Vilken rengöringsmetod använder du?

Golden_Heart

Trådstartare
En kompis och jag diskuterade lite praktikerfarenheter häromkvällen och vad för ryktmetoder som används. Då tänkte jag att jag skulle fråga ni kloka bukefalister hur ni gör.
Motivera gärna varför eran metod är så bra och funkar den även sommartid i hög värme utan att ge skavsår, om era hästar tappat lätt hull eller har mycket hår. Får ni era hästar blanka?
Här anges några metoder som vi kom fram till att det finns, men det finns säkert flera. Om ni har någon annan så beskriv den gärna.

1.
Borstar av före och efter med rotviskan/rotborste på kropp, huvud, man och svans.
Piggborste ifall hästen är lerig. Hovarna kratsas med hovkrats

2.
Borstar av före och efter med rotviskan/rotborste på kropp, piggborste på man och svans. Piggborste ifall hästen är lerig. Huvudet tas så lite som möjligt med borste, mest bara med en trasa. Hovarna kratsas med hovkrats

3.
Kombination av metod 1+2 samt glansspray för att få den glansig. Hovarna kratsas med hovkrats

4.
Borstar före med rotborsten/ rotviskan på valda delar och efter ridningen spolar hästen/ torkar av den oavsett årstid. Hovarna kratsas med hovkrats

5.
Borstar av hästen med rotviskan/ rotborsten och sedan tar ryktborsten och ryktborstar och ryktar av hästen så. Använder rotborsten eller någon mjukborste på man och svans. Huvudet borstas med ryktborsten eller annan mjukborste samt torkas med en trasa. Hovarna kratsas med hovkrats.

6.
Före borstas där sadeln ska sitta och alla veck med en rotborste, piggborste på man och svans. Hovkrats på man och svans. Efteråt antingen spolas hästen eller så borstas den lite med rotborsten/ rotviskan.


7.
Hela hästen masseras ordentligt med skrapan, undantag av huvud och nedre delen av benen. Skrapan knackas ut mot stallgången. Sedan ryktas hästen ordentligt med ryktborsten och skrapan. Stövet knackas ut på stallgången. Huvudet ryktas också ordentligt. Minst 8 st ska knackas ut. Man och svans borstas ut ordentligt med en mjukborste, torvor reds också ut för hand. Hovarna kratsas med hovkrats. Detta används både före och efter när hästen har torkat.

8.
Din egna special.


Tillägg till ovan.
Metod 5. Nuvarande metod ifrån ridsportförbundet.
Metod 7. Den äldre metoden från alla ridlärarutbildningar. Tufft körde det med att åtta knack med skrapan skulle ut och synas, annars kom inte hästen ut.

Min kompis tycker metod 5 är bäst. Hon anser att skrapan inte är bra mot hästen.
Själv är jag inlärd på metod 7 och har sett hur blank och fin hästar blir med den. Inget spray behövs. Hästarna som har normalt svårt att hålla hull, har inga problem med detta. Jag känner och anser att ridsportförbundet borde gå ut med denna period, då jag har sett att de på ridskolorna på ridskolans eller de privata hästarna inte ger sig tid att rykta hästen ordentligt utan allt ska gå så otroligt snabbt och instruktörerna lär ut samma korta metod till eleverna också redan ifrån ridlekis. Har även sett hur de har spolat hela hästen efteråt, lagt på ett täcke så de får torka lite medan de mockar boxen och sedan lagt på dem vintertäcke och ut i hagen i blåsten. Sedan kommer de och klagar på stela hästar osv.:eek:
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Jag kör nr 1 till vardags och ibland med ryktborste och skrapa mest för umgänget och lite extra mys :)
Min häst är oklippt detta året, har täcke och är vit m mörkbrunt huvud :love:
Och jag har kommit på att jag älskar vintern för nu e hon verkligen kritvit! I vanliga fall finns det ju antingen gräs eller lera och hon färgas därefter :p
På sommaren duschar jag henne gärna efter ridningen men inte varje dag och aldrig med kallt vatten (svalt ljummet) Shampoo används ca 2 ggr per år under varmare perioden..
Glansspray används i man och svans varje vecka som balsam och även en liten dusch på bogen i hopp om att minska risken för täckes-skav..
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Modell 8.
Borstar av med rotborste före ridning, piggborste där det behövs pga smuts. Bryr mig sällan om man/svans (mest fjordingar, enkelt där med manvården) men reder ut de värsta "skatbona" och använder då pälsglans i man/svans.
Efter arbete, borstas det av med rotborste el motsvarande.

Mina hästar är blanka och fina. Jag tror att graden av blankhet beror mer på fodret än på borstandet.

Kan tillägga att jag på vardagarna efter mitt heltidsjobb rider 2-3 hästar och på helgerna rider jag 5-6 hästar per dag. Har inte tålamodet att då stå en lång stund och borsta varje häst.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

På vintern borstar jag större delen av hästen (inte ben, mage och huvud) med en rotviska. Efter det borstas hela hästen med en mjukare rotborste. På sommaren och i fällningstider ersätts den första rotviskan av en gummiskrapa. Han gillar inte den hårdare borsten när han inte har så mycket päls. Efter ridning borstas hästen med den mjuka rotborsten igen. På sommaren när hästen är svettig brukar jag spola av. Man och svans reder jag ut med fingrarna och/eller borstar med rotviskan. Piggborsten är bannlyst hos mig. :p Använder aldrig glansspray och har heller aldrig schamponerat hästen, han är blank och fin ändå.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Kan tillägga att jag har jobbat utomlands där de flitigt också använde metod 7.
När jag jobbade där i omgångar så har det varit hästar som inte varit glansiga, snudd på magra osv. På någon månad med ordentligt rykt enligt metod 7 så är hästarna snudd på knubbiga och blänker som bara den. Har även varit med om liknande när jag jobbat i Sverige på flera ställen. Kan tillägga när jag jobbade utomlands och även en annan kompis till mig som också har använt metode. Vi red 8-10 hästar om dagen och knackade ut minst 20 per häst innan vi red och sedan ca 10 efter också. Samt på de vi tävlade speciellt var det runt 40-60 utknack. Även riktigt magra hästar har lagt på sig enormt på kortare tid en ordentligt rykt och massage av dem. När man använder ryktskrapan så masserar du ju hästen. Du får upp allt gammalt smuts, stöv och annat löst hår och med ryktborsten sedan så etablerar du en fin glans. Använder man en rundskrapa så blir det naturligt med runda cirklar och mot hjärtat också.
Piggborsten tycker jag borde förbjudas, då den är mest ett otyg som många använder på man på svans och då förlorar man också halva manen och svansen så.
Jobbade på ett ställe utomlands där jag jobbade främst på kontoret men de hade även hästar på stället. Red två hästar före arbetstid, ryktade på samma sätt och efter arbetet med samma typ av rykt ytterligare tre hästar, som jag naturligtvis även red.
Jag tror och har sett att ju mer tid man lägger ner på rykten ju bättre funkar hästen för en, litar på en och är mycket lugnare. Man etablerar en underbar kontakt om man lägger ner massor av energi på rykten.
Detta är min erfarenhet och naturligtvis är inte det alltid det rätta. Har bara sett hur underbart det har funkat.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

7.
Hela hästen masseras ordentligt med skrapan, undantag av huvud och nedre delen av benen. Skrapan knackas ut mot stallgången. Sedan ryktas hästen ordentligt med ryktborsten och skrapan. Stövet knackas ut på stallgången. Huvudet ryktas också ordentligt. Minst 8 st ska knackas ut. Man och svans borstas ut ordentligt med en mjukborste, torvor reds också ut för hand. Hovarna kratsas med hovkrats. Detta används både före och efter när hästen har torkat.

Gummiskrapa antar jag?

Min mall (som jag tyvärr inte alltid följer):

Massageborste och/eller gummiskrapa överallt utom under knä/has och på huvud, helst båda.
Hård rotborste över hela hästen, utom huvudet.
Ryktborste + skrapa över hela hästen
Mjukare "glansborste" över hela hästen

Kratsa hovar, hovborste om de är leriga, eller spola rent dem.
På huvud/ben, ryktborste+mjuk borste.
Man+Svans den hårda rotborsten+mankam.
Pälsglans i svansen, men ingen annan stans.

Dush sommartid vid behov, schampo före tävling, bara vatten annars.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Jag gör en variant av femman.
Min häst gillar inte alls skrapa mot kroppen och inte heller piggborste, någon piggborste har jag inte ens (den borde ingen använda på en häst) utan vid lera använder jag en mjuk gummiskrapa vilket sker väldigt sällan eftersom vi inte har någon lera i hagarna.
Jag har en ganska grov ryktborste eftersom min häst har lång vinterpäls som jag använder ihop med skrapan. Den används också i ansiktet vintertid eftersom hon älskar att bli borstad med den där.
Jag reder ut man och svans med hjälp av en speciell manborste efter att jag har sprayat med pälsglans, min häst har lång man och jag vill att den ska förbli lång. Samma här, en piggborste förstör mer än vad den gör nytta.
Sedan kratsar jag hovarna och hon är färdig.
Jag räknar aldrig utslagen men det brukar bli ett antal.
Duschar henne gör jag vid den årliga tvätten med schampo, aldrig annars. På sommaren svampar jag av om hon är svettig.
Vid fällningen har jag en speciell fällskrapa som är mycket efffektiv och sedan ryktar jag som vanligt.

Min häst är alltid blank trots sin enorma vinterpäls.

Överdriven rykt är inte heller bra, jag har träffat hästar som blivit ryktade så att deras stöv försvunnit...

När jag arbetade på ridskola lärde vi ut, rotviska-ryktborste och skrapa-hovkrats. Att de skulle göra ett visst antal utslag såg jag inte som viktigt utan det viktiga var att hästen var ren. Man och svans ville vi inte att rideleverna skulle röra utan det tog skötarna någon gång i veckan. Möjligtvis att eleverna redde ut den med händerna.
Jag borstar inte min hästs man och svans varje gång heller utan det blir då och då med utredning med händerna i övrigt.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Behöver inte bara vara gummiskrapa. Olika hästar gillar olika, är min erfarenhet.
Längre ner på benen där det bara är skinn o ben går inte plastskrapan eller metalskrapan att ta och självklart inte på huvudet. Jag tror ingen häst gillar någon form av skrapa på huvudet och jag gör det inte.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Ju mer rykt man ryktar dem ju mer producerar de salt. Allt beror nog mest på hur mycket ägaren, skötaren osv vill ha att rykta. Om man har ryktat tills stövet är borta så är det ju super. Stövet innehåller salt som man absolut inte vill ha kvar liggande under sadel osv. Tänk dig bara vilka skavsår den får?! Jag har sett skavsår de får när de inte är ryktade ordentligt och jobbar hårt typ i 20-30 graders värme. Visst i Sverige är de knappt att de kanske jobbar i denna värme, men på många ställen utomlands gör de det och de får ordentligta köttskavsår om de inte är ryktade ordentligt.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Nummer 5, och när jag har tid nummer 7. Fast själva massagen utförs med gummiskrapa.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Nummer 7 oftast annars nummer 5. Har jobbat utomlands så det går av bara farten, viker fortfarande täckena som vi vek dem där och det är snart femton år sedan :crazy: Använder en ganska mjuk gummiskrapa så den går att ta på hela benen och hästen uppskattar att få pannan och nosryggen ordentligt skrapade :)
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Ju mer rykt man ryktar dem ju mer producerar de salt. Allt beror nog mest på hur mycket ägaren, skötaren osv vill ha att rykta. Om man har ryktat tills stövet är borta så är det ju super. Stövet innehåller salt som man absolut inte vill ha kvar liggande under sadel osv. Tänk dig bara vilka skavsår den får?! Jag har sett skavsår de får när de inte är ryktade ordentligt och jobbar hårt typ i 20-30 graders värme. Visst i Sverige är de knappt att de kanske jobbar i denna värme, men på många ställen utomlands gör de det och de får ordentligta köttskavsår om de inte är ryktade ordentligt.

Nej man vill inte att hästen får slut på stöv. Det är inte alls super för det bränner när man bara tar på en häst som är så sönder ryktad :(
De hästar som det har gått så illa för har inte varit tänkbart att rida utan de har bara fått vara några månader tills deras stöv har kommit tillbaka. Stövet är ett skydd, det är inget man ska sträva efter att få bort.

Visst ska man rykta ordentligt så att hästen är ren men från det är det långt ifrån att rykta bort allt stöv. En häst som får köttskavsår har inte passande utrustning eller så har denne en ryttare som inte ser om sin häst. Ingen häst oavsett arbete ska behöva gå så att den får sådana skavsår, det bör man upptäcka innan det blir sår.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Tyvärr har du fel min vän där! De kan få stora köttskavsår av fullt okej passande utrustning, men hästen istället inte är tillräckligt bra ryktad. Om hästen inte är ryktad ordentligt och man har fått bort allt smuts etc och den får jobba med detta i ett par timmar i 20-30 graders värme, då blir det stora sår på en gång.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Jag damsuger hästen om den är dammig. Annars borstar jag bara snabbt av den.

Behöver hästen massage så masserar jag. Borstningen kan inte ersätta det eftersom man inte tar i i närheten av lika mkt som när man masserar.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

En häst får inte skavsår av stöv! Det kan den däremot få av lera, vilket är en helt annan sak!

Får den skav och inte är lerig så passar inte utrustningen.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Nej man vill inte att hästen får slut på stöv. Det är inte alls super för det bränner när man bara tar på en häst som är så sönder ryktad :(
De hästar som det har gått så illa för har inte varit tänkbart att rida utan de har bara fått vara några månader tills deras stöv har kommit tillbaka. Stövet är ett skydd, det är inget man ska sträva efter att få bort.

Jag instämmer. Stövet är ett skydd, och det ska finnas där.
Men, det ska vara vitt - då är hästen ren. Grått eller brunt stöv tyder på att hästen är smutsig, och ju mer man ryktar desto ljusare blir stövet.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Om hästen inte är ryktad ordentligt och man har fått bort allt smuts etc och den får jobba med detta i ett par timmar i 20-30 graders värme, då blir det stora sår på en gång.

Sommartid, när mina hästar går ute dygnet runt, då ryktar jag inte särskilt mycket eftersom det fett som finns i pälsen behövs som skydd mot flugor och annat. Jag brukar bara borsta bort eventuell lera först, och sen borstar jag med rotborste, inget annat. Rider gör jag ibland i ett par timmar, och mina hästar blir rejält svettiga. Men några skavsår har de aldrig någonsin haft.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Kan tillägga att jag har jobbat utomlands där de flitigt också använde metod 7.
När jag jobbade där i omgångar så har det varit hästar som inte varit glansiga, snudd på magra osv. På någon månad med ordentligt rykt enligt metod 7 så är hästarna snudd på knubbiga och blänker som bara den. Har även varit med om liknande när jag jobbat i Sverige på flera ställen. Kan tillägga när jag jobbade utomlands och även en annan kompis till mig som också har använt metode. Vi red 8-10 hästar om dagen och knackade ut minst 20 per häst innan vi red och sedan ca 10 efter också. Samt på de vi tävlade speciellt var det runt 40-60 utknack. Även riktigt magra hästar har lagt på sig enormt på kortare tid en ordentligt rykt och massage av dem. När man använder ryktskrapan så masserar du ju hästen. Du får upp allt gammalt smuts, stöv och annat löst hår och med ryktborsten sedan så etablerar du en fin glans. Använder man en rundskrapa så blir det naturligt med runda cirklar och mot hjärtat också.
Piggborsten tycker jag borde förbjudas, då den är mest ett otyg som många använder på man på svans och då förlorar man också halva manen och svansen så.
Jobbade på ett ställe utomlands där jag jobbade främst på kontoret men de hade även hästar på stället. Red två hästar före arbetstid, ryktade på samma sätt och efter arbetet med samma typ av rykt ytterligare tre hästar, som jag naturligtvis även red.
Jag tror och har sett att ju mer tid man lägger ner på rykten ju bättre funkar hästen för en, litar på en och är mycket lugnare. Man etablerar en underbar kontakt om man lägger ner massor av energi på rykten.
Detta är min erfarenhet och naturligtvis är inte det alltid det rätta. Har bara sett hur underbart det har funkat.


Du menar alltså att hästar går upp i vikt av att ryktas? Så om folk med överviktiga hästar slutar rykta dem så går de ner i vikt? :confused:
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Gud, kommer jag bli totalt lynchad nu för att jag inte ryktar min häst varje dag? Haha.
Jag ser till att min häst är ren och inte har smuts någonstans varje dag, jag kollar igenom benen och hela kroppen, borstar med rotborste på kroppen, hårdare borste på benen, kratsar hovar före + efter ridning, glansspray + hårborste i svansen och borstar igenom manen. Borstar av huvud med en mjukare borste eller ryktborste.

Ryktar jag så gör jag det efter att jag ridit och hästen torkat efter svettäcke eller avspolning. Och det blir inte varje dag, speciellt inte vintertid när det är kallt, då känns det bara korkat att låta hästen stå i kylan och bli ryktad bara för att. Det är min åsikt men ja.

Min häst är inte mager, har inte stora skavsår, han är riktigt blank och fin i pälsen och i gott hull, haha! (roligaste på länge tror jag!) Det går inte heller flera dagar mellan att jag ryktar, säg att det blir 4-5 dagar/vecka men det är inget jag ligger sömnlös för. Speciellt vintertid prioriterar jag att han får ut och röra sig.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Du menar alltså att hästar går upp i vikt av att ryktas? Så om folk med överviktiga hästar slutar rykta dem så går de ner i vikt? :confused:
Självklart inte! Men många hästar som faller ur hull eller magrar har jag sett bottnar i att de är bortglömda. Det är en kombination av allt som hör till. Bra foder gör inte allt. En häst kan få det finaste fodret men ändå inte lägga på sig, just för den känner sig bortglömd. Rykten hjälper ju också en häst under träning att sätta musklerna på rätt ställe.
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 274
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Eftersom jag är lite nybörjare på det här med hästar kanske någon av er allvetande Buke-människor skulle kunna hjälpa mig att klargöra...
Svar
8
· Visningar
4 058
Hästvård Ingen hemlighet för någon antar jag att det ibland kan vara svårt att få hästeriet att gå ihop med livet utanför. Även om man har mkt...
Svar
12
· Visningar
1 654
T
Hästvård Finns det någon som ryktar sin häst nuförtiden? eller hur borstar ni? ser aldrig någon som ryktar... Jag brukar : 1 kamma man svans...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp