Vilken ridskola i Sverige låter ridskolehästarna hoppa högst?

Det jag menar är att balans och känsla som grund inte är något som tränas upp av att hoppa högt.

Snarare är det så att om grundbalans och koordination inte finns i grunden hos ryttaren så ofta klarar ju denne ändå att hoppa lättare banor och höjder. Men blir det högre samtidigt som det då även blir mer tekniskt så givetvis visar sig grundproblemen då, precis som du vittnar om.

Du tränar inte upp några grunder av att höjden på hindren är ökade, som sagt.


Vilken tur för mig att det inte stämde.
 
När jag red på ridskola hoppade vi ofta upp till 70-90 cm, både för ponny och storhäst. De flesta sprången på lägre höjd för teknikträning, men var det banhoppning fick man hoppa den höjd man var bekväm med helt enkelt. Ett tag var vi ett gäng som red skolhäst för extern B-tränare tillsammans med privatekipagen, då var det några skolhästar som fick hoppa enstaka språng på upp till 1.20 har jag för mig. En mindre ridskola som inte var särskilt tävlingsprofilerad, men ville man tävla skolhäst så fick man på den höjd man klarade av. De flesta gick lokala 90-100 cm när de hade ryttare till det.

Även detta i Dalarna, dock ingen av de ovan nämnda.
 
Som ungdom hoppade vi 70-90 cm med enstaka språng över metern. När jag började rida på ridskola igen som vuxen så höll vi oss nog runt 60-70 cm i min grupp. De hästarna tävlades runt metern så de gick ju åtminstone lektioner med hoppgrupperna där de hoppade högre.
 
Jag tror att de flesta ridskolor hoppar lägre nuförtiden. Det sliter så mkt och tekniken kan en öva även på lägre hinder. Jag red i specialgrupp på ridskola i en sthlmsförort 96-00 och vi tävlade upp till LA och hoppade enstaka hinder upp till 145 även med ponnyerna. Någon ponny hade gått SM fast den gick på ridskola och vi satsade mkt och fick ta mkt ansvar. På vanliga lektioner var det kanske 70 som gällde?
 
Vi hoppade nog runt 70-80 på vanliga lektioner. Däremot hoppade vi runt 110 på en hoppkurs en gång. Ridskola norr om Stockholm.
 
Min dotter rider I specialgrupp där alla har egen häst, dock brukar de vara några som har ridskolehästar. Min dotter har oftast ridskolehäst (hon rider alltid samma) och har hoppat som högst 1.20. De hoppar dock inte så högt i de vanliga ridgrupperna.
 
Tack för alla fantastiska berättelser från forna dagar med storhoppande ridskolehästar!
Om inte hästaveln gått helt baklänges borde dagens hästar inte vara mindre hållbara, och dagens elever borde inte vara mindre läraktiga.

Så för att återgå till den ursprungliga frågan: vilken ridskola i Sverige låter sina hästar hoppa högst idag 2018?

God fortsättning på Julen!

David
 
För något år sedan var jag och tittade på en lektion på hoppgruppen på burf. Det var en av de lättare hoppgrupperna och de hoppade 70-80, vet inte nu vilka hoppgrupper de har men du kan ju åka dit och titta på en lektion så får du en uppfattning. Det är ju mer än bara hur högt man hoppas som är viktigt...
 
För något år sedan var jag och tittade på en lektion på hoppgruppen på burf. Det var en av de lättare hoppgrupperna och de hoppade 70-80, vet inte nu vilka hoppgrupper de har men du kan ju åka dit och titta på en lektion så får du en uppfattning. Det är ju mer än bara hur högt man hoppas som är viktigt...
Vad är Burf?
 
Tack för alla fantastiska berättelser från forna dagar med storhoppande ridskolehästar!
Om inte hästaveln gått helt baklänges borde dagens hästar inte vara mindre hållbara, och dagens elever borde inte vara mindre läraktiga.

Så för att återgå till den ursprungliga frågan: vilken ridskola i Sverige låter sina hästar hoppa högst idag 2018?

God fortsättning på Julen!

David

De privatägda ridskolorna häromkring på västkusten låter sina elever tävla på vanliga tävlingar! 120 vet jag att en del tävlar iallafall. Måste ju finnas likvärdiga ridskolor i Skåne om du vill utvecklas?

Sen vet jag att några av mina tävlingsvänner ger privatlektioner på deras tävlingshästar där även hopptävlingar ingår!
 
I Dalarna tycker jag det är en hel del ridskoleekipage ute upp till åtminstone 110, vår ridskolan hoppar också de höjderna eftersom hästarna är ute mycket lokalt, men ofta är det inte, vilket inte heller ska behövas, det är ju tekniken som är det viktiga. Vill man rida högre får man nog försöka hitta läger etc som fungerar istället för just ridskola, en ridskola behöver ju vara rädd om sina hästar och skulle alla grupper som är mogna för det hoppa högre höjder skulle hästarna säkert slita för mycket.
 
För något år sedan var jag och tittade på en lektion på hoppgruppen på burf. Det var en av de lättare hoppgrupperna och de hoppade 70-80, vet inte nu vilka hoppgrupper de har men du kan ju åka dit och titta på en lektion så får du en uppfattning. Det är ju mer än bara hur högt man hoppas som är viktigt...

Bra ide att kolla med Burlövs RF!

Mkt sant att det är mer än hinderhöjd som är viktigt i hoppundervisningen. Som jag uppfattar det är Lunds civila riktigt bra på alla delar av hoppundervisning, utom höjd. Maxhöjderna på hinder för lektionshästarna har helt klart sänkts de senaste åren.

MVH

David
 
De privatägda ridskolorna häromkring på västkusten låter sina elever tävla på vanliga tävlingar! 120 vet jag att en del tävlar iallafall. Måste ju finnas likvärdiga ridskolor i Skåne om du vill utvecklas?

Sen vet jag att några av mina tävlingsvänner ger privatlektioner på deras tävlingshästar där även hopptävlingar ingår!

Det där låter helt perfekt! Har du möjlighet att berätta vilka ridskolor du tänker på?

MVH

David
 
I Dalarna tycker jag det är en hel del ridskoleekipage ute upp till åtminstone 110, vår ridskolan hoppar också de höjderna eftersom hästarna är ute mycket lokalt, men ofta är det inte, vilket inte heller ska behövas, det är ju tekniken som är det viktiga.

Mycket bra som händer i Dalarna! Vilken är din ridskola som du skrev om?

David
 
Mycket bra som händer i Dalarna! Vilken är din ridskola som du skrev om?

David
Varför ska du hoppa högt när erfarenheten som delas från utbildat håll är att det ger inget utbildningsmässigt för ryttaren utan sliter enbart på hästen och därmed skapar ett sämre ekipage? Köp egen häst och förstör. Har du inte fått hoppa högt kanske det beror på dig som ryttare.
 
När jag gick på ridskola hade vi höjdhoppning regelbundet, 120-130 för de ekipage som det passade på. Säkert högre för de som kunde. Hoppning på 100-110 var inte ovanligt. Men det är många år sedan nu, vet inte hur det ser ut där idag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 166
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 422
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 136
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp