Vilken typ av häst ska jag köpa?

Linnea123

Trådstartare
Hej bukefalos!

Har läst massor här inne i flera år utan att våga mig på att kommentera men nu har jag en viktig fråga som jag skulle vilja ha hjälp / synpunkter på!

Jag är en tjej i 25års åldern som tidigare i tonåren tävlade mycket i hoppning med både ponny och häst. Har idag en islandshäst men vill tillbaka till storhäst och hoppning. Jag kanske är dum tycker ni . Men jag kommer inte göra mig av med min islandshäst och vi har stall hemma så en till häst får plats. Jag vill rida båda "sporterna".

Dock undrar jag nu, jag som varit borta från hoppningen och rida storhäst ett tag, vad bör jag köpa mig?
Rida kan jag ju och har inte tappat speciellt mycket kring hopp/träning/markarbete. Kommer behöva såklart träna en hel del för att återfå balansen för jag har inte den bästa sedan en skada förra året.
Jag tänker såhär:

En äldre läromästare som kan få upp mig på lite höjder och ge mig balans/ komma in i rytm och självklart säker i hoppningen. Vi kan ge oss ut ganska snart på tävling och jag själv utvecklas mycket!
Eller en yngre som jag kan träna med och vi utvecklas tillsammans för att sedan ge oss ut på tävlingar och på sikt upp i klasserna och höjderna. Kan ha hästen länge, vilket jag är för då jag har svårt göra mig av med djuren :o


Vad jag antar så är det första alternativet också det dyrare?
Söker absolut inte annonser nu utan mer vilken typ av häst jag ska söka mig till, vad kan passa mig? Vilka prisklasser bör jag räkna med tror ni?
Ja, har sett horse show nu i helgen och är helt sold!:D Vill börja träna och rida storhäst nu!!
Äntligen finns tid, pengar och plats för en storhäst i mitt liv så ge mig era tips och idéer!

Linnea!
 
Sv: Vilken typ av häst ska jag köpa?

Jag har precis köpt en lite äldre läromästare efter att ha ridit väldigt mycket unghästar.
Jag är så nöjd, det är underbart med en välriden häst som kan allt. En trygg gentleman som tar hand om mig.
Jag har haft mycket sorg i livet senaste tiden och är inte stabil som jag har varit, därför är det extra skönt med denna häst.

Han är 14 år, fullt frisk och aldrig behandlad. Jag räknar med att vi får många år ihop.
 
Sv: Vilken typ av häst ska jag köpa?

Jag har precis köpt en lite äldre läromästare efter att ha ridit väldigt mycket unghästar.
Jag är så nöjd, det är underbart med en välriden häst som kan allt. En trygg gentleman som tar hand om mig.
Jag har haft mycket sorg i livet senaste tiden och är inte stabil som jag har varit, därför är det extra skönt med denna häst.

Han är 14 år, fullt frisk och aldrig behandlad. Jag räknar med att vi får många år ihop.

Åh det låter ju underbart! :)
Får man fråga vilken nivå han låg på när du köpte? För jag är lite fundersam på hur mycket man får räkna med att ge för en läromästare ?
Antar att det är en sådan jag ska ha om jag ska va rättvis både mot mig själv och hästen. Själv vill jag upp på höjderna som ja va på förr runt 130!
 
Sv: Vilken typ av häst ska jag köpa?

Han har tävlat 130 cm och La dressyr. Han är helt fantastisk, jag är själv väldigt trasig i kroppen och mår väldigt bra av att rida honom som är så mjuk och rund.
 
Sv: Vilken typ av häst ska jag köpa?

Hej

Jag började rida på ridskola 2010 (är idag 32 år). Efter ca 1 år där insåg jag att utvecklingen gick såååå långsamt. och ja fick kämpa mer med att inte låta hästen byta gångart så fort ridläraren sa något.

2011 blev det foderhäst (som var för svår tyvärr) ganska dåligt grundriden och svår i hoppningen. Lärde mig en del, men stannade och backade på hoppfronten.

December 2012 köpte jag mig en läromästare som är utbildad upp till MSVhopp/dressyr. Detta ångrar jag ju inte. Hon är helt underbar. accepterar att jag kanske inte alltid är med i sprången eller hamnar i lite obalans.
Min utveckling har gått från att inte våra hoppa när jag köpte henne dec 2012 till att vara ute och tävla sommaren efter :)


Visst kanske det kostar lite mer med en läromästare, men å andra sidan kanske du får ut mer av den ridningen/tävlingarna du söker
 
Sv: Vilken typ av häst ska jag köpa?

jag hade hellre lagt pengar på en läromästare. jag tycker mig se att de faller snabbt i pris då de passerat tolv, och då vet man ändå till ganska stor grad vad man får. Det finns ju ingenting som säger att unghästen man köper kommer räcka till 120/håller för annat än hobbyridning. Dessutom kommer ju den yngre hästen antagligen kräva mer träningar än den äldre som redan har rutin på allt det där med ridning :)

alltså, på en läromästare tränar man för att träna sig själv ( i stor grad), på en unghäst tränar man både hästen och sig själv, och i perioder "bara" hästen. Du lär komma igång snabbare och ha det bättre förspänt med en läromästare, tror jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 352
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp