Vilken ridskola i Sverige låter ridskolehästarna hoppa högst?

Hade jag letat medryttare hade den gärna fått hoppa eftersom jag är lite skraj men hästen älskar det. Dock hade jag nog velat att min medryttare var lite mer erfaren och absolut inte någon som vill rida min häst för att få hoppa högre än de får på ridskolan, det låter inte så förtroendeingivande...
Jag tror absolut inte du är ensam om att tänka så. Det är ju som sagt bara att åka till en hoppträning och räkna medryttarna, så ser man hur vanliga de är. Oftast noll.
 
Nog är det vanligt att det är som du skriver men det är inte något udda eller extremt sällsynt med medryttare som får hoppa. Det finns ganska många som själv är rädda för hoppning, har medryttare medan de under perioder inte har tid, som satsar på dressyr mm som låter medryttare hoppa. Det är en minoritet men inte direkt ovanligt.
Mitt intryck är att det är ovanligt, i alla fall att medryttaren själv inte kan men lär sig på medryttarhästen. Det dräller ju av fd juniorryttare/YR som ridit upp till 1,30 etc och sen slutat för att de börjat plugga/flyttat/fått barn/velat göra annat, men som vill ta upp ridningen igen och letar medryttarhäst. Hästägare som vill ha sin häst hopptränad väljer ju vanligen en sån ryttare hellre än en som hoppat 70 cm på ridskola.
 
Jag tror absolut inte du är ensam om att tänka så. Det är ju som sagt bara att åka till en hoppträning och räkna medryttarna, så ser man hur vanliga de är. Oftast noll.

Men varför envisas du med att din bild av det hela är någon allsanning ? 😳

Som sagt, jag känner många hästägare som har medryttare pga att de vill ha hästen hoppad både på träning och tävling. Regelbundet på träning på de olika anläggningarna är det dessa som hoppar hästarna. Det är verkligen inget unikt att medryttare är de som är med på hoppträning , även om inte just du har erfarit det.

Åker någon på riktigt runt och noterar vem som är hästägare eller medryttare på träningar? 😳
 
Mitt intryck är att det är ovanligt, i alla fall att medryttaren själv inte kan men lär sig på medryttarhästen. Det dräller ju av fd juniorryttare/YR som ridit upp till 1,30 etc och sen slutat för att de börjat plugga/flyttat/fått barn/velat göra annat, men som vill ta upp ridningen igen och letar medryttarhäst. Hästägare som vill ha sin häst hopptränad väljer ju vanligen en sån ryttare hellre än en som hoppat 70 cm på ridskola.
Nu var inte förutsättningen att man ville ha hästen hopptränad utan att få träna hoppning med hästen och min erfarehet är att det inte är ovanligt men ja det är långt vanligare att man inte får hoppa. Min egen medryttare fick mer än gärna hoppa, nu var hästen inte direkt rutinerad (islandshäst) men gillade att hoppa och hoppade bra och deltog dessutom i en del hoppträningar ( liksom minst 2 andra medryttare i stallet).
 
Jag har fått tävla både dressyr och hoppning på mina medryttarhästsr samt rida för hopptränare från jag var 15 år och är allt annat än ett underbarn.

Vet inte om det är skillnad här i norr? Sett flera som inte äger hästen som tävlar oftast för att ägaren inte vill/kan.
 
Jag har fått tävla både dressyr och hoppning på mina medryttarhästsr samt rida för hopptränare från jag var 15 år och är allt annat än ett underbarn.

Vet inte om det är skillnad här i norr? Sett flera som inte äger hästen som tävlar oftast för att ägaren inte vill/kan.

Det är ingen skillnad för att du bor i Norr.
 
Men varför envisas du med att din bild av det hela är någon allsanning ? 😳

Som sagt, jag känner många hästägare som har medryttare pga att de vill ha hästen hoppad både på träning och tävling. Regelbundet på träning på de olika anläggningarna är det dessa som hoppar hästarna. Det är verkligen inget unikt att medryttare är de som är med på hoppträning , även om inte just du har erfarit det.

Åker någon på riktigt runt och noterar vem som är hästägare eller medryttare på träningar? 😳
Man behöver ju inte åka runt, är man ute och tävlar och tränar så blir det ju att man ser en hel del ekipage. :idea:
 
Man behöver ju inte åka runt, är man ute och tävlar och tränar så blir det ju att man ser en hel del ekipage. :idea:

Fast du skrev att det räcker att åka på träning och titta så ser man att inga medryttare finns som är med på träning osv.

Som sagt - vet inte riktigt varför du envisas med att det är ovanligt att medryttare finns som hopptränar hästarna osv?
Du är väl inte heller hästägare själv som jag förstått det?
 
Mitt intryck är att det är ovanligt, i alla fall att medryttaren själv inte kan men lär sig på medryttarhästen. Det dräller ju av fd juniorryttare/YR som ridit upp till 1,30 etc och sen slutat för att de börjat plugga/flyttat/fått barn/velat göra annat, men som vill ta upp ridningen igen och letar medryttarhäst. Hästägare som vill ha sin häst hopptränad väljer ju vanligen en sån ryttare hellre än en som hoppat 70 cm på ridskola.
Lite utanför stan så finns inte möjligheten att välja och vraka bland medryttare.
 
Jag vill önska gott slut på 2018, tacka för alla härliga inlägg om flydda dagar på fantastiska ridskolor och privathästar, men skulle gärna vilja föra tråden tillbaka till det ursprungliga ämnet:

Vilken ridskola i Sverige låter sina elever hoppa högst med lektionshästarna? (Idag 20128/2019)

David
 
@David du får nog tolerera tänker jag, att det är ett diskussionsforum du postat din fråga på . Du kommer utifrån det inte att få exakta svar a la enkät eller mätning osv 👍
 
Blir nyfiken på syftet med din tråd?
Vill du hitta en ridskola där du får hoppa högre än vad du får göra där du är nu?

Jag vill först och främst gärna se förbättringar där jag är: i Lund. Lektionshästarna har emellanåt hoppat hyfsat höga hinder på Lunds Civila RF tills för några år sedan.

Det skojiga med hopplektionerna idag är att hästarna är på toppenhumör: de är pigga och har verkligen kul när de hoppar, och ju högre hinder desto gladare känns de. Många tar hindren konsekvent med ett par dm marginal, och det om något visar att hästarna gillar att röra på sig och ta i i sprången.

Jag vill se hur det fungerar på de ridskolor som fortfarande hoppar "högt" och där det fungerar. Jag vill ta reda på vilka strategier (hästanskaffning, ridunderlag, utrustning, omväxlande arbete, vila, roadwork, vetchecks, massörer etc) de använder för att förebygga överansträngning och skador, få hästarna att må bra och verkligen hålla (fastän de hoppar "högt") i lektionsverksamheten, och se vad man kan lära sig av dessa ridskolor.

Jag tror inte att hästaveln gått baklänges och gjort hästarna sämre/ömtåligare/sjukligare idag än för några år sedan, och jag tror att alla friska hästar i grund och botten har förutsättningar att klara allt i lättklass i alla grenar. Detta ligger i själva definitionen av lättklass.

Att sätta höjdgränsen för storhästar lika med LD för C-ponny hinderhöjd tycks mig väl restriktivt. Jag tror inte att vare sig elever eller lärare är sämre/klumpigare/dummare/mindre uppmärksamma på hästarna än för några år sedan. Jag tror kompetensen finns kvar, och att hästarna givet rätt omsorg i genomsnitt är minst lika bra och hållbara.

David
 
Jag har fått tävla både dressyr och hoppning på mina medryttarhästsr samt rida för hopptränare från jag var 15 år och är allt annat än ett underbarn.

Vet inte om det är skillnad här i norr? Sett flera som inte äger hästen som tävlar oftast för att ägaren inte vill/kan.

Jag vet flera som fått tävla med sina medryttarhästar, även jag har fått göra det (iofs länge sedan nu). När jag hade medryttare tyckte jag att det var bra om de inte var så erfarna, då hade de inte massa olater eller idéer om hur min häst skulle tränas. De som var duktigare hade en tendens att pressa hästen för hårt, såga osv.
 
Jag vill först och främst gärna se förbättringar där jag är: i Lund. Lektionshästarna har emellanåt hoppat hyfsat höga hinder på Lunds Civila RF tills för några år sedan.

Det skojiga med hopplektionerna idag är att hästarna är på toppenhumör: de är pigga och har verkligen kul när de hoppar, och ju högre hinder desto gladare känns de. Många tar hindren konsekvent med ett par dm marginal, och det om något visar att hästarna gillar att röra på sig och ta i i sprången.

Jag vill se hur det fungerar på de ridskolor som fortfarande hoppar "högt" och där det fungerar. Jag vill ta reda på vilka strategier (hästanskaffning, ridunderlag, utrustning, omväxlande arbete, vila, roadwork, vetchecks, massörer etc) de använder för att förebygga överansträngning och skador, få hästarna att må bra och verkligen hålla (fastän de hoppar "högt") i lektionsverksamheten, och se vad man kan lära sig av dessa ridskolor.

Jag tror inte att hästaveln gått baklänges och gjort hästarna sämre/ömtåligare/sjukligare idag än för några år sedan, och jag tror att alla friska hästar i grund och botten har förutsättningar att klara allt i lättklass i alla grenar. Detta ligger i själva definitionen av lättklass.

Att sätta höjdgränsen för storhästar lika med LD för C-ponny hinderhöjd tycks mig väl restriktivt. Jag tror inte att vare sig elever eller lärare är sämre/klumpigare/dummare/mindre uppmärksamma på hästarna än för några år sedan. Jag tror kompetensen finns kvar, och att hästarna givet rätt omsorg i genomsnitt är minst lika bra och hållbara.

David
Den varmblodiga ridhästaveln har gått baklänges när det kommer till hållbarhet.
Finns intressant artikel i tidningen ridsport om det, dock låst för icke prenumerant.
 
Den varmblodiga ridhästaveln har gått baklänges när det kommer till hållbarhet.
Finns intressant artikel i tidningen ridsport om det, dock låst för icke prenumerant.
Lägger till att bla en topryttare tar upp problem där hästar tas bort redan som unga (5år) då dom är byggda och rör sig på ett sätt som sliter hela tiden på hästens kropp men rör sig snyggt gör dom.
 
Den varmblodiga ridhästaveln har gått baklänges när det kommer till hållbarhet.
Finns intressant artikel i tidningen ridsport om det, dock låst för icke prenumerant.

Du har helt klart en poäng där, ändringarna i fälttävlans uthållighetsmoment är en konsekvens av just det.

Men det borde väl fortfarande gå att hitta hästar som håller för att då och då få hoppa på LA-höjd, tror jag.
 
Du har helt klart en poäng där, ändringarna i fälttävlans uthållighetsmoment är en konsekvens av just det.

Men det borde väl fortfarande gå att hitta hästar som håller för att då och då få hoppa på LA-höjd, tror jag.
Ändringarna i FT har inget att göra med det då alls, FT avel är så mycket mindre än dressyr och hoppaveln.
Håller inte ens hästar att utbildas till LB dressyr av proffs hur tror du då dom håller för 120 hopp av ridskolelever?
 
Du har helt klart en poäng där, ändringarna i fälttävlans uthållighetsmoment är en konsekvens av just det.

Men det borde väl fortfarande gå att hitta hästar som håller för att då och då få hoppa på LA-höjd, tror jag.
Alla professionella verksamheter har en plan eller ett mål åtminstone i teorin. Det är sällan en ridskola har som plan att elever ska hoppa högt eftersom risken kostnaden för deras tillgång , hästen, är hög. Inser du vad en hälta kostar? Veterinärkostnad, inkomstförlust, skötsel, hästens välmående,rehabilitering av hästen? Räkna lite på det och undersök och köp sedan en egen häst. Det kanske finns typ helgkurser hos någon firma med fina hästar, kontakta dem, vimlar av dem i Skåne och Danmark. Låt ridskolorna vara de lärosäten de är med fokus på sina hästars välmående enligt vad som idag är vedertagen kunskap inom hästsport vilket är ” Elever lär sig hoppteknik Lika bra på låga hinder”.

All heder åt lunds civila ryttarförening för att de fokuserar på hästens välmående.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 129
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 399
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 135
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp