Vilken rygg passar Freemax/Freeform på?

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Hejsan alla glada!
Har suttit och sökt här på forumet i alla trådar om dessa sadlar, men inte fått fram svaret på denna fråga.
Det verkar som de flesta som har dem har hästar med raka ryggar.
Har ett sto som behöver bygga muskler nu, sen hoppas jag att min Wintec Isabell Werth kommer att passa, annars får jag byta ut den är ju klart.
Mitt intresse fastnade för dessa då jag inte gillar "soffmodellerna" av bomlösa.
Mitt sto är överbyggt bak, och har en svängd rygg (inte extremt).
Tror ni som har erfarenhet att någon av dessa sadlar kommer ligga bra på henne?? Vart lite snabbt har nu men måste springa snabbt iväg nu, därför lite kort formulerat. :P

Sv: Vilken rygg passar Freemax/Freeform på?

Jag använde min även på våran gamla Lippa trots att hon blev rätt svängd i ryggen det senaste året.
Freeform/freemax passar dom flesta ryggar dock inte om manken är allt för hög och lång.

Det låter ju bra! :) vad tycker du för övrigt om sadeln?

Jag har en FreeForm Liberty med paneler på min kallblodstravare som har rättså rak rygg och normal manke. Man kan få FF-sadlarna med cutback (jag skulle ha haft det men det blev en miss i kommunikationen, men tack vare att jag har paneler så går det att ha sadeln på en häst med manke också ;)), vet inte hur det är med den saken när det gäller Freemax dock....

Älskade den men tyvärr blev min kropp så pass dålig att jag fick sälja min i somras :cry:

Tråkigt :( Har nu hittat en beg med HAF pad. Får se hur den ligger på hennes omusklade rygg eller om jag får kombinera med skitoinlägg med. Eller vad har ni för paddar till era??

Jag hade mina Grandeur-ilägg som jag sytt egna schabrak och påsar till så jag även kunde ha mina vanliga schabrak.

Dom har jag kvar till min Pfiff, men jag sålde med den padd som följde med när jag köpte Freeform från USA för ett antal år sedan...
Den såg ut ungefär som Hööks/Börjes/Horse Saver/Knight's paddar.... gillade den aldrig.....

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 769
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 496
Senast: caballus
·
Utrustning Vilka sadlar kan tänkas passa en rygg som är lite lätt svängd i början men som sen blir rak. Lite manke. Hästen är lite överbyggd. Hon...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: indra2012
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka