Vilken tid äter ni middag?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 358

Bukefalos 30 år!

Enya

Trådstartare
Jag såg en Youtubevideo om kulturkrockar och där sa någon att hon tyckte att vi i Sverige äter middag tidigt, att vi äter middag klockan 16, jämfört med klockan 20 i Tanzania där hon kommer ifrån. Men är det så vanligt? Folk jobbar ju klockan 16 om man jobbar heltid?

Jag är faktiskt uppvuxen med att äta middag just omkring 16, min mamma har jobbat halvtid hela livet så det var naturligt att äta då, tror hon är uppvuxen så också tänker jag. Hon har därefter alltid serverat middag när vi hälsat på och när vi haft gemensamma middagar vid klockan 15-16. Minns att det aldrig slog fel och julmiddagen serverades när kalle Anka sändes, varje år. Det hela var lite mastigt egentligen för det var svenskt julbord till lunch och dansk julmiddag vid 15 och risgrynsgröt vid typ 18.:d

Som vuxen när jag fått barn har jag serverat middagen senare än 16, snarare runt 18, mamma har alltid beklagat sig över att det varit sent. Numera som ensam helt kan jag äta middag när det faller mig in (precis som jag kunde göra när jag just hade flyttat hemifrån som 17 åring och fram till jag träffade min man som 20 åring) och det kan ofta inträffa vid 21. Mamma skulle bara veta liksom! :sneaky::D

När äter ni och hur ser det ut i er familj?

På vardagar äter jag mat till lunch om jag jobbar. Då äter jag bara smörgås, omelett eller keso med bär och musli eller liknande lätt måltid när jag kommer hem runt 17-tiden.. Tränar jag efter jobbet kan jag äta lite mer då oftast vid 18-19. På helgerna äter vi middag runt 17-18 någon gång och lättare måltid till lunch.

När jag växte upp åt vi middag vid strax efter 16 när pappa kom hem från jobbet. Mamma jobbade deltid.

Jag äter middag någon gång mellan 15:30 - 18:00. Jobbar inte så jag äter när jag känner att det passar.

Vi äter middag nån gång mellan 17-18, oftare åt det senare hållet pga tycker är svårt att hinna med att laga maten tidigare.

När jag växte upp åt vi middag vid 18.30. Båda mina föräldrar arbetade heltid och brukade inte komma hem förrän vid 18.

Nu bor jag ensam och gör som jag vill. Försöker att äta det största målet till lunch, men jag äter sen lunch oftast vid 13-14. På kvällen äter jag vid 19-21 men oftast då en lite lättare måltid.

Vardagar äter jag lunch på jobbet. Sällan lagad mat igen. Men sista målet ca 18.
På helgen äter jag oftast bara lagad mat en gång om dagen. Cirka 12-14.

Jag var liten åt vi middag "sent." typ kring 18.Tyckte det var så konstigt när man var besök hos någon kompis och de åt t kl 16.00 eller ännu tidigare.

Nu när jag själv bestämmer siktar jag på att äta middag kring 17-17.30.
Beror lite på när/ om jag ätit lunch på dagen också.

Idag började jag med maten vid 15.30 redan. Kändes fel på något vis. Men åt frukost tidigt och så blev det ingen lunch på dagen. Så blev lite mittemellan sådär.
Men då behövde jag äta lite rester sen till kvällen också.

Beror lite på när vi kommer hem och vad vi orkar laga men oftast skulle jag säga att det är mellan 18-19. Sällan tidigare än 17 eller senare än 20.

Jag har nog väldigt sällan varit med om familjer där middagen äts så tidigt, men när det hänt har det oftast varit för att det ska matcha andra aktiviteter och så har ongarna ätit kvällsfika senare.
Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var när vi växte upp men vi åt nog runt 17.30-19 då föräldrarna jobbade till femsnåret.

Numera räknas inte så jag äter hur och var och när jag vill. Knappast svensk "familjerutin". :)

Jag försöker äta någon form av lagad mat en gång om dagen? 😅 Om man bortser från jobb (jobbar skift och äter varm matlåda på alla skiften normalt sett) så kan mitt lagade mål mat en ledig dag variera typ mellan 12 och 03, om det blir ett.

Som barn åt vi ofta middag runt 19-tiden medan många av mina klasskompisar åt vid 17-18. Men min mamma är uppvuxen i Spanien så redan 19 var rätt tidigt för henne.

Som vuxen äter jag oftast middag mellan 19-20 under vardagar, lite senare på helgen. Under sommarsemestern blir det oftast senare.

Det låter med andra ord inte här som att det är så vanligt med just äta vid 16 eller ens däromkring egentligen. Nu tänker jag på middag som i lagad mat, inte mackor eftersom det är något slags mellanmål eller så. Tänker att de flesta barnfamiljer och kanske även andra nog ändå på något vis lagar middag/gör mat när de kommer hem från jobbet även om de äter skollunch/har med sig matlåda till jobbet. Så det var just den lagade varianten jag tänkte på och som personen menade, glömde skriva det i första inlägget. Äter man middag klockan 16 äter man ju ofta ett mellanmål senare i många fall vid behov, typ en knäckemacka som i mitt fall.

Liknande trådar

• Det här med att komma på vettig mat
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?
  • Foderalternativ till kräsen hund?
  • Mjölkproteinallergi

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn