Sv: Rykta?

Frågan är vad 10 minuters rykt ger jämfört med en "avdammning" med en tät borste och kanske lite fukt?


Betydligt mer enligt min erfarenhet. Rykten avlägsnar "dammet" medan en tät fuktig borste endast binder det.

Kicki :laugh:
 
Sv: Rykta?

Nu i fällningsperioden focuserar jag mest på ryktstenen för att få bort pälsen. Sen borstar jag honom med rotviska.
På sommaren blir det ryktning i timmar! :D
 
Sv: Rykta?

Kan väl aldrig vara onödigt att rykta hästen!? Samt tar tid och är jobbigt....? Att rykta hästen i 10 min. är ju ingen enorm tidsåtgång som jag ser det, samt att röra lite på armarna är ju inte heller så fruktansvärt ansträngande.

Kicki :laugh:

10 min jag hellre lägger på annat. Det är onödigt då min häst inte är dammig.
 
Sv: Rykta?

Jag brukar rykta (ryktborste & ryktskrapa) mina hästar efter lätta pass när dom ej är svettiga, då är det lättare att få bort stövet. Annars kan jag rykta för att hästarna tycker det är skönt.

För mig är det skillnad på att borsta eller rykta.
 
Senast ändrad:
Sv: Rykta?

knapp

Har tråkigt.

Ordentlig rengjöring av häst:
1. Kratsa/Borsta ur hovarna + ev. olja
2. Gummiskrapa över hela hästen. Gnugga upp dammet.
3. Rotviska på benen
4. Reda ut svansen med fingrarna + ev glansspray
5. Ryktborste + skrapa över hela hästen
6. Lätt fuktad svamp i ansiktet.
7. Torka av hela hästen med fårskinnshandske.

För finare tillfällen :)
 
Sv: Rykta?

undrar om någon har ett bra foder tips som hjälper lite på vägen att få en blankare päls ? kan ju samtidigt säga hur min ryktning ser ut, ryktar ungefär varannan dag beronde på hur mycket tid jag har och om det behövs, annars är det1, rotviska 2, sprayar i pälsglans i man och svans 3, dammborste/rykta4, borsta ur svans man och pannlugg.5, ansikte 6. Karleder med rotviska/hovborste 7 kratsa hovarna, lägger väl ner allt från en halvtimme till 2 timmar på borstningen beronde på vilket humör jag är på och hur mycket tid jag har. Min pärlas foder är (d-ponny) rids mycket! kväll: 1kg pellets lusern 1msk kalk 0,3 dl b-vitamin vid fällningstider 0,3dl linfröolja 1dl äpplejuice 1tsk matsalt morgon: 1kg havre 1dl mineraler och efter ridning 0,5kg betfor. Så ingen som vet något bra foder som gör hästen blank ? :)
 
Sv: Rykta?

Fattar inte riktigt skillnaden på rykta och borsta. Men jag älskar iallafall att rykta hästen, speciellt när man ser hur fin han blir efteråt!
Såhär gör jag:
1.lite hårdare borste för att få bort all smuts/det värsta.
2.en mjukare borste med längra strån,den tar bort mycket damm, och rengör bra.
3.mjuk borste, tar bort det sista lilla dammet.
4. drar av med en fårskinndhandske, gör han glansig och fin.

Sen kratsar jag självklart hovarna sen pälsglans i svansen, dock inte alltid jag borstar den, om jag bara rider hemma. För att inte slita på den allt för mkt.
 
Sv: Rykta?

Fattar inte riktigt skillnaden på rykta och borsta. Men jag älskar iallafall att rykta hästen, speciellt när man ser hur fin han blir efteråt!
Såhär gör jag:
1.lite hårdare borste för att få bort all smuts/det värsta.
2.en mjukare borste med längra strån,den tar bort mycket damm, och rengör bra.
3.mjuk borste, tar bort det sista lilla dammet.
4. drar av med en fårskinndhandske, gör han glansig och fin.

Sen kratsar jag självklart hovarna sen pälsglans i svansen, dock inte alltid jag borstar den, om jag bara rider hemma. För att inte slita på den allt för mkt.

rykta är med skrapa och ryktborste och borsta är ju och borsta ;)
 
Sv: Rykta?

10 min jag hellre lägger på annat. Det är onödigt då min häst inte är dammig.

Då är du den enda jag känner som inte har en dammig häst....;)

Sållar mig till dom som ryktar varje dag, tycker det är en urskön stund med hästen som jag unnar både mig själv och henne :love:

älskar att se på raderna med stöv på golvet efteråt - jag är väl lite konstig då...:-D
 
Sv: Rykta?

älskar att se på raderna med stöv på golvet efteråt - jag är väl lite konstig då...:-D

Hur får du stövet i rader?
Hos oss en lerig höst blir det en rund matta runt hela hästen, och när man flyttar hästen är det hovavtryck på golvet där.:p Blir alltid lika förvånad över hur mycket smuts det blir på golvet fast det inte syns så mycket i pälsen. (eller ju, ibland syns det ju verkligen, men det blir ju massor även när hästen ser hyfsat ren ut, världens björnpäls)
 
Sv: Rykta?

*kl*

Jag borstar min häst varje dag och hon ryktas några gånger i veckan. Vår rutin ser ut såhär:

1. Borstar med piggborste med gummiploppar längst ut, man och svans borstas. Glansmedel i taglet ca 2 ggr / vecka.
2. Borste med styva, långa strån, hela kroppen även tagel (ej huvud)
3. Borste med lite mjukare och något kortare strån, hela kroppen
4. Rykt några dagar / vecka
5. Mjuk "dammvippa"
6. Kratsar hovar.
Ibland blir det även massage med en speciell massageborste någon gång i början av proceduren, typ mellan 2 och 3. :)

Jag använder bara borstar av naturmaterial, tycker inte alls om syntetborstarna.

Appropå begreppsförvirring så tror jag mycket väl att det kan vara så att begreppet "rykt" mer och mer urholkas till att betyda borsta. Ord och begrepp ändrar betydelse, positivt eller negativt, succesivt hela tiden. Men visst kan det bli problem när man använder samma ord men det har olika betydelse för de som pratar...
 
Sv: Rykta?

undrar om någon har ett bra foder tips som hjälper lite på vägen att få en blankare päls ? kan ju samtidigt säga hur min ryktning ser ut, ryktar ungefär varannan dag beronde på hur mycket tid jag har och om det behövs, annars är det1, rotviska 2, sprayar i pälsglans i man och svans 3, dammborste/rykta4, borsta ur svans man och pannlugg.5, ansikte 6. Karleder med rotviska/hovborste 7 kratsa hovarna, lägger väl ner allt från en halvtimme till 2 timmar på borstningen beronde på vilket humör jag är på och hur mycket tid jag har. Min pärlas foder är (d-ponny) rids mycket! kväll: 1kg pellets lusern 1msk kalk 0,3 dl b-vitamin vid fällningstider 0,3dl linfröolja 1dl äpplejuice 1tsk matsalt morgon: 1kg havre 1dl mineraler och efter ridning 0,5kg betfor. Så ingen som vet något bra foder som gör hästen blank ? :)


Linfröolja eller linfröpellets är jättebra för pälsen! Jag ser att du redan ger linfröolja men i liten mängd, kanske behövs det mer för en positiv effekt på pälsen? Och såklart att vitamin- och mineralbehovet är täckt! :)
 
Sv: Rykta?

Ryktar så gott som aldrig mitt fullblod. Kittlig herre som viftar med svansen och hugger i luften när man borstar... Så jag använder en mjuuuk och tät, korthårig borste. Är han väldigt lerig på benen tar jag en vanlig rotborste där. Han går ändå täckad på vintern så särskilt smutsig är han inte!
Kan använda en ryktborste istället, även den väldigt mjuk (borstiq). Men för mig är det inte att rykta om man endast använder ryktborste. Ska man rykta ska man gå igenom hästen rejält och avsluta med ryktborste - det är min definition.

1. Borsta av med tät, mjuk borste/ryktborste och skrapa
1b. Borsta benen med rotviska
2. Borsta man och svans, ev på med pälsglans
3. Kratsa hovarna

Nordsvensken:
1. Borsta med rotviska
2. Reda ut man och svans med pälsglans och hård, korthårig borste
3. Kratsa hovarna
(4. Rykta [avsluta med fuktad trasa om han ska fotograferas :p])
 
rykta? :

Linfröolja eller linfröpellets är jättebra för pälsen! Jag ser att du redan ger linfröolja men i liten mängd, kanske behövs det mer för en positiv effekt på pälsen? Och såklart att vitamin- och mineralbehovet är täckt! :)

tack! :D :laugh:
 
Sv: rykta? :

jag borstar/ryktar inte varje dag men alltid innan ridning, och använder då...
huvud= mjuk ryktborste
rygg= ryktborste+ skrapa+ massage borste
ben= rotviska
hov= hovkrats + hovborste
man och svans kammar jag igenom när de blir allt för toviga med man kam och hårborste + pälsglans.
min stora häst är alltid blank och fin med tunn fin päls medans mina små alltid ser ut som håriga monster, och vägrar hålla sig rena i mer än 5 min.
 
Sv: Rykta?

*kl*

Jag ryktar min häst varje dag för att jag har lärt mej att så gör man. Man ska komma ut med en välskött och blank häst utan tovor/halm/spån lr liknande i hästens svans/man.

Det spelar inte någon roll om min häst vilar, han ryktas ändå. Och men rykta menar jag givetvis med ryktborste och ryktskrapa. Annars kallar jag det för snabb-borstning bara.

Jag brukar börja med att gnugga igenom med gummiskrapa för att lossa hudflager och hår, är han lerig så blir det piggborsten innan gummiskrapan.
Sen går jag vidare med rotborsten över hela kroppen förutom på huvudet.
På huvudet använder jag ryktborsten.
Sen kollar jag igenom hovarna samt kratsar dom.
Jag ryktar sen igenom hela hästen, reder ut man, svans och pannlugg med hårdare typ av rotborste kombinerat med pälsglans om det behövs. Då lossnar ju även lite skit från man och pannlugg som kanske lägger sej på den nyss ryktade hästen så då tar jag alltid en extra extra mjuk(naturborste) rotborste för att få bort det ytliga dammet på hela hästen inkl huvudet som en sista grejj, sen är vi klara för att klä på utrustningen alt gå ut i hagen igen eller in i boxen.
Efter motion kratsar jag ALLTID hovarna ännu en gång och borstar av hästen alt spolar av om den är svettig eller ryktar igenom beroende på hur mycket tid jag har.
Att rykta efter motion ger en extra fin päls tycker jag.

Har alltid fått höra att min häst ser så välvårdad ut trots att han är ett kallblod. Jag vet inte varför folk fått för sej att dom alltid ska se lite risiga ut.
 
Sv: Rykta?

Jag ryktar, alltså med ryktborste och skrapa, varje dag! Dels är det en ”djupare” rengöring än med vanlig borste och dels så är det en ytlig massage, så det är jättebra att göra det både före och efter ridning. Jag märker på min häst att han gillar att bli ryktad för han börjar gäspa och frusta.
Men det är flera i vårt stall som bara drar av hästarna med en rotborste varje dag. Alla får ju göra som de vill men jag tycker att man dels missar lite social samvaro med hästen och jag tror att den lätta massagen är bra för alla hästar.
 
Sv: Rykta?

Ryktar grundligt med hästdammsugare, en mer underbar och praktisk mannick har inte upfunnits! Oavsett hur "smutsig" lortgrisen är så blir han skinnande ren på studs och jag slipper att kvävas ihjäl i astma attack :D
 
Sv: Rykta?

Hur får du stövet i rader?
Hos oss en lerig höst blir det en rund matta runt hela hästen, och när man flyttar hästen är det hovavtryck på golvet där.:p Blir alltid lika förvånad över hur mycket smuts det blir på golvet fast det inte syns så mycket i pälsen. (eller ju, ibland syns det ju verkligen, men det blir ju massor även när hästen ser hyfsat ren ut, världens björnpäls)

Ha ha det har du rätt i :D

Rader under andra tider på året då, matta på hösten :rofl:
 
Sv: Rykta?

Jag borstar i ordningen:
1, plastborste
2, en skurborste( ja en sån man skurar golvet och annat med, den är jättebra och min häst älskar det:))
3, en en lite mjukare borste
4, en borste som tar bort damm jättebra
och till sist ryktar jga och så tar jag ofta en fuktig svamp och drar över honom sen så blir det att rykta igen efter det:)

Max 2 ggr i månaden blir det pälsglans i svanesen så den reds ut.. ibland inte ens de.. Och de beror på att han har rätt tunn svans så vill spara på den:)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 267
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 441
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp