Bukefalos 28 år!

Vilken underbar unge

Sv: Vilken underbar unge

Enl wiki verkar han ha varit hyggligt smart men jag kan inte se någonstans att han skulle varit ett barngeni och sedan glömd så som du framställer det. Verkar snarare ha blivit känd i vuxen ålder.

Jag håller inte på med fysik, men släktingar gör och jag har aldrig någonsin tyckt någon antyda att han var varken känd på ett orimligt sätt eller bortglömd. Snarare har de klistrat sig när han varit på TV.

Så kort sagt, jag har aldrig fått känslan av att han i media gjorts till mer än det han är. Och när det gäller bortglömd så är han ännu en sådan personlighet att han dyker upp i populära serier som Big Bang Theory)

(Sedan sägs det väl att många gör sina största och kanske enda stora upptäckter i matematik speciellt och kanske fysik i unga år, i 20 årsåldern. Tillräckligt ofta hänt för att man har funderat på om det beror på ngt speciellt. Hawking gjorde sin på 70-talet verkar det som.)

Men jag håller med om att man gott kan låta ungdomar få vara ifred och arbeta på i lugn och ro efter att man uppmärksammat deras artiklar eller vad som. Inte skicka dem på föreläsningsserier för att göra bokreklam och tjäna pengar på dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken underbar unge

Ja, men det är en gammal studie som jag sa. Häng inte upp dig på det, kolla in hans beskrivningar av deras logik. Det är det som är intressant i detta fallet.
 
Sv: Vilken underbar unge

Jag har läst hela men är inte säker på att jag håller med om att fallstudierna gav en entydig bild av det du skrev; "Dock är deras sätt alltid enligt "normala" sätt att beräkna på helt ologiska och oftast inte helt säkra i längden."
 
Sv: Vilken underbar unge

Nej, men det är som jag skrev en liten inblick i det för den oinvigde. Det finns massor att läsa om det men det är oftast aldelles för komplicerat. Lättast är det att sitta och diskutera med ett antal autistiska genier, då får man lite kött på benen:D
 
Sv: Vilken underbar unge

Problemet med autister är att de kan hitta en lösning men inte presentera hur de gjort så jag tror inte att han KAN berätta några detaljer på grund av det. I de fall de KAN presentera HUR de löst problemet så finns det ingen logik i hur de räknat ut det.

Nu ska vi inte dra alla över en kant. :cautious:
 
Sv: Vilken underbar unge

Inte skicka dem på föreläsningsserier för att göra bokreklam och tjäna pengar på dem.

Ärligt talat så tror jag inte att ett sådant barn går att "skicka" på någonting alls.
Utan att han gör det för att han vill.

Och dessutom så tror jag att det är nyttigt att exponera sig för människor.
Pengarna behövs nog till forskning.
Forskning är dyrt och en del av den världen handlar om att hitta sponsorer.
Så pojken tjänar nog pengarna till vad han vill göra med dem.
 
Sv: Vilken underbar unge

Enl wiki verkar han ha varit hyggligt smart men jag kan inte se någonstans att han skulle varit ett barngeni och sedan glömd så som du framställer det. Verkar snarare ha blivit känd i vuxen ålder.

Jag håller inte på med fysik, men släktingar gör och jag har aldrig någonsin tyckt någon antyda att han var varken känd på ett orimligt sätt eller bortglömd. Snarare har de klistrat sig när han varit på TV.

Jag tror du har missförstått vad jag har skrivit. Jag försökte säga att vissa personer är mer mediala än andra, och då tror människor utanför fältet (fysiken i det här fallet) att vederbörande är helt fantastiska och blivande nobelpristagare. Brian Cox är ett annat sådant namn, som syns på BBC dagligen, men som inte har forskat själv och ändå mottagit en OBE. Det är alltså inte alls samma sak. Troligast är i stället att nästa års nobelpristagare blir ett fullständigt för massorna okänt namn och någon som, exempelvis, har suttit i ledningen i Cern. Mina källor är personer som nominerar nobelpristagare, alltså inte wiki.

Men jag håller med om att man gott kan låta ungdomar få vara ifred och arbeta på i lugn och ro efter att man uppmärksammat deras artiklar eller vad som. Inte skicka dem på föreläsningsserier för att göra bokreklam och tjäna pengar på dem.

Jag är mest kritisk till det mediala. Sådant kan fucka upp vem som helst, tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken underbar unge

Just nu så är det väl stipendiet som han måste värna om.
Han studerar ju på det.
I USA är inte universitetsstudier gratis.
Skolan vill väl ha reklam för pengarna kan jag tänka.

En forskare i Kvantfysik som jag kände en gång uttryckte dock den eviga bristen på pengar till bl.a. utrustning som ett problem.
Det var därför vi träffades i näringslivet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken underbar unge

En forskare i Kvantfysik som jag kände en gång uttryckte dock den eviga bristen på pengar till bl.a. utrustning som ett problem.
Det var därför vi träffades i näringslivet.

De amerikanska universiteten - i alla fall de bra - får en stor del av sin finansiering i form av donationer från tidigare studenter. Det kommer ju en massa olika bud här angående den här killen. Är han anställd som forskare behöver han ju inget stipendium, men det låter väldigt märkligt. Undrar om det ens är lagligt att anställa barn.
 
Sv: Vilken underbar unge

De amerikanska universiteten - i alla fall de bra - får en stor del av sin finansiering i form av donationer från tidigare studenter. Det kommer ju en massa olika bud här angående den här killen. Är han anställd som forskare behöver han ju inget stipendium, men det låter väldigt märkligt. Undrar om det ens är lagligt att anställa barn.

Enligt TED upphaller han en possition som betald forskare pa IUPUI och ar aven "tutor" (Aldre studenter hjalper de som behover extra hjalp) viket ocksa brukar ge en mindre "pay-check".

I USA kostar det pengar att ga pa universitet, UTOM om man har riktigt bra betyg, da far man "scholarship". Ett scholarship kan vara en del av kostnaden eller hela. I Jacob's fall finns det uppgifter att han har "full scholarship" vilket innebar att han har allt betalt, formodligen bocker och andra material ocksa.
Har dar det finns fler universitet an studerande jobbar universiteten hart pa att fa sa manga studenter med hoga betyg som mojligt da det ger en klar skillnad i hur universitetet rankas jamfort med alla andra universitet och ju hogre ranking desto fler studenter vill ga dar ... den eviga cirkeln ... sa har man bra betyg kostar utbildningen mindre an i Sverige.

Vad det galler om det ar lagligt eller inte att anstalla en 12 aring ... sa ar det inte lagligt, men en av de battre grejorna med USA ar att har ar alla, inklusive myndigheter, mycket mer flexibla an i Sverige och i det har fallet gissar jag att killens vilja och valbefinnande klart overstiger lagarna. Om hans hogsta onskan ar att fa forska och IUPUI anser att han kan tillfora nagot varfor skulle han inte fa gora det da?
 
Sv: Vilken underbar unge

Vad det galler om det ar lagligt eller inte att anstalla en 12 aring ... sa ar det inte lagligt, men en av de battre grejorna med USA ar att har ar alla, inklusive myndigheter, mycket mer flexibla an i Sverige och i det har fallet gissar jag att killens vilja och valbefinnande klart overstiger lagarna. Om hans hogsta onskan ar att fa forska och IUPUI anser att han kan tillfora nagot varfor skulle han inte fa gora det da?

Ok! Well, motargumentet skulle väl vara att det är barnarbete, ett otillbörligt utnyttjande, helt enkelt. Och han exploateras ju definitivt, inte minst med tanke på mediebevakningen. Han vill säkert ägna all sin vakna tid åt att forska, men jag hade tyckt att det var sorgligt om vi hade infört sådana undantag i Sverige. Rätten att i första hand få vara barn går före barnets egen önskan att få jobba. Jobba kan man göra sedan och det finns andra former som går att ordna i stället, exvis praktik.
 
Sv: Vilken underbar unge

Den här pojken är barn på sitt eget vis.
Och du tjatar fortfarande om att knuffa in honom i en mall.

Den där mallen är det som är farligt.
Den måste bort.
Så att alla barn kan få "Växa som de vill".
 
Sv: Vilken underbar unge

Rätten att i första hand få vara barn går före barnets egen önskan att få jobba. Jobba kan man göra sedan
Tack och lov går det framåt och vi ser inte längre barnen som statiska kopior av varandra där alla kan samma sak i samma ålder. Utbildningen ska anpassas efter individens behov. Är du redo, har mognad och kunskap att hoppa över en klass eller ett ämne ska du få göra det och gå vidare.

Är han redo att forska ska han få göra det - och naturligtvis få ersättning för det han gör. Det hindrar inte att han leker med kompisar och "är barn" på övrig tid.
 
Sv: Vilken underbar unge

Är han redo att forska ska han få göra det - och naturligtvis få ersättning för det han gör. Det hindrar inte att han leker med kompisar och "är barn" på övrig tid.

Jo, det gör det faktiskt. Det ska ju helst finnas lite rättssäkerhet i systemet också. Jag skulle tro att det strider mot barnkonventionen och den väger ju rätt tungt, men det är en fråga för en annan tråd.
 
Sv: Vilken underbar unge

Den där mallen är det som är farligt.

Vilken mall? Mallen som förbjuder barnarbete? Den är ingen mall, den är en lag. Lagen skyddar barn effektivt från utnyttjande, eftersom barn inte anses vara mogna nog att fatta egna rationella beslut. Varför ska vi ändra på den?
 
Sv: Vilken underbar unge

Vet du vad, jag håller helt med dig. Den här killen utnyttjas av universitetet som bryter mot barnkonventionen och säkert några andra lagar också, han får för mycket betalt, han exploateras av sin mamma som bara försöker sälja sin bok och tjäna pengar på sitt barn, han får inte vara barn, det han har åstadkommit är inte alls fantastiskt, vem som helst läser väl in några års mattestudier på två veckor och vidareutvecklar Einstens relativitetsteori under tonåren, man måste ju bevisa sina teorier också och har han även gjort det så måste de ju godkännas i rätt instanser också och har även det gjorts så måste det ju publiceras också och har även det gjorts så måste det ju publiceras på ett trovärdigt ställe och har även det gjorts så är det ju många andra som blir publicerade där som minsann ingen bryr sig om för så är det inom forskarvärlden och han är definitivt inget geni även om han har högre IQ än Einstein och dessutom sjunker det ofta med åren och det finns massor med folk med högt IQ som aldrig blir nåt och det finns de som tränar sig till högre IQ och han är säkert underbegåvad och kommer minsann aldrig få något nobelpris, han måste skyddas från alla hemskheter i form av negativ kritik som är det enda all forskning inom fysiken går ut på för det vet man ju om man har en man som pysslar med kvantfysik och den här killen kommer säkert att råka ut för ett stopp längs vägen och tröttna och bli besviken eller bli uppköpt av något företag som utnyttjar honom eller bli äldre och glömmas bort för det finns det andra som gjort, det kommer aldrig att gå, det var bättre förr och det blir regn i morron också.
 
Sv: Vilken underbar unge

Vet du vad, jag håller helt med dig. Den här killen utnyttjas av universitetet som bryter mot barnkonventionen och säkert några andra lagar också, han får för mycket betalt, han exploateras av sin mamma som bara försöker sälja sin bok och tjäna pengar på sitt barn, han får inte vara barn, det han har åstadkommit är inte alls fantastiskt, vem som helst läser väl in några års mattestudier på två veckor och vidareutvecklar Einstens relativitetsteori under tonåren, man måste ju bevisa sina teorier också och har han även gjort det så måste de ju godkännas i rätt instanser också och har även det gjorts så måste det ju publiceras också och har även det gjorts så måste det ju publiceras på ett trovärdigt ställe och har även det gjorts så är det ju många andra som blir publicerade där som minsann ingen bryr sig om för så är det inom forskarvärlden och han är definitivt inget geni även om han har högre IQ än Einstein och dessutom sjunker det ofta med åren och det finns massor med folk med högt IQ som aldrig blir nåt och det finns de som tränar sig till högre IQ och han är säkert underbegåvad och kommer minsann aldrig få något nobelpris, han måste skyddas från alla hemskheter i form av negativ kritik som är det enda all forskning inom fysiken går ut på för det vet man ju om man har en man som pysslar med kvantfysik och den här killen kommer säkert att råka ut för ett stopp längs vägen och tröttna och bli besviken eller bli uppköpt av något företag som utnyttjar honom eller bli äldre och glömmas bort för det finns det andra som gjort, det kommer aldrig att gå, det var bättre förr och det blir regn i morron också.

Du hade kunnat skriva fyra ord i stället och sparat dig själv lite tid: Låt. Barn. Vara. Barn.
Alltså: Gör dem inte till vuxna, genier, nobelpristagare, forskare, pr-agenter, youtubefreaks, kvantfysiker, savanter, diagnosbarn. Låt barnen vara som de är, utan etiketter.
Det är mitt budskap och jag förstår att det provocerar.
 
Sv: Vilken underbar unge

Tack och lov går det framåt och vi ser inte längre barnen som statiska kopior av varandra där alla kan samma sak i samma ålder. Utbildningen ska anpassas efter individens behov. Är du redo, har mognad och kunskap att hoppa över en klass eller ett ämne ska du få göra det och gå vidare.

Jag är intresserad av att veta varför du tror att jag skriver att barn är statiska kopior av varandra? Jag tror att du kan fråga vilken barnpsykolog som helst om riskerna med att sätta den typen av rubriker på en 10-14-åring. Vad gör det med självbilden, tror du? Med den emotionella utvecklingen? Hur skulle du själv hantera ett särskilt överbegåvat barn? Hänga ut det i sociala medier som en del av att exponeras för folk? Det hade inte jag gjort. Det finns skolor i danmark som bara tar sig an överbegåvade barn, det kan vara en vettig väg att gå för dem som vill komma bort från skolmallen. Inte minst för att barn med de här tendenserna ofta far illa i den vanliga skolan.

Du får raljera hur mycket som helst, jag bryr mig inte. Du kanske inte är så intresserad av psykologi eller barns välfärd. Alla är inte det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp