Vilken stallplats?

M

Mini_molle10

Jag håller på att kolla runt på stallplatser till hyffsade priser.

Har hittat två som är lika bra, men behöver hjälp med vilken som blir billigast.

Plats 1: Kallhyra 800 kr. Sen plus allt foder.
Kollektiv fodring, 5 hästar.
1, 6 mil
54 min komunalt

Plats 2: Hyra 2000 kr ink grov och kraft foder (hö/hösliage, betfor, havre och mineraler). Vill man ha annat foder/vitaminer får man köpa själv.
Det som är positivt med denna plats är att alla fodringar av grovfoder ingår. 8 hästar på lösdrift, tot 50 hästar på gården.
ca 6 km
15 min komunalt

Har inte bil utan månadskort.
Båda platserna är lösdrift och det är en islandshäst vi pratar om.
 
Sv: Vilken stallplats?

vad är det som du tvekar över att välja?
jag hade tagit stall 2 utan tvekan. men sen ska man ju trivas på stället oxå.
 
Sv: Vilken stallplats?

Jag hade helt klart valt nummer 2. :) Bara utefter hur det låter alltså, men sen ska man ju trivas och allt ska kännas bra också.

Lycka till! :)
 
Sv: Vilken stallplats?

Det jag undrar över om jag skulle välja plats nr 1 är vad foderkostanden blir på ett ca.
Eftersom jag inta har haft häst tidigare så jag köper foder.
Vad brukar hö kosnad bli per månad?

Har sett att betfor och havre kostar runt 150 kr för ca 25 kg, det var inte så farligt tycker jag.
 
Sv: Vilken stallplats?

Jag skulle inte fundera för mycket på foderkostnaden om jag var du, tror inte skillnaden är så stor att det är värt resvägen osv.
Tänk på att du får räkna en och en halv timme mer i resa varje dag på stall 1. Det finns en stor risk att det kommer kännas jobbigt och seeegt...
 
Sv: Vilken stallplats?

Har haft häst både på kallhyra och med foder.

Mina erfarenheter säger att jag betalar hellre dom extra kronorna varje månad för att slippa krånglet med att hitta hö, hämta osv.

Höet är dyrt och dyrare blir de. Fördel är om man känner någon som säljer men kan vara svårt att få tag i.

Sen om man inte har tillgång till bil osv blir de ju helt plötsligt krångligt.

Jag hade tagit stall 2 utan att tveka :laugh:
 
Sv: Vilken stallplats?

Jo det har du rätt i, jag som inte änns har bil, då kan det nog bli krånglit att alltid få tag på någon som vill köra foder...

Det lutar helt klart åt stall nr 2 eftersom de har många instruktörer som kommer dit också.
 
Sv: Vilken stallplats?

Jag hade tagit nr 2 om det hade hö som passade min häst, dvs lite energi men hög kvot. Det kan bli dyrt och svårt att hålla hästen i normalt hull annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken stallplats?

Räkna på att hästen äter ca 10kg hösilage/dag á 2,50kr...
Det blir 750kr/mån plus kallhyra 800 då är vi uppe i 1550.
Krafftfoder ca 500 kr/mån.
2050kr sen lite lön för allt arbete...
Tycker att stall två ligger rimligt till i pris!

Hoppas att ni kommer trivas vad ni än väljer!
 
Sv: Vilken stallplats?

Sällar mig till den skaran som tycker stall 2. Då vet man vad man har för kostnad varje månad + att närheten till stallet är guld värt.
Tycker det skulle vara svårt att räkna ut enskilda grovfoderkostnad på hästar som går på lösdrift. Förstod att de inte har fri tillgång men hur vet man att hästen får det den ska ha/betalar för när de antagligen får fodret ute hela tiden. Det är ju inte precis så att hästarna står kvar vid "sin" hög och äter hela tiden.
 
Sv: Vilken stallplats?

Jag är nog kärringen mot strömmen då, men jag skulle välja stall 1 baserat på följande:
1. Man kan köpa in hö/silage gemensamt med bra värden och du betalar för det som hästen äter. Dvs vår, sommar & tidig höst = billigare
2. Du väljer själv vilket kraftfoder du vill och är inte hänvisad till något specifikt som du dessutom kanske vill/behöver komplettera.
3. Mindre stall blir oftast mycket lugnare för både dig o hästen.
Nackdelen är väl då avståndet och att det kan bli svårt för dig att ta fodringar men är det ett bra stall i övrigt kanske det går att kompromissa.?

Stall 2 nackdelar:
1. Samma månadskostnad året runt antar jag.
2. Du vet inte vad din häst får i sig per dag!
3. 50 hästar = minst lika mycket folk
Fördelen är såklart närheten men ligger det inom samma zon måste ju månadskortet betalas oavsett det är 15 eller 54 minuters väg.

Jag har erfarenhet av båda uppläggen inkl. avstånd men föredrar att ha koll på vad min häst äter. På ena stället där allt ingick fick pålle långt ifrån sina 10-12kg/dag enl. ö.k, tappade 10% av sin kroppsvikt o blev sjuk, samt att kraftfodret var slut titt som tätt. (Vi blev inte långvariga där!!) :mad:
Personligen kan jag skumpa på bussen till "Långtbortistan" bara jag vet att pålle mår bra..men det är som sagt bara mina erfarenheter..

Lycka till hur du än väljer att göra!

//Cinnamon
 
Sv: Vilken stallplats?

Stall nr 2 hade jag valt! Vill man ha ett liv utanför hästarna är det skönt att slippa ta fodringar. Prismässigt blir nog slutsumman ganska lika på de två ställena:)
 
Sv: Vilken stallplats?

här får man mkt mer för mindre pengar, finns galet mkt stall, som tur är :) :)
 

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 340
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 523
Senast: åke
·
Anläggning Hej! Jag går i tankar på att flytta med min häst som just nu står på foder när jag flyttar till Åland över minst sommaren. Vad finns...
Svar
7
· Visningar
1 567
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 692
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp