Vilken Solkräm?

KING88

Trådstartare
Vilken solkräm anv du på ditt barn? Nu när det skrivs så mycket i tidningra om miljögifter och kemikalier i många solkrämer! Om det inte är bra att det kommer ut i naturen så borde det väl inte vara bra att smörja in lilla barnkroppen??!!

Hur tänker ni när ni ska välja? Huvudsaken att barnet inte blir bränd i solen eller ??
 
Sv: Vilken Solkräm?

Just nu använder jag Niveas barnsolkräm SPF40, men när flaskan är slut kommer jag övergå till Ambre solare, mest för att jag läst flera tester där Nivean fått kritik för sina höga halter av hälsoskadliga ämnen. Men, min prio ett är att skydda barnen från att bli brända i solen, helst genom att de har tunna heltäckande kläder på sig
 
Sv: Vilken Solkräm?

Kläder och solhatt är ju det bästa, men ibland blir det för varmt för långärmat och långbent. Vi använder Bamse sf 30 vid behov. Och jag har köpt en sån där solskyddsdress med korta ärmar och ben, men har inte provat den ännu, vi bor några mil från stranden och ingen av oss är några strand-nissar precis, så vi får väl se om soldressen kommer till användning. :)
 
Sv: Vilken Solkräm?

Vi använder ACO 25. De rekommenderade den på apoteket.
 
Sv: Vilken Solkräm?

Det bästa är ju heltäckande, tunna kläder och en solhatt. Vi har haft Niveas solkräm i alla år. När barnen var riktigt små var det också ramaskri i tidningarna om vad krämerna innehöll och jag frågade då på BVC vad de rekommenderade (eftersom vi åker utomlands ibland). Hon sa att det var bättre att smörja in ordentligt, att bränna sig ger mer skador.
 
Sv: Vilken Solkräm?

Eftersom Rasmus är under 1 år så frågade jag på apotekets rådgivning efter en solkräm. Han har heltäckande klädsel och är i skuggan men det går inte alltid, långärmat och långbenat +30 grader.

Jag köpte Vichy Capital Soleil Kids spray faktor 50+ för att smörja in ben och armarna. Den var bäst i test och innehåller inget av de skadliga ämnena som det disskuterats så mkt om.
 
Sv: Vilken Solkräm?

Den har jag faktiskt tänkt att köpa.

Min hud tål inte sol så bra, så den bör ju vara bra för mig också:p
 
Sv: Vilken Solkräm?

Använder Bamse med faktor 30 på händer och ansikte. Annars kläder med långa ärmar och långa ben samt solhatt. :laugh:
 
Sv: Vilken Solkräm?

Den är jättedryg och jag har inte märkt någon reaktion alls på rasmus, han är väldigt känslig annars i huden kan t.ex. inte använda våtservetter utan att han blir röd.
 
Sv: Vilken Solkräm?

Bamse faktor 30 fick jag av min syrra, så den använder jag tills jag köpt en bättre.

Försöker hålla honom i skugga så gott som det går. Smörjer där kläderna inte täcker och försöker att inte ha alltför svarta kläder. (han har nästan bara svarta)

Åker vi å badar däremot blir det ju så att han måste vara i solen lite och då får han mycket kräm.
 
Sv: Vilken Solkräm?

Bra att den är dryg när den är rätt så dyr.....

Jag får solsveda och soleksem om ja går ut oskyddad eller med för låg faktor.

Loke har känslig hud han med.
 
Sv: Vilken Solkräm?

jag tog den med högst solskyddsfaktor på apoteket. de va aco solskyddskräm för ansiktet, 50.
solkrämerna till barn fanns bara upp tiill 30.
Hon har inte reagerat på den och jag använder inte om vi inte ska vara ute en längre stund i solen.
 
Sv: Vilken Solkräm?

Vi har Bamses solskyddsfaktor som finns på Apoteket. Både 15 och 30. Den har funkat bra hittills. Kör med tunna heltäckande kläder i den mån det går men i denna värme vi haft senaste tiden har vi satt på luftiga, ganska långa shorts och en tunn t-shirt/kortärmad tunn skjorta och SOLHATT som täcker öron och nacke.
Hans händer är bruna, armarna har fått lite färg men aldrig i närheten av att brännas. Men sen är vi väldigt noga med solkrämen och kläderna.
 
Sv: Vilken Solkräm?

Ja mycket krämer finns det att välja mellan:confused:

Jag har oxå köpt Vichy Capital Kids Spray faktor 50+ Tänkte tästa den då min dotter är känslig i sin hud!

Tunna kläder hade jag oxå tänkt, men inte då! Min vilda 3åring sliter av sig allt när hon blir för varm:crazy:
 
Sv: Vilken Solkräm?

Jag köpte Vichy Capital Kids faktor 50+ på apoteket!

Om du vill ha en högre faktor på solkrämen, fråga på apoteket eller gå till ett annat (alla har inte samma utbud)
 
Sv: Vilken Solkräm?

Vilken solkräm anv du på ditt barn? Nu när det skrivs så mycket i tidningra om miljögifter och kemikalier i många solkrämer! Om det inte är bra att det kommer ut i naturen så borde det väl inte vara bra att smörja in lilla barnkroppen??!!

Hur tänker ni när ni ska välja? Huvudsaken att barnet inte blir bränd i solen eller ??

Bamse, Nivea och ACO hörde ju till de värsta så de försöker jag undvika men annars undrar även jag.

Dock läste jag på andra sajter att Naturskyddsföreningens lista med zinkoxid och titanoxid mest är en fråga om utsläpp till våra vattendrag. När det gäller hur ämnena tas upp på hud så finns det tydligen olika sorter av dessa. Titanoxiden som används i flera av dessa solkrämer är inte den med nanopartiklar som kan tränga igenom huden påstår tillverkarna även om de ger SNF rätt i en del av själva miljöfrågan.
 
Sv: Vilken Solkräm?

Den Weleda krämen innehöll just de miljögifter jag läst om, Zinkoxid och Titanoxid!
 
Sv: Vilken Solkräm?

Jag köpte nyligen Bamsesolkrämen från apoteet, sedan hörde jag att den kommer dras in eller göras om pga zinkinnehållet, det är däremot inget som skadar barnet men är inte bra vid utsläpp, så vi använder den tills den är slut.
Apoteket måste ju ändå sälja hyffsade grejer kan man tycka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår var jag ute från 6 - ca 14. Det var inte alls supersoligt, utan lite sol, men solkrämsjunkie som jag är smorde jag mig i ansiktet...
2
Svar
30
· Visningar
1 538
Senast: Badger
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 806
Senast: Voeux
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 052
Senast: Elendil
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 325
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp