Sv: Rykta?

KL

Jag borstar varje dag, lite hårdare borste på benen och mjukare på övriga kroppen om han är lerig. Ryckta gör jag oxå de varje dag dock kan de variera lite hur mycke vissa dagar bara efter ridning, andra mycke innan och efter. De är väldigt olika!
 
Sv: Rykta?

Och jag instämmer i kören.
Tittade runt lite och hittade teorin för ridsportsförbundets ryttarmärke 1 och där står det så här.

Man borstar och ryktar hästen varje dag för att hålla hårremmen ren och få bra blodcirkulation men även för att ge hästens muskler massage. Ryktborsten ska hållas i handen närmast hästens huvud. När man ryktar hästen så ska man hålla på tills stövet i skrapan blir ljust i färgen. Då vet man att hästen är välryktad.
Studiematrialet är ampassat för barn.Och det är detta som ridskolorna som är medlemar hos ridsportförbundet ska gå efter .
 
Sv: Rykta?

Ja då är det ju mer än otroligt att denna kunskap ska gå obemärkt förbi!

Kicki :laugh:
 
Sv: Rykta?

delvis kl.

har haft diverse praktikanter från olika hästutbildningar och kan lova att man blir oftare mörkrädd än glatt överaskad.
För mycket fokus på ridning och övrigt glöms bort. Såsom hantering, säkerhet osv. Framför allt måste de som jobbar på ridskola bli mycket bättre i sitt säkerhetstänk och teori. Men det tycker ju eleverna är tråååkigt.:p
S¨å för att bli "poppis" hos eleverna hoppas det ofta över sådana saker. Samt att en del nybörjarteori hålls av någon lite äldre stalltjej utan utbildning, med motivationen att eleverna är ändå nybörjare liksom.

nu ska försöka låta bli att kapa tråden mer:D
 
Sv: Rykta?

kl

Ja jag ryktar mina hästar, men oftast efter att jag har ridit vet inte om det är rätt eller fel men tycker man får bort mäst stöv då.

En tanke,

I går ryktade man hästarn och i dag tar man ut massören till hästarna.

Kram
 
Sv: Rykta?

Hej!

jag brukar rykta nästan varje dag, har jag väldigt bråttom får lilla älsklingen överleva, men hon borstas alltid noggrannt och kratsas hovarna och visiteras.

Jag tycker det är mysigt att stå i lugn och ro i solen, med sovande pålla och rykta- nästan som meditation för mej. Armarna gör det dom ska och hjärnan driver iväg nån helt annanstans- urskönt!

/ Lavinia, som ryktade minde på förra hästen- men där fick jag istället roa mej med att borsta bort tjockt lerlager varje dag..
 
Sv: Rykta?

Jag ryktar aldrig min häst, hon avskyr det.

Vi får ändock kommentarer varje gång vi är borta och av folk vid träningar om att hon är det mest välvårdade de sett på länge. :)
 
Sv: Rykta?

Jag är inte jättegammal, har aldrig gått på ridskola men är väl medveten om vad att rykta är..

Jag ryktar ett par gånger i veckan. Förutom en häst för han är så kittlig så att det finns ingen logiskt förklaring till varför man då ska tvinga honom till det..
 
Sv: Rykta?

När jag ska rida rykta jag, såklart. Med vilka borstar vet jag inte, tar lite olika, beroende på hur skitig hon är. Svansen och manen borsta jag inte lika ofta, utan brukar bara spraya in pälsglans, och dra igenom då och då, så det inte blir för trassligt och dant. Ryktar även ibland då och då. Men vissa dagar får hon helt enkelt slippa mig :P! Självklart kratsa jag hovarna också.

Någon som INTE ryktar sina hästar innan ridning? Varför inte isådana fall? Bara en fråga :)!
 
Sv: Rykta?

En tanke:
Jag har fått lära mig att man aldrig ska rykta vintertid, eftersom att man då tar bort det naturliga skyddande fettlagret ur hästens hud.
Hur gör ni? Spelar det roll om hästen har vintertäcke i hagen? Är klippt? Oklippt?
 
Sv: Rykta?

Nej, det är snarare så att man smetar ut fettet. ungefär som fåglar som putsar sina fjädrar. Däremot varnade man förr för att tvätta hästen för ofta.

Men i dagens läge när de flesta går med täcke osv är det absolut ingen fara.
 
Sv: Rykta?

Någon som INTE ryktar sina hästar innan ridning? Varför inte isådana fall? Bara en fråga

Därför att hon blir tillräckligt ren för att ha sadel på ändå.

Jag har ganska pressat schema i stallet på vardagarna för att slippa komma hem framåt 23-tiden, så jag nöjer mig med "tillräckligt ren" och hoppar över allt extra.

Hon kan som sagt ordna med sin hud och päls själv när hon går i hagen, så jag ser inte ryktandet som något livsnödvändigt för henne.
 
Sv: Rykta?

När jag ska rida rykta jag, såklart. Med vilka borstar vet jag inte, tar lite olika, beroende på hur skitig hon är. Svansen och manen borsta jag inte lika ofta, utan brukar bara spraya in pälsglans, och dra igenom då och då, så det inte blir för trassligt och dant. Ryktar även ibland då och då. Men vissa dagar får hon helt enkelt slippa mig :P! Självklart kratsa jag hovarna också.

Någon som INTE ryktar sina hästar innan ridning? Varför inte isådana fall? Bara en fråga :[B])![/B]

För att det tar tid, är jobbigt o onödigt.....
 
Sv: Rykta?

Samt att en del nybörjarteori hålls av någon lite äldre stalltjej utan utbildning, med motivationen att eleverna är ändå nybörjare liksom.


Just det där tänket är nog tyvärr alltför vanligt och helt galet, då det ju är jätteviktigt att man får enbra grund att stå på.

Kicki :laugh:
 
Sv: Rykta?

För att det tar tid, är jobbigt o onödigt.....

Kan väl aldrig vara onödigt att rykta hästen!? Samt tar tid och är jobbigt....? Att rykta hästen i 10 min. är ju ingen enorm tidsåtgång som jag ser det, samt att röra lite på armarna är ju inte heller så fruktansvärt ansträngande.

Kicki :laugh:
 
Sv: Rykta?

Brukar ta mig tid och rykta igenom mina hästar ordentligt ett par gånger i veckan, men ska villigt erkänna att jag oftast bara använder rotviska (samt piggborste till man och svans). är mycket medveten om att jag borde rykta oftare, inte för att hästarna är glanslösa (tvärtom), utan för massagens skull.
Ska faktiskt köpa en ny (bättre!) ryktborste så jag kan bli duktigare på den fronten. För jag drar mig för att rykta för att borsten är så dålig :angel:
 
Sv: Rykta?

Kan väl aldrig vara onödigt att rykta hästen!? Samt tar tid och är jobbigt....? Att rykta hästen i 10 min. är ju ingen enorm tidsåtgång som jag ser det, samt att röra lite på armarna är ju inte heller så fruktansvärt ansträngande.

Kicki :laugh:

Frågan är vad 10 minuters rykt ger jämfört med en "avdammning" med en tät borste och kanske lite fukt?

För att ge den omtalade massageeffekten bör man kanske hålla på ett bra tag längre. När jag var liten fick vi lära oss att en timme var lagom. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 267
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 424
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp