Vilken ras?

Japp det är min lilla prins, helt nyklippt :)

Så jag får väl åter säga, läs på om rasen( mellanschnauzer) bilda er en uppfattning, tro mig ni kommer inte bli besvikna
 
Alla har turen att ha kinkhundar utom jag :(
Här ligger dom och ålar ner sej och blir blöta och skitiga och kutar mot en i full fräs <HEEEEEEJJJJ :idea:*utan lampa*> så man får tok-kuta åt andra hållet för att skydda sej vilket innebär att man startat en kul lek och oavsett vad springer jag INTE fortare än en hund .
Däremot kan inte hundarna springa uppför den smala stegen till höskullen så där sitter man säkert :cool:
 
Om vattnet inte når en högre än till sporren så får man lov att lägga sig ned tycker mina hundar. Varenda vattendroppe skall utnyttjas. Fast ibland kan de faktiskt gå runt vattnet. Vad det beror på vet jag inte :crazy:
 
Det låter på dig som om du inte har speciellt stor hundkunskap så jag skulle välja en något lättare hund. Ingen hund som är "jobbig att uppfostra" dvs försöker ta över ledarskapet ofta och liknande.

Gärna en utpräglad sällskapsras som tycker om lära sig saker ändå. Det finns massvis med raser som passar ditt ändamål, tyvärr hinner jag inte skriva något mer just nu. Kanske någon annan som har bra tips?
 
En aussie kanske vore något! Om du inte tycker den är för liten!
 
Aussies är väldigt krävande och rätt tuffa - rekommenderas alltså inte i detta fall.
 
Min

dvärgschnauzer tycker heller inte om att bli blöt.
Det blir besvärligt för honom när han blir blöt under magen, då kan han ju inte lägga sig.....
Så han älskar att bli fönad.....
 
Sheltie... Utmärkt agilityhund, om du nu är intresserad av det, kan dock vara ngt försiktig, men helt beroende på ägare och uppfostran. Ngt jobbig päls dock, men det finns de med mer eller mindre päls.

Skulle bara vilja invända att schnauzern är en rätt så tuff hund, inte helt olik en terrier...

Kan kanske cockerspaniel vara ngt??? Jakthund, men har inte enligt mitt tycke mycket jakt kvar, passar till mycket och pälsen är bara att klippa ner.

//E
 
retriver, collie och sheltie är uteslutet. Det är inga raser som uppskattas innom familjen :crazy:
 
Fast en ridgeback kräver ju ganska mycket och är ingen "lätt" hund. Men vackrare hundar får man leta efter :love:
 
Schnauzern är tuff :Ja

Men jag gav henne ett råd om välja en tik eftersom dom i regel är mycket mer mjuka än hanarna.
 
Finns det NÅGON hundras som generellt sätt är LÄTT att ha och göra med? Någon slags "nybörjarhund"?

Nu är inte vi nybörjare utan har haft både det ena och det andra. En hund är inte aktuell att få hem i morgon eller om en månad utan det får ta den tid det tar, bara det blir rätt....
 
cavalier king charles spaniel kanske kan vara något!
Är en snäll sällskapshund, lämplig för nybörjare...
 
Känner flera Aussies.... Dom är trevliga goa små hunder som kräver en del motion/aktivering jämfört med flera små sällskapshundar, konsekvent uppfostran men det gäller väl alla raser?!
Och då Chrisse med familj inte är nybörjare så tror jag för min del att det skulle kunna gå bra!
 
jag gjorde ett rastest åt dig ;) Eftersom man aldrig kommer på nån bra ras såhär :smirk:

En hund som kom upp var shiba, en annan norsk buhund. Kanske du ska ta en titt. De jag träffat av de här raserna har varit stabila och trevliga. Döm själv (glöm inte att vara kritisk i bedömningen). Minimal pälsvård, "lagom" aktiveringsgrad, en hund som gärna hänger med överallt.

Dock kan nog någon annan här tala om lämplighetsgrad då jag inte har någon personlig erfarenhet av spetsar.

//E
 
Upptäckte just att flera raser kallas Aussie, vilken menar du? Australisk terrier eller Australian shepherd
 
lady_vip: rastest? vad roligt.
Norsk Buhund hade finns det ju planer på som jag skrev i originalinlägget :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 571
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 044
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 700
Senast: Narcissa
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 260
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp