag tänker tillbaka på vad vi hade för oss så ryser man lite. Men gud så kul vi hade. Kunde stå och borsta och fläta manen och fixa och hon bara stod där och halvsov lite ibland. Älskade J.
Jag tävlade mitt russ i Lätt A i dressyr när han var 6 år gammal (så han var utbildningsmässigt i tid med ungponnychampionaten) och han gick senare Lätt B i hoppning. Samtidigt så hade han kapacitet för betydligt mer i hoppningen, men led av att han var rätt liten och blev urvuxen.

Russ är fräsiga små körhästar, iallafall de tre jag kört. Har du bakgrund i travet tycker jag det låter klockrent att föda upp små russin :love: En av de jag körde kunde vara en handfull för sin lilla ryttare, så då var det väldigt praktiskt att som vuxen kunna jobba igenom honom ordentligt.

Ja det beror väl lite på vad syftet med aveln är, har man inte tänkt att behålla alla själv så måste det ju också gå att sälja, och förhoppningsvis inte gå med minus..
Jag hade personligen inte köpt ett russ till mina små barn, då de ofta har en räv eller två bakom örat och kan vara hiskeligt envisa. Sedan finns det ju så klart massor av guldkorn även där :-) Men ett barn i 10-års åldern som har lite att sätta emot när envisheten slår till, absolut, men då är ju nackdelen att de snart växer ur dem..
Om man nu har tänkt att använda dem till ridning, är man även intresserad av körning absolut.

Skulle jag ha en ponny ämnad för sporten har jag nog mer satsat på raser som är mer lämpade för det, Welsh, New Forest, Svensk ridponny. Det är ju ändå de raser som oftast är i toppen på tävlingsbanorna.
Men alla vill ju inte tävla, utan vill ha en trevlig familjeponny.
Fjordhästar känns det som att det är lite "brist på" i Sverige för man ser ofta att folk eftersöker dem. Men jag kan ha fel för det är ju inte "min ras" så jag har inte full koll

Connemara.
Dölehäst (kan väl stamboksföras som nordsvensk.
Knabstrupper (finns olika typer beroende på inriktning), kan även korsas med vissa andra raser och ändå reggas/stamboksföras som knabstrup).

Ja det beror väl lite på vad syftet med aveln är, har man inte tänkt att behålla alla själv så måste det ju också gå att sälja, och förhoppningsvis inte gå med minus..
Jag hade personligen inte köpt ett russ till mina små barn, då de ofta har en räv eller två bakom örat och kan vara hiskeligt envisa. Sedan finns det ju så klart massor av guldkorn även där :-) Men ett barn i 10-års åldern som har lite att sätta emot när envisheten slår till, absolut, men då är ju nackdelen att de snart växer ur dem..
Om man nu har tänkt att använda dem till ridning, är man även intresserad av körning absolut.

Skulle jag ha en ponny ämnad för sporten har jag nog mer satsat på raser som är mer lämpade för det, Welsh, New Forest, Svensk ridponny. Det är ju ändå de raser som oftast är i toppen på tävlingsbanorna.
Men alla vill ju inte tävla, utan vill ha en trevlig familjeponny.
Fjordhästar känns det som att det är lite "brist på" i Sverige för man ser ofta att folk eftersöker dem. Men jag kan ha fel för det är ju inte "min ras" så jag har inte full koll

Jo, fjordhästar (ffa inridna) är det stor brist på. Det föds bara runt 80 stycken varje år. Priserna har dessutom gått upp en hel del, även om man fortfarande sällan kan gå med vinst.

Liknande trådar

• Vilken ras?
  • Framtida hundras?
  • Vilken handväskhund ska min man ha?
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat